Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor försämring från MKV till MP4?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-11 20:30

tja bara en kort fråga=)
jag har en höguplöst mkv som jag med handbrake har gjort och använt inställningen apple TV2.
den gick från 7GB till 2,5GB. nu är frågan. hur pass nedgraderad blev kvaliten på grund av detta?

Jag har flyttat tråden till ett bättre lämpat forum, och har försökt förtydliga rubriken.

Försök tänka på var ni lägger era trådar, och att rubriken tydligt visar vad tråden handlar om.

Sen är jag lite nyfiken på vilken typ av svar du förväntar dig på din fråga. En procentsats,eller vad?

/Mod

mkv/mp4/.... är bara containers, har inget att göra med kvalité.

Titta på resultatet och avgör själv om du tycker att det blev en försämring eller inte. Eller det kanske blev helt ok?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-05-12 08:39

jag drog upp den på min 60" nu iallafall och märkte då inte utav någon skillnad.
tänkte nämligen göra om hela biblioteket så att det går in i itunes. lite drygt bara att man bara kan sortera i alfabetsordning när man kollar genom apple tv.
triologier m.m hänger liksom inte ihop.

Ursprungligen av magsta:

...tänkte nämligen göra om hela biblioteket så att det går in i itunes....

Jag satt i samma tankar som dig, men insåg fort att kvalitet är bra för framtiden och en vacker dag så kanske man vill ha bättre och viktigast är nog att hårddiskar kostar nästan inget numera. Så jag byter container från MKV till M4V utan att förlora kvalitet, så kör jag allt sedan i min iPad, Apple TV osv osv...

Dessutom går det fortare att byta container än att rendera om så som du gör när du går från 7GB till 2.5GB.

För mig tar ett byte av container ca 5min per film mot 1-2h att rendera om.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag satt i samma tankar som dig, men insåg fort att kvalitet är bra för framtiden och en vacker dag så kanske man vill ha bättre och viktigast är nog att hårddiskar kostar nästan inget numera. Så jag byter container från MKV till M4V utan att förlora kvalitet, så kör jag allt sedan i min iPad, Apple TV osv osv...

Dessutom går det fortare att byta container än att rendera om så som du gör när du går från 7GB till 2.5GB.

För mig tar ett byte av container ca 5min per film mot 1-2h att rendera om.

Vad är det för program du kör då?
Eller har du bara en jävligt snabb burk?
Jag körde iFlicks förut och en film tog typ 15-20 minuter ändå.

  • Medlem
  • 2011-05-13 23:11
Ursprungligen av citronsyra:

Jag satt i samma tankar som dig, men insåg fort att kvalitet är bra för framtiden och en vacker dag så kanske man vill ha bättre och viktigast är nog att hårddiskar kostar nästan inget numera. Så jag byter container från MKV till M4V utan att förlora kvalitet, så kör jag allt sedan i min iPad, Apple TV osv osv...

Dessutom går det fortare att byta container än att rendera om så som du gör när du går från 7GB till 2.5GB.

För mig tar ett byte av container ca 5min per film mot 1-2h att rendera om.

En fråga från en novis - hur byter man container?
bosse

Ursprungligen av Bosse:

En fråga från en novis - hur byter man container?
bosse

Man kan använda Subler: subler - mp4 muxer and editor, to add tx3g subtitles, video, audio and chapters tracks compatible with quicktime in mp4 - Google Project Hosting

Funkar bra för mig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-13 08:36
Ursprungligen av magsta:

lite drygt bara att man bara kan sortera i alfabetsordning när man kollar genom apple tv.
triologier m.m hänger liksom inte ihop.

Det går att fixa med lite metainfo. I inforutan finns en flik som heter "Sortering" där man kan ange vilket namn filmen ska sorteras efter. Jag har t.ex. gett alla Bond-filmer sina "riktiga" namn, och under "Sortera namn" har jag angett "James Bond 01" till "James Bond 23". I filmlistan på AppleTVn visas de med ordinarie namn, men sorteras in under J i kronologisk ordning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-13 15:25

Beror ju givetvis på hur stor videofilen är helt enkelt. Ett avsnitt av en tv-serie på kanske 30 minuter tar på min MBP ca fem minuter medans en hel spelfilm tar ca en kvart.

Finns ett program med som heter iFlicks, men det kostar några dollares.
Bra gränssnitt med presets för vanliga ting (atv2 ex).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-16 09:25

Om man nu av någon märklig anledning skulle vilja använda Subler istället för iFlicks så har det väl en stor nackdel, med Subler kan man väl inte köra flera filer i en batch?

Ursprungligen av zinned:

Om man nu av någon märklig anledning skulle vilja använda Subler istället för iFlicks så har det väl en stor nackdel, med Subler kan man väl inte köra flera filer i en batch?

Tja, man kanske inte vill betala 20€? Om man vill batchköra kan man använda SublerCLI, men det kräver lite handpåläggning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-16 12:50
Ursprungligen av suddgummi:

Tja, man kanske inte vill betala 20€? Om man vill batchköra kan man använda SublerCLI, men det kräver lite handpåläggning.

£20 är väl inget med tanke på det man får?

Dessutom, man kan väl köra programmet ett tag utan att betala...?

Ursprungligen av zinned:

£20 är väl inget med tanke på det man får?

Dessutom, man kan väl köra programmet ett tag utan att betala...?

Jag tipsade bara om ett gratisprogram för att göra det som Bosse frågade om, väl medveten om att det finns betalprogram som har fler finesser. Vad man väljer är upp till en själv.

Jag använder bara programmet när en kund kommer med en filmsekvens som jag inte kan importera i det programmet jag lägger reklamloopar i. Därav att jag inte använder batchjobb eller fler än en omvandling om gången.

MKVtools låter ju intressant, får kolla på det själv även om den inte aktivt kommer utvecklas mer. MP4tools verkar vara vägen att gå nu (beta i nuläget)? Hade ju varit käckt att ha både MP4 och AVI i samma program som nu.

MKV Tools av den eminente EmmGunn är överlägset Subler på alla plan!

MKVtools Home

1
Bevaka tråden