Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipad utan dator

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 11:20

och jag är inne på samma spår. här är dock släktforskning den avgörande faktorn. i sverige finns det ett shareware som heter disgen för 800 kr, men bara för windows (och de gamla gubbar har motarbetat en open source-lösning initierad av ungdomar). nu faller direkt tankarna på macfamilytree för ipad, men finns det något bättre som gör "ipad utan dator" mer möjligt?

Jag skulle ha köpt en iPad till min mor utan att blinka, om man hade kunnat använda BankID på den.

Vill inte gärna ta över hennes bankärenden då hon kan det själv bra via datorn redan.

Min fru har jag redan konverterat till att endast använda iPad, bankärenden fixas via Remote Desktop mot en virtuell skrivbordsdator.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-07-20 18:34

Nu är jag hemma igen från semestrar och snurren runt Norrtälje för att hjälpa mina föräldrar med installationen av Ipaden osv.
Allt gick bra tillslut förutom att pappa hade anmält bredband till två företag. Tog lite tid innan jag fattade att det ena inte fick koppla på eftersom det var låst till ett annat, som vi nu använde istället.
airport expressen var lite klurig att ställa in tycker jag. Fick ställa tillbaka den i originalläge ett antal gånger innan jag gjorde rätt (har lite med det dubbla bredbandsinfon. att göra.) Jag tycker inte den var så enkel som jag förväntat mig. Lite orolig också att den kommer ramla ur väggjacket då den kändes lite väl tung för att hänga i ett vägguttag en längre stund.
Nollställs inställningarna i Expressen om den skulle vara utdragen eller avstängd en längre tid?
Skrivaren funkade direkt.
En komisk sak som hände då jag skulle installera expressen var att min macbook hittade ett flertal express eller extrem i huset där han bor. Huset är ett seniorboende.. eller nästan. Det förvånade mig iallafall att det fanns ett 4-6 tal andra expressenheter inom räckhåll för min dator, där medelåldern ligger på 60+.
Nu har han mest mailat och surfat och börjat skriva protokoll från PRO som han ville använda den till. Han hade själv inhandlat ett tangentbord då jag kom ner.
Det verkade i alla fall som ett bra tänk att köpa in en padda istället för en ren dator.

En liten undran kan man INTE köpa utskrifter i iphoto från ipad på samma sätt som man kan från en vanlig dator? (lite miss där i så fall)

Ursprungligen av Samor:

Lite orolig också att den kommer ramla ur väggjacket då den kändes lite väl tung för att hänga i ett vägguttag en längre stund.
---
En liten undran kan man INTE köpa utskrifter i iphoto från ipad på samma sätt som man kan från en vanlig dator? (lite miss där i så fall)

Nej, den ramlar inte ur väggjacket. Jag har en Express som suttit i ett väggjack sen januari utan problem. iPhoto finns inte för iPad, menar du den vanliga fotoappen? Nej, där kan man inte köpa utskrifter.

Det är en mkt uppskattad kontakt jag har med mina gamla föräldrar.

Att jag tar deras bilder, bearbetar dem en del och sedan beställer en bok av det hela till dem.

Två semestrar har blivit ngt verkligt handfast - en bok. Ngt fullständigt analogt som
de kan lämna till grannen, visa vänner osv.

Bevaka tråden