Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämpligt skadestånd för bildstöld på webben?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett företag har tagit en bild från en väns blogg och använt på sin webbsida.
Företaget är ett seriöst registrerat företag i sthlm med butik och allt.

Bilden har legat där i tre månader sedan han bad att de skulle ta bort bilden, nu är det dags för polisanmälan, men vad ska man kräva i skadestånd. Vad är en lämplig summa?

Erbjud dem att köpa bilden för 5000:- alternativt talar man om att man avser stämma dem på det dubbla.

Justera antal tusenlappar efter eget tycke.

Sånt här kan göras upp som ett tvistemål om mindre värde.
Avgörs snabbt lätt och i en minidomstol.

Men ska man göra en polisanmälan?

Skadestånd känns ju mer typ 15-20 tusen då det är ett välmåande företag som stulit bilden, eller tänker jag fel?

Fast han vill inte att bilden ska ligga där alls.
Och tre månader är rätt länge då det är i kommersiellt syfte.

Det kostar 400:- ungefär att lämna in en stämning i ett tvistemål kring mindre värde.
Var och en bär sina egna kostnader, så om du vill ha en advokat får du pynta det själv.

Det borde gå lämna in den och äska på såväl ersättning (lägre än ett basbelopp) och att de tar bort bilden.

Det är alltid bättre få dem att inse att det lönar sig att göra upp utanför domstolen.
Du kan ju förlora. Många betalar gärna halva summan än att riskera (hög risk) förlora det dubbla...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 19:22
Ursprungligen av Goflorp:

Det kostar 400:- ungefär att lämna in en stämning i ett tvistemål kring mindre värde.
Var och en bär sina egna kostnader, så om du vill ha en advokat får du pynta det själv.

Det borde gå lämna in den och äska på såväl ersättning (lägre än ett basbelopp) och att de tar bort bilden.

Det är alltid bättre få dem att inse att det lönar sig att göra upp utanför domstolen.
Du kan ju förlora. Många betalar gärna halva summan än att riskera (hög risk) förlora det dubbla...

FT mål kostar 450 kronor. Man behöver inte alltid en advokat i ett FT mål, det är det som är hela idén.

• Medlem
  • 2011-05-16 22:37

3 månader! Efter varning! 50 000 kr. Utan tvekan. Vid eventuell domsförhandling så kommer dom att lägga STOR vikt vid det faktum att bilden legat kvar 3 månader trots begäran om att ta bort den. Detta höjer ersättningen dramatiskt. För mig skulle det vara guld om någon snodde en bild av mig och INTE hörsammade min varning - då skulle jag låta tiden bida, hehehe...

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-05-17 00:42

Först, kontrollera verkligen att du och din kompis kan bevisa att det var han som tog bilden, och att den är kopierad av butiken.

Kan ni det, så är det lönt att gå vidare. Om ni vet att butiken fick er första uppmaning, så skulle jag troligen be om hjälp av en advokat att skriva ihop brevet. Annars skulle jag nog bara skicka ett rekommenderat brev, med hänvisning till upphovsrättslagen, och se efter vad som händer då.

Lämplig ersättning? Eftersom bilden redan är publicerad så begränsar det ersättningen en del, kan jag tänka. Nationalmuseum tar till exempel 1000 kronor för användning av deras bilder på nätet under ett år (lågupplöst). Ligger bilden på butikens förstasida och i hög kvalitet så dubbla det vardera gången. Dubbla det en gång till för att de gjort det utan lov, och eventuellt en gång till om de inte anger upphovsman: det vill säga 2000 till 16000 kronor. Ber ni en jurist om hjälp så stoppa in hans arvode på toppen (inklusive moms).

Tänk på att om ni väljer en jurist så kostar det er en del, och om företaget bara plockar bort bilden och struntar i att betala så har ni förlorat de pengarna - en rättsprocess drar lätt iväg till stora belopp.

• Oregistrerad
  • 2011-05-17 09:24

Min erfarenhet är att om syftet med kontakten är att bli rik bara för att ett "välmående" företag snott bilden så bör ni sluta direkt. Det lyckas aldrig i Sverige, sånt ser du bara på amerikansk film.

Om du gör en polisanmälan kommer du aldrig få ersättning då det med stor sannolikhet kommer avskriva målet och du står där.

Du kan själv som Goflorp säger stämma dom (tvistemål) men räkna med att advokatkostnader kommer landa på 20k-40k - och det tror jag inte du kan bevisa att skadan har förosakat.

-- Bästa tips är att återigen kontakta dom med skadeståndskrav, sänd en faktura och påpeka att om för varje dag som går kommer kravet att bli högre och att det vid ett visst datum kommer lämnas in en stämningsansökan till [lämplig domstol]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-17 10:51

Aftonbladet sätter själva priset på bilder stulna från Facebook - Artikel av Anders Eliasson - Newsmill

Det finns intresseorganisationer som kan räkna ut vad det är värt. Läs artikeln, det står mycket intressant i den

Bästa är att hota med stämning men att ge folk en utväg, så att de betalar UTAN att man behöver hamna i rätten - där det kan gå åt vilket håll som helst.

Slipper man domstolen är det alltså bra.

Jag har sagt i en butik en gång som var svår att
1) Jag stämmer er inför tinget i ett tvistemål som avgörs snabbat och enkelt.
2) Var och en bär sina egna kostnader där, anlitar man jurist etc blir det en kostnad för en själv.
3) Få motparten att inse att de kommer få lägga en massa tid på att svara samt att det blir dyrt för dem och att de sedan ändå förlorar...
4) Ge dem en lockande utväg ur knipan, så att de inte behöver gå till rätten. Alltså gör upp i godo utanför rätten.

Som jag sa:

Allmänna reklamationsnämnden? Nä.. det är ju för veklingar, när jag stämmer er...bla bla.
Er chef kommer få sitta en halv dag i Word och skriba inlagor och sedan tvingas åka till Tingsrätten,
väl där kommer han att förlora mot mig och han får ingen ersättning för sin tid.
Detta kostar mig ett brev i tid och 450:-, jag tar gärna det...

Alternativ B är att vi löser det här och nu genom att ni ger mig en ny TV.

Inom 4 minuter hade jag en ny TV.

Kom ihåg; bevis, bevis, bevis...

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-05-19 13:45

Ta en titt på Fotosidan, där finns massor med trådar om just detta. Och många bra och värdefulla tips.

två brutna ben och en blodig näsa Men du vill tydligen ha pengar...ja det går väl det också.

Ta det till advokat, låt de sköta det hela.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 19:05

Hej

När det gäller brott mot upphovsrättslagen UHL så gäller dels en rätt för upphovsmannen, med rätt till ersättning för intrånget, samt dels en rätt till skadestånd.
Det råder ibland en tro om att får mer betalt om intrånget är olovligt, än man annars skulle få - men detta vill jag påstå är fel.

Innan vi går på djupet vill jag nämna att det finns en "ideell rätt" samt en "ekonomisk rätt". En annan sak som är viktigt att tänka på är att en förvärvad bild normalt sett är en "upplåten" rättighet, där de nämnda rättigheterna kvarstannar hos upphovsmannen - fotograf/författare/konstnär etc.

I UHL innehåller §54 i två stycken.
Det första stycket ger dig rätt till ersättning - oavsett om intrånget skett medvetet eller inte eller om det är fråga om en kommersiell eller icke kommersiell användning.
Detta betyder att du kan få ut ca 80% av "högsta möjliga marknadspris" ungefär, när det kommer till praxis.
Första stycket reglerar de "ekonomiska rättigheterna" till verket.

Det andra stycket ger dig rätt till skadestånd. Skadeståndet utgår till upphovsmannen enligt "sveda och värk" - principen. Det är inte ovanligt med skadestånd på över 20 000 kronor. Nackdelen med den delen av processen är att du måste vara fotografen som tog bilden = "ideela rättigheterna", för att få rätt till skadestånd, till skillnad mot första stycket där du bara behöver vara ägare d v s innehavare av den "ekonomiska rättigheten".

En annan sak du måste kunna bevisa vid andra stycket, är att intrånget skett oaktsamt, eller uppsåtligt. Detta är relativt enkel om bilden "snotts" via nätet.

När det gäller rättsprocesser kan det vara klokt att driva ett FT-mål, så att du inte riskerar rättegångskostnader. Maxbeloppet för FT-mål ligger runt 20 000 kronor.

Jag rekomenderar att du tar kontakt med Bildombudsmannen - Bildombudsmannen.se, som bl annat företräder både BLF och Fotografernas Förbund.

Lycka till....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-19 19:12

PS - en sak till.

Alla möjligheter till skadestånd måste drivas civilrättsligt. En polisanmälan tror jag blir tidsslöseri. Intrånget är "ringa" i förhållande till andra grövre. Maxsstraffet för brott mot UHL är 2 års fängelse.

1
Bevaka tråden