Hej,
Problemområde: Comhem, nätverk, Apple Mail och Mozilla Thunderbird, Anonine, VPN, OS X 10.5.8, 10.6.7, MacBook Air och Pro, Powerbook G4, Netgear CG3100.
Jo, jag har naturligtvis ringt Comhems support och surfat runt, bland annat här och på Google...
Comhem skyller på Apple.
Sedan en månad tillbaka kan jag inte skicka eller ta emot mejl, vare sig i Thunderbird eller i Apples eget Mail via min Comhem-uppkoppling på två av mina datorer - en gammal Powerbook G4 och en färsk MacBook Pro 2,3 GHz Intel Core i5. Det sista mejl som kunde mottagas via Thunderbird kom 2011-04-22, strax före jag köpte en ny MacBook Pro.
Webbmejlen och resten av internet fungerar precis som vanligt.
Mejlprogrammen funkar däremot på min flickväns nya MacBook Air 1,4 GHz Intel Core 2 Duo, som införskaffades samtidigt som MacBook Pro, och där exakt samma inställningar fungerar med exakt samma trådlösa Comhemnätverk.
Jag har i stort sett inte haft några liknande problem med detta, vare sig med Comhem eller när kabeln en gång ägdes av Chello/UPC.
Mina lösenord och användarnamn för Comhem är de "nya", inte de gamla från Chello-tiden (som hängde med väääldigt länge) - och de funkar som sagt på MacBook Air.
Problemet gäller också VPN-uppkopplingen till Anonine, både via systemets egen PPTP-VPN-funktion (Systeminställningar > Nätverk), och via Anonines OpenVPN/Tunnelblick-lösning, som ändå funkar på Macbook Air-maskinen. Jag använder naturligtvis aldrig Anonine-tjänsten vid skickande av mejl från Mail eller Thunderbird, eftersom det aldrig har fungerat.
Sophos Antivirus finns på samtliga datorer, liksom Little Snitch. Kabelmodem: Netgear CG3100.
Likadana inställningar, program och tillägg fungerar alltså på MacBook Air, men inte på de andra två datorerna.
Tacksam för hjälp. Är mycket datorvan och problemlösare, men verkligen ingen nätverkstekniker. Det här verkar helt irrationellt.
"Anybody out there..?"
Göran