Keptang har ju såklart rätt i det han säger
Varför inte göra ett script som > Avmonterar dina shares på din mac, sedan loggar in med ssh och kör en reboot / shutdown på servern ?
Du kan ju också om du skulle vilja kunna göra ett script som vid uppstart av servern loggar in på din klient och monterar dina shares för att sedan terminera.
Findern suger!
Hmm ... hänger findern gör den inte hos mig ... men mina shares blir "avmonterade / inaktiva" efter en viss tids inaktivitet i findern. Däremot kan jag inte minnas att Findern hänger sig när flyttar mig ut ur mitt nätverket, däremot väl ett meddelande om den ej kan finna share X om jag glömde stänga ett finder fönster som var öppet mot detta share.
För autofs / automounter har jag gjort som följer, kanske kan detta vara intressant för andra också.
Började med att editera /etc/auto_master till att se ut som följer;
+auto_master # Use directory service
/net -hosts -nobrowse,nosuid,rsize=32768,wsize=32768,intr,noatime
/home auto_home -nobrowse,rsize=32768,wsize=32768,intr,noatime
/Network/Servers -fstab
/- -static
Detta innebär att för varje server jag har som jag lagt till hostname och ip-address till under /etc/hosts och som har shares, kommer att vara tillgänglig för mig under /net . I tillägg har jag också ett entry som pekar mot /Network/Servers . Här talar jag om att det som ska monteras under /Network/Servers finns definerat i /etc/fstab (inte vfstab som jag skrev tidigare).
Ett exempel av sådan konfiguration i fstab ser ut i mitt fall;
Serverip:/Path/Share Share nfs net,rw,resvport,nolocks,locallocks,rsize=32768,wsize=32768,intr,noatime 0 0
I finder kommer du att i vänster kolumnen få upp "Shared/All" under detta finner du Servers och under Servers din/a servrar.
Du borde kunna experimentera mera med /etc/auto_master för att kunna få findern att visa din/a server på annan plats i filsystemet än /Network/Servers.
Kör sedan i terminalen (som root) automount -vc för att göra en uppdatering av din autofs konfiguration.
Första gången du försöker accessera din shares ( i findern ) kommer du få "fel-meddelande / inaktivt alias eller dylikt" detta för att sharet inte är "monterat" ännu. Andra klicket så har du access. I terminalen fungerar givetvis automountern "flawless"
Jag pekar mina klienter (script/applikationer) mot /net/servername/path/share ... är inte så förtjust i finder. Och jag kör Leopard fortfarande men borde inte vara annorlunda under snow-leopard om du kör detta.
Du ska också via automounter hantera cifs/smb shares.