Min skepsis mot SSD har just blivit större (edit - min skepsis är relaterad till pålitligheten då jag tänker mig en SSD för allt - ingen tvådiskvariant):
The Beauty of SSDs
The SSD Reliability Myths
Quick Dell Studio XPS review
Dessa tre blogginlägg beskriver fenomenet med döende SSD-enheter. Lite sökning i ämnet ger också ganska oroväckande information. Mitt intryck blir därmed att det förefaller som att SSD inte är helt stabilt (än) för datorbruk med ett stort antal läsningar och skrivningar (framförallt det senare) till skivan. Jag har också erfarenheten att minneskort (som ju delvis är besläktade) och NAND-diskar i mobila enheter kan drabbas av "utnötning" vid hård användning (många skrivoperationer etc).
Därför blir min uppfattning om det hela att SSD utan tvekan tillhör framtidens lagringsteknologi MEN att vi inte är där riktigt än i så mening att det slår den mekaniska disken rakt av (undantaget prestandan). Men det känns som att en tvådisklösning är det som gäller - SSD för programinstallation och en konventionell hårddisk för datalagring. Ungefär som en mobil enhet med dess uppdelning på två diskar (intern disk och minneskort).
Självfallet kommer pålitlighetsproblemen att åtgärdas men det verkar vara lite av ett lotteri fortfarande - SSD kan fungera ypperligt men särskilda procedurer för datasäkring krävs. För min del känns det inte helt bra att hosta upp pengar för en teknik som fortfarande har en del problem innan den är helt mogen för långstidsbruk i datormiljö.