Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil större än 2 gig, problem i os x!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har upptäckt att os x jaguar inte vill ladda ner filer större än 2 gig genom samba. Vet ej om detta är en begränsning i os x, vilket jag tvivlar på, med helt klart ett problem vid filöverföring mellan winxp maskiner och os x.

Jag har en 10 gb dv-fil på en winxp maskin som enligt os x endast är 2 gb, försöker jag lägga den på skrivbordet påstår os x att det föreligger ett behörighetsproblem, vilket naturligtvis inte är fallet.

Ansluter jag till macen från winxp klienten genom ip-nummer/användare och "laddar upp" filen då fungerar det.

Har någon annan upplevt detta problem?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 23:36

FAT32 på PC:n?

Näää...det kan du ju inte ha. NTFS måste det väl ändå vara?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-30 02:31

Faktiskt en känd bugg, men inte så vanligt att folk känner till det. Tydligen är det inte så vanligt att skyffla riktigt feta filer över SMB

I alla fall så beror det på en begränsning i Samba när man använder kommandot smbmount (vilket OSX gör). Samba klarar tydligen inte av att adressera mer än 2 GB i ett 32 bit-system då.

Det verkar finnas en patch som fixar det och uppgraderar till 2.28, men eftersom OSX kör version 2.23 så finns buggen fortfarande kvar. (Samba 3 finns ute som en alfa just nu.)

Jag har inte lyckats hitta någon installerare för OSX, utan man måste nog kompilera på egen hand.

Lösningen i väntan på Panther (och förhoppningsvis en uppgradering till Samba 3 [vilket [URL="http://www.apple.com/server/macosx/pantherser..."]OSXServer 10.3[/URL] kör]) är att använda något annat protokoll. FTP eller HTTP tex. Eller så gör man helt enkelt en omvänd manöver; använd OSX som server istället för klient, och skicka från win istället för att hämta därifrån.

Senast redigerat 2003-08-30 03:17

Ja där ser man, typiskt att jag skulle springa in i den buggen.

Tack för din förklaring Kalle, jag löste problemet genom att gå från andra hållet, från win till osx som du sa, och det fungerade utmärkt. Det innebär att jag inte sitter i sjön utan tålmodigt kan invänta panther och samba 3. Sen ska det skickas feta dv-filer åt alla håll

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Ljungdahl
Tack för din förklaring Kalle, jag löste problemet genom att gå från andra hållet, från win till osx som du sa, och det fungerade utmärkt.

Jag tycker att det överlag fungerar bättre, och går snabbare, att köra från Win till OSX. Man slipper de irriterande filerna som OSX skräpar ner dessutom. Det där måste väl Apple ta o fixa någon gång?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-30 19:42

För den som vill läsa på lite om de nya funktionerna i Samba 3, som kommer att finnas med i Panther server (och kanske i klienten också) kan titta in på Sambas officiella sajt.

De två mest intressanta nya funktionerna (tycker jag) är:

Citat:

Major new features:
-------------------

1) Active Directory support. Samba 3.0 is now able to join a ADS realm as a member server and authenticate users using LDAP/Kerberos.

2) Unicode support. Samba will now negotiate UNICODE on the wire and internally there is now a much better infrastructure for multi-byte and UNICODE character sets.

Vilket innebär bättre stöd för filnamn med specialtecken, och att man kan ha en Samba-server som primär server för ett win-nätverk med all kontohantering där. Alltså ÄNNU bättre förutsättningar för att köra OSXServer i blandade nätverk (eller win-only nätvek för den skull).

Senast redigerat 2003-08-30 19:56

Låter intressant nya samba... precis vad jag behöver faktiskt.

Du sa något Petter, jag har märkt en massa skumma filer på mina win-maskiner på sista tiden, det är alltså osx som skräpar ner. Icon- och .DS_Store filer överallt...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-31 03:26

.DS_Store innehåller information om hur ikonerna är placerade i fönstret, och hur stort fönstret är och vart det är placerat. Bland annat.

Om man dessutom sparar en fil – låt säga en textfil från Textredigeraren – som man döper till Text så kommer det att sparas en fil som heter Text.rtf och en fil som heter ._Text.rtf i ett FAT32-filsystem. Det beror på att OSX använder något som heter AppleDouble när den skriver till ett filsystem som inte klarar metadata som HFS+ fixar. All metadata sparas då ned som en extra fil i filsystemet, och kan vara synlig i windows. Tydligen arbetar Samba efter samma princip som om man monterat en FAT32-volym lokalt, och använder AppleDouble.

Det är bara att köpa läget, eftersom FAT32 (till skillnad från NTFS) inte fixar mac-specifik metadata.

Återigen får vi vänta på Panther och NTFS-filstöd.

Kalle W, funkar nedanstående?

Hiding Files
When accessing your Mac's shares from a Windows machine, you might see a lot of files that begin with a period. Starting a file with a period is a Unix convention, which is used to hide a folder or file in most casual directory listings. A good example of this is the .DS_Store file. The .DS_Store file is used to store Finder view preferences on Mac OS X. In order to keep these files from showing up, you can use the "hide dot files" directive in your smb.conf file [...]

Hela sidan hos mac-dev center.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-31 11:28

Mina erfarenheter är att dolda filer på macen är dolda även på win. Så länge windows inte är inställt på att visa alla filer alltid.

Men är det inte på det viset så går det bra att modifiera /etc/smb.conf och lägga in en sträng så att det ser ut som nedan:

[global]
  client code page = 437
  coding system = utf8
  guest account = unknown
  encrypt passwords = yes
  hide dot files = yes

Den kursiverade raden är den nya, och den garanterar att alla filer som börjar med . även är osynliga i windows.

Men det löser inte problemet med AppleDouble mot ett FAT32-filsystem om man har tex en extern hårddisk som man jobbar mot på båda plattformarna. Det är bara NTFS som har stöd för all metadata som HFS+ har.

Mer info om smb.conf hittas på Sambas sajt.

Lite OT:
Varför, varför kan inte M$ lägga ned sina filändelser? De har ju i NTFS massor med plats till metadata för att beskriva filtyper, skaparprogram, förhandsvisning och så vidare. Filändelser är en helt idiotisk lösning för att spara metadata. Kan man påverka metadata som innehåller information om vad filen består av, utan att påverka det faktiska innehållet, så är man ute på farligt vatten.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 00:28

Samba mount

Hej,

Jag har via finder mounterat en Samba enhet från min Suse 9.1 Linux. Suse använder unicode, och jag tror det stökar till det lite..

problemet är att när jag öppnar filer så får jag inga ÅÄÖ; Filerna är skapade med Windows XP; och flyttade till min linuxbox med hjälp av Samba.

Kan det vara så att Os X försöker köra Unicode, och därför får problem att läsa filen, som då innehåller Windows teckenuppsättning, eller är det Samba mot Samba som strular.

Suse använder 3.0 av samba, och det gör väl 10.3 också av MacOS (Som jag kör).

Tips ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-07 01:34
Ursprungligen av studiox:

Suse använder 3.0 av samba, och det gör väl 10.3 också av MacOS (Som jag kör).

Använd Netatalk istället för filöverföringar OS X <-> Linux. Netatalk gör att Linux kan använda AppleTalk. Detta har diskuterats här på forumet i denna tråd.

Denna länk (från ovan nämnda tråd) ger instruktioner för Debian, men pricipen borde gå att föra över till Suse också. Rendevouz-lösningen som beskrivs är fiffig, snygg och mac-ig.

EDIT:Googlade lite snabbt efter netatalklösningar med Suse men det verkar som att den enklaste lösningen är att kompilera netatalk själv.
http://netatalk.sourceforge.net/2.0/htmldocs/installation.html#compiling-netatalk

Senast redigerat 2005-01-07 01:49

Om man nu skyfflar stora mängder data varför inte göra det via FTP. Det räcker att macen har FTP - program, för Windows Xp har det inbyggd, så slipper man alla problem, så har jag gjort.

1
Bevaka tråden