Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsningar med extremt oljud efter RAM-byte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag är supernöjd husse till en 27" iMac i7 (mid-2010).
När jag ville maximera RAM i den beställde jag 4x4GB Kingston från Misco (efter tips här). Blott 1859 kronor för denna minnesmängd. Och Kingston räknas väl fortfarande som kvalité.

Men med de nya minnesmodulerna började datorn låsa sig - och; tre gånger med helt HORRIBLA ljud-loopar kommade bakifrån datorn. Förslagsvis ur högtalarna. Den kunde låsa sig vid ett klick i Facebook, men oljuden har bara kommit när Final Cut varit igång. Första gången hade jag och en kompis lämnat datorn igång för att konvertera 15 videoklipp - när vi kom tillbaka trodde jag ute i trapphuset helt seriöst att någon mördades med automatgevär inne i lägenheten... Men nä, det var stackars iMacen (och mina då inkopplade aktiva högtalare) som hostade högt och hastigt - med verkligt öronbedövande volym. Skärmen fryst - det enda som fick tyst på datorn var att hålla inne startknappen.
Vid ett annat tillfälle fick jag dra ut sladden! (slarvade jag med startknappen då tror ni? blev lite stressad..)

Kom på senare att jag borde spara krasch-loggar. I de två jag tittat på är det
Safari, vid tyst låsning: INSERT-HANG-DETECTED
resp. mdworker, vid låsning med oljud: (Error) SyncInfo: Catalog changed during searchfs too many times
...som nämns i sista raden vid tiden för låsning..

Upplevt något liknande?
Visst borde det vara RAM-minnena som krånglar?
Jag hade inga problem med låsningar innan bytet.

Nu är jag tillbaka på de 4GB iMacen levererades med.
Vill helst inte stoppa i RAM-minnena igen och leta mig fram till den felaktiga minnesmodulen med uteslutningsmetoden..

Senast redigerat 2011-05-11 22:43

Jag skriver en "Returförfrågan" via Miscos hemsida nu.
Vore ändå intressant att höra kommentarer! Och om någon annan upplevt låsningar med sådant oljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-11 22:46

OSX kan spåra ur om minne inte fungerar som den ska, även om man inte får kernel panic.
Det kan uppstå skumma fel som inte ger felmeddelande.
Det är OSX som styr fläktarna. Därför kan fläktar gå sina egna vägar.
Lämna tillbaka minnena eller byt ut igen.

Vill bara meddela att jag efter returförfrågan fick returnera minnena till Misco. De skickade genast ut nya. Sedan dess har datorn fungerat utmärkt.

1
Bevaka tråden