Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-04 11:25

Samtidigt rustar man upp hela Stockholms centralstation och området runtomkring, det kommer många nya butiker under 2012 när allt arbete är klart. Här skulle Apple ha möjlighet att påverka butikens utformning.
Stockholms centralstation rustas upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-04 12:32
Ursprungligen av stile:

Samtidigt rustar man upp hela Stockholms centralstation och området runtomkring, det kommer många nya butiker under 2012 när allt arbete är klart. Här skulle Apple ha möjlighet att påverka butikens utformning.
Stockholms centralstation rustas upp

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden, så finns en ledig lokal i just Centralstationen....

Apple har bildat ett nytt bolag som förmodligen ska användas för att driva egna butiker.

Apple Store i Sverige allt nrmare - MacWorld

Ursprungligen av Pain Reaper:

Apple har bildat ett nytt bolag som förmodligen ska användas för att driva egna butiker.

Apple Store i Sverige allt nrmare - MacWorld

Se inlägg 134 från för ett par dagar sedan.

  • Medlem
  • Boston
  • 2011-11-04 15:37

Att det blir Sthlm är väl en lågoddsare. Sen skulle jag inte bli förvånad om det blir Söder istället för City. Första Applestoren var SOHO, inte femte avenyn...

Ursprungligen av Gurra:

Att det blir Sthlm är väl en lågoddsare. Sen skulle jag inte bli förvånad om det blir Söder istället för City. Första Applestoren var SOHO, inte femte avenyn...

Soho är otroligt mycket mer ett shoppingområde än vad Söder är. Många flagship stores etc.
Kommer inte hamna på Söder är jag tämligen säker på.

Edit: Jag vet att folk shoppar på Söder, men ni fattar vad jag menar. Inte alls samma folkrush. Det vore ju mitt i Götgatsbacken någonstans i sådana fall.

Audilokalen som nämns där är bra mycket mer(eller precis) i det läge jag några sidor tidigare här skrev jag trodde de skulle använda sig av.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-11 10:58

Intressant att man i artikeln skriver "Apples flaggskeppsbutik ska ligga på Norrmalmstorg i Stockholm", och sen har man ingen källa till det. Typiskt Expressen. Lika trovärdigt som att jag skulle komma med samma påstående.

Länk till artikeln:
Apple ska öppna butik i Stockholm - Jobb & Ekonomi - Jobbsök Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen

Är inte den lokalen lite anonym? Ligger inträngd i hörnet. Dock går den som en vinkel så man kommer ut även mot kungsträdgården..
Jag tycker inte den känns 100% Apple..

Håller fast vid mitt tidigare tips om Hugo Boss-lokalen.. Titta gärna igenom galleriet med alla deras butiker så ser man flera som är väldigt lika den..
Har ett till tips. För att hamna mitt i smeten, hörnet Mäster Samuelsgatan/ Biblioteksgatan har fått höga plank framför sig, så där kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-11 11:07

Det skulle klart vara coolare att ta över restaurangen mitt på Norrmalmstorg och smälla upp en glaskub á la 5th Ave NYC.

Någon som vet vad som finns under Norrmalmstorg? Är det T-banan?

Edit: Verkar som om T-banan går under Smålandsgatan/norrlandsgatan för att snedda in under biblioteksgatan.
http://sl.se/scripts/kartor-geografiska/7510.Innerstan.2010.html

Ursprungligen av xtrem:

Någon som vet vad som finns under Norrmalmstorg? Är det T-banan?

Dom kan ju köpa loss Klara Skyddsrum.

Vilken sjukt trist byggnad...?!

Audis lokaler är bra, stora fönster och öppen yta, och när dom har byggt klart utanför blir det riktigt snygg med en stort lysande äpple

Det är väl hamngatan 15 som Expressen syftar på? Dom skriver "i anslutning till Audi och Volkswagens visningslokaler". nr. 15 verkar vara mer i Apples stil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 09:51
Ursprungligen av Macaddict:

Det är väl hamngatan 15 som Expressen syftar på? Dom skriver "i anslutning till Audi och Volkswagens visningslokaler". nr. 15 verkar vara mer i Apples stil.

Men Audi har väl stängt där?

Det vore trevligt med en katedral från Apple också i Sthlm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 23:21

Tycker inte Audi's gamla showroom vid Norrmalmstorg känns speciellt optimalt för en Apple-buitk... Är inte Sahléns-gallerian eller ombyggnaden mittemot NK mer coolt ?! Stureplan vore ju också mer rätt i känslan. Släng ut någon av de muggiga klubbarna eller dåliga kopiorna av modevaruhusen istället... Stureplan var roligare för 20 år sedan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-13 13:37

Jag tror inte att den kommer att hamna på söder. Inte en chans, inte en chans på Audi-huset heller. Fult och inte alls Apples smak. Huset bredvid däremot.

Jag gillar de här spekulativa trådarna. Undra vem/vilka som kommer få käka ost för att de haft åt helvete fel när location väl är tillkännagiven!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag gillar de här spekulativa trådarna. Undra vem/vilka som kommer få käka ost för att de haft åt helvete fel när location väl är tillkännagiven!

Någon kommer få äta rikligt med mögelost om det nu blir någon butik i Sthlm/Sverige..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 12:47

Ett utseendemässigt nästan perfekt hus för Apple tycker jag. Läget är också bra, folk som snackar om att den första affären i Stockholm skulle ligga utanför stan, eller ens utanför city vet inte vad de pratar om. No offence.

  • Medlem
  • Boston
  • 2011-12-08 16:56
Ursprungligen av acke:

Ett utseendemässigt nästan perfekt hus för Apple tycker jag. Läget är också bra, folk som snackar om att den första affären i Stockholm skulle ligga utanför stan, eller ens utanför city vet inte vad de pratar om. No offence.

Med tanke på att det absolut vanligaste läget för Apple Stores är i shopping center förstår jag inte varför fokuset är bara på city eller ens stan. Visst det är första butiken i Sverige, men beroende på hur planen ser ut framåt finns det ju inget som säger att flagshippen blir den första butiken. Inne i Gallerian skulle inte förvåna mig om dom vill hålla sig i city, eller varför inte Skrapan eller till och med Kista.

Sen kan jag personligen tycka att Drottninggatan, Stureplan, Biblioteksgatan hade varit snyggt och absolut mest profilhöjande men jag är inte alls säker på att Apple resonerar så.

Jag tycker inte läget är bra alls - kommersgeografiskt ja (men då kan man vara inom flera kvadratkilometer och ha samma effekt), men starx utanför - endast en smal trottoar - ligger en motorväg kan man säga. Det är egentligen en vidrig miljö - ingen klass alls. bara kåken är fin i denna lösning. Det finns alltså ingen yta utanför att tala om egentligen. Man måste också passera tunga motorvägar för att tränga sig dit. Detta stråk är egentligen ganska dött - få gå där - nästan alla är på andra sidan motorvägen (Norrmalmstorg). Tar Apple detta så har dom helt klart sänkt sina ambitioner. Det är en brutal, aggresiv och bullrig miljö. Stressigt och low life. No class at all.

(motorväg är för mig en tungt trafikerat ogenomträngligt plåthav på 6-10 filer - oavsett hastighet - ja, t.o.m. som det i detta fall är ett stillastående plåthav för det mesta).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 13:11

håller med. den sidan av norrmalmstorg är "död" i shoppinganseende. mot stureplan och kungsgatan rör sig betydligt mer folk.

men jag gillar fortfarande idén att ha den mitt på norrmalmstorg á la 5th ave.

  • Medlem
  • 2011-12-14 23:08

Vad byggs mittemot Urban Outfitters på Biblioteksg? Var där och sneakade in lite men såg inte spår av Apple, fick dock arga blickar av en kaffedrickande byggarbetare.

F.ö. är Urban Os lokal överfet & skulle vara helt perfekt. Påminner om Apple Store Soho.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-12-31 11:52
Ursprungligen av Patrik D:2039106:

Asics ska flytta in där.

Nya teorier?

Ursprungligen av AndyK:

Asics ska flytta in där.

Nya teorier?

Jag tror på den lokal som c-boy nämnde, på Biblioteksgatan. Läget är helt rätt.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2012-02-07 20:49

Vad tror ni om gamla Scandiahuset på Sveavägen? Det är ju helt täckt med byggnadsställningar mm. Apple vill ju inte som vi alla vet avslöja sina planer i förväg.

Bevaka tråden