Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages: hur kommer man ifrån vad Pages tolkar som en lista?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-25 11:25

Hej,

Har ett problem som jag kanske skulle kunna lösa genom att sitta och kolla igenom alla meny alternativ som existerar, men tänkte kolla om det finns någon som vet hur man kan lösa detta.

Problemet är att om jag börjar skriva en text t.ex:

Citat:

1. Introduktion. bla bla bla.. o.s.v

Och senare vill avsluta stycket med enter, så tolkar Pages detta som jag vill göra en lista och formaterar min text med en automatisk indragning av texten samt påbörjar nästa rad med: 2.

Jag skulle vilja ändra detta, Pages är inte intelligent nog att avgöra vad som är en lista, om jag vill ha en lista väljer jag det explicit. Någon som vet hur man gör? Bara clippy i Word har gjort mig lika frustrerad.

Edit: hittade precis Inställningar > Automatisk korrigering, där jag avmarkerade upptäck listor automatiskt. Hoppas att detta hjälper framöver, men hur markerar jag det stycke som redan auto-formaterats som lista och anger att detta inte är en lista?

För att ta bort list-formatering kan man klicka på knappen "välj liststil" och välja "Ingen" från popupmenyn. Knappen sitter hos mig (Pages '09 svensk) längst till höger i det undre verktygsfältet.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-25 12:23

Markerar texten och väljer Ingen i Liststilar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-25 12:34

Tack, skall ni ha. Precis vad jag var ute efter.

1
Bevaka tråden