Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Protester mot arbetsvillkoren hos Foxconn

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

rbetsvillkoren hos iPad och iPhone-leverantören Foxcomm ger nu upphov till nya protester. Flera aktioner i Sverige planeras.

Konstig rubrik, det verkar ju handla om Foxcomms arbetsvillkor, inte Apples.

Ursprungligen av akerstrom:

Konstig rubrik, det verkar ju handla om Foxcomms arbetsvillkor, inte Apples.

Håller med. Jag ändrar rubriken.

Och företaget heter väl Foxconn, inte Foxcomm?

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med. Jag ändrar rubriken.

Och företaget heter väl Foxconn, inte Foxcomm?

/Mod

Visst heter det Foxconn.

Helt rätt, Foxconn, my bad.

Ursprungligen av titanium78:

rbetsvillkoren hos iPad och iPhone-leverantören Foxcomm ger nu upphov till nya protester. Flera aktioner i Sverige planeras.

På vilka platser i sverige kommer det vara protester?

I doubt so..

Och till dem som ska hålla i aktionerna:
Se till att stava rätt till företagsnamnet, annars kan det kanske bli lite pinsamt.

Det står ju fel både i trådskaparens inlägg, och i artikeln som trådskaparen länkar till.

Som en vän till mig påpekade. Enligt de uppgifter som han hade sett så är självmordhalten dubbelt så hög i Sverige än bland Foxconns anställda.

Fast jag inte vill jag jobba där i alla fall:)

• Oregistrerad
  • 2011-05-07 17:06

Får inte ihop 16-platser i europa till "flera i Sverige"

Dessutom vore det väl mer intressant att skriva om förbjud-självmords-avtalen.

Hmmm. Det här med att förbjuda självmord tror jag inte på. Sist jag var på broms & kurvkurs på Knutstorp med MC'n var det förbjudet att åka av banan, men folk gjorde det ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 08:21

Jag tycker det är intressant och bra att människor engagerar sig i villkoren för de anställda i Kina(och andra länder). Det lär sätta press på företagen. Jag besökte en fabrik i Kina som tillverkar mobiltelefoner. I Peking och en del andra storstäder börjar de få problem att rekrytera folk. Så det pågår en dubbel utveckling. Arbetsmiljö och arbetsvillkor förbättras i och runt de största städerna. Samtidigt flyttas en del produktion ut på den Kinesiska landsbyggden.

Allt detta kommer påverkar hela världsekonomin. Att vi och många länder har haft 15 år av låginflatiojsekonomi beror inte enbart på regeringar och riksbanker utan också på att vi kunnat exportera produktion till låglöneländer. Vi kan stå inför slutet på den epoken inom kort.

Men att inte önska de anställda i te.x. Kina bra villkor är ju enbart egoistiskt och osolidariskt. Och en orealistisk tanke. De kommer sträva efter samma nivå som väst..

Ursprungligen av xms67:

Men att inte önska de anställda i te.x. Kina bra villkor är ju enbart egoistiskt och osolidariskt. Och en orealistisk tanke. De kommer sträva efter samma nivå som väst..

Det är väl självklart att alla önskar samma villkor för alla, det råder ingen tvekan om det. Att det sedan tar tid är en annan diskussion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 11:44

Njaa, riktigt så enkelt är det inte. Jag tror tyvärr att det finns en hel del människor som inte alls ser det som ett problem att vissa arbetar under mycket svåra omständigheter. Jag menar inte att någon här har antytt det, men i det stora finns sådana människor.

Annars håller jag med dig om att det måste få ta tid att komma upp i det vi anser vara likartad standard. Inget land kan utvecklas för snabbt, då brukar det gå över styr. Sedan tror jag det är viktigt att kräva omdelbar rättning för de som har helt oacceptabla villkor.

1
Bevaka tråden