Hej
När det gäller brott mot upphovsrättslagen UHL så gäller dels en rätt för upphovsmannen, med rätt till ersättning för intrånget, samt dels en rätt till skadestånd.
Det råder ibland en tro om att får mer betalt om intrånget är olovligt, än man annars skulle få - men detta vill jag påstå är fel.
Innan vi går på djupet vill jag nämna att det finns en "ideell rätt" samt en "ekonomisk rätt". En annan sak som är viktigt att tänka på är att en förvärvad bild normalt sett är en "upplåten" rättighet, där de nämnda rättigheterna kvarstannar hos upphovsmannen - fotograf/författare/konstnär etc.
I UHL innehåller §54 i två stycken.
Det första stycket ger dig rätt till ersättning - oavsett om intrånget skett medvetet eller inte eller om det är fråga om en kommersiell eller icke kommersiell användning.
Detta betyder att du kan få ut ca 80% av "högsta möjliga marknadspris" ungefär, när det kommer till praxis.
Första stycket reglerar de "ekonomiska rättigheterna" till verket.
Det andra stycket ger dig rätt till skadestånd. Skadeståndet utgår till upphovsmannen enligt "sveda och värk" - principen. Det är inte ovanligt med skadestånd på över 20 000 kronor. Nackdelen med den delen av processen är att du måste vara fotografen som tog bilden = "ideela rättigheterna", för att få rätt till skadestånd, till skillnad mot första stycket där du bara behöver vara ägare d v s innehavare av den "ekonomiska rättigheten".
En annan sak du måste kunna bevisa vid andra stycket, är att intrånget skett oaktsamt, eller uppsåtligt. Detta är relativt enkel om bilden "snotts" via nätet.
När det gäller rättsprocesser kan det vara klokt att driva ett FT-mål, så att du inte riskerar rättegångskostnader. Maxbeloppet för FT-mål ligger runt 20 000 kronor.
Jag rekomenderar att du tar kontakt med Bildombudsmannen - Bildombudsmannen.se, som bl annat företräder både BLF och Fotografernas Förbund.
Lycka till....