Det finns två hotell i Hanoi som har WiFi-lösningar installerade. Gratis och snabb uppkoppling gör att det vore ett välkommet alternativ. Att sitta i en hotellbar och surfa snabbt istället för med min långsamma modemuppkoppling hemma...
Problemet: när jag öppnar min iBook på något av ställen får jag omgående kontakt med det trådlösa nätverket. MEN: kontakten försvinner lika snabbt igen! Ibland efter någon minut, ibland efter bara några sekunder. Jag har hunnit hämta hem några mejl ibland, men det är allt...
Om jag väntar kan det hända att kontakten kommer tillbaka ytterligare några sekunder typ 10 minuter senare.
Kontakten försvinner alltså helt, varken "airportmätaren" i menyraden eller Macstumbler hittar något nätverk.
Hade det hänt en gång hade jag sagt att det var hotellet som hade problem med sitt nätverk. Tyvärr är problemet repeterbart på båda ställena. (Dessutom har pc-nissar med fula antenner suttit alldeles brevid och surfat – irriterande). I somras upplevde jag ett liknande problem med en Telia Homerun-station, men där hade jag ändå kontakt större delen av tiden.
Har kollat så att kort och antennsladd sitter i ordentligt, kan inte se något fel där.
Konf: iBook 800, Airportkort (ej Extreme), senaste uppgraderingen installerad.
Vad tror ni? Tacksam för all hjälp.
/Pierre