Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac är dyra!!!!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac är dyra!!!!Nu vet jag hur myten lever vidare eller varför Dell är största PC tillverkare.
Går i väntans tider på ev. nya PowerBooks i Paris, snubblade över info om Dells nya (http://news.com.com/2100-1044_3-5069465.html) med 15,4" alltid kul att jmf. med kommande nya 15" PB Al. Går till Dells hemsida och ser att den kostar från 11490:- + moms, "shit" tänker man inte en chans att man får en ny PowerBook 15" från Apple i närheten av det priset. Men så konfigurerade jag den nya Dell till brukbart utförande (inget extremt, utan vad en normal PB från Apple har) och helt plötsligt kostar Dell 22970:- + moms och framstår på intet sätt som billig. Bra jobbat Delll!!! Jag blev nästan lurad av ert billiga trick, påminner om en film med bröderna Marx, där det kostade 25cent att gå in till toaletterna och 50 cent för att komma ut

Puh! Jag trodde i 5 sek att det var en "sådan" tråd som hade startat igen....

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-31 12:41

Dessutom är DELL:s 15":are plastig, PLASTIG! Tangenterna har ungefär 3mm spel, sen kan man trycka ner hela tangentbordet ytterligare 3mm, mycket förtroendeingivande, NOT!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-31 12:47

De bärbara Macarna har ju varit minst i nivå med de flesta PC Laptops länge nu. Väger man in OS X och alla i-apps så får man ju klart mer om man köper en PB elller iBook jmf med motsvarande PC.

Med risk för att det blir ännu en sån där jooobbig tråd... men hur sjutton gjorde du för att komma upp i så mycket pengar på Dell datorn? Jag kom upp i ungefär 18000 inkl. moms med Dell datorn. Motsvarande Mac kostade 21995:- Då är det bara jämfört tillbehör och priser. Att det säkert skiljer på byggkvaliten på datorerna är ju en annan sak....

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Med risk för att det blir ännu en sån där jooobbig tråd... men hur sjutton gjorde du för att komma upp i så mycket pengar på Dell datorn? Jag kom upp i ungefär 18000 inkl. moms med Dell datorn. Motsvarande Mac kostade 21995:- Då är det bara jämfört tillbehör och priser. Att det säkert skiljer på byggkvaliten på datorerna är ju en annan sak....

XP Pro +650:-
online -1000:-
1 års hämservice -3025:-
pentium 1,7 GHz +3800:-
VT 1680x1050 +500:-
512 MB +930:-
80GB HD +2210:-
128MB NVIDIA GeForceFX +1000:-
DVD + RW +1210:-
Blåtand +690:-
802.11 b/g +1290:-
Norton antivirus +629:-

summa 24 399:- + moms

(Kul att Dell Rek. köp av en 15" bildskärm vid köp av en bärbar med 15" bildskärm)

Erbjudandet för FC Express går ut 20 sept, så det är väl då de ny PowerBook modellerna kommer, lagen om alltings......

om det är inspiron serien så känns det ungefär som att gå runt med ett antal tegelstenar i väskan..

'nuff said.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
om det är inspiron serien så känns det ungefär som att gå runt med ett antal tegelstenar i väskan..

'nuff said.

Nya Dell är halvkilot tyngre än "gamla" PB 15"

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Dessutom är DELL:s 15":are plastig, PLASTIG! Tangenterna har ungefär 3mm spel, sen kan man trycka ner hela tangentbordet ytterligare 3mm, mycket förtroendeingivande, NOT!

Kan helt hålla med. OM man nu MÅSTE köpa en PC-laptop ska man iallafall satsa på en ThinkPad - det är kvalitet det. Precis i samma nivå som Apples, fast inte lika snygga då förstås.

/F

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-31 18:38

Vad som är dyrt eller inte beror på köparen,och vad man förväntar sig.

Köper man en Mac för att spela de senaste PC spelen så är det ett dyrt felköp.Väldigt dyrt.

Vill man ha lite stil både på hård och mjukvara samt njuta av världens bästa op så finns det en Mac för alla plånböcker.

Min Mac var ivartfall billigare än min noname PC.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 18:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Kan helt hålla med. OM man nu MÅSTE köpa en PC-laptop ska man iallafall satsa på en ThinkPad - det är kvalitet det. Precis i samma nivå som Apples, fast inte lika snygga då förstås.

/F

Det var därför jag köpte en Thinkpad T22. Vikt 2,1 - 2,2 kg komplett med batteri, tjocklek 38 mm, bredd 304 mm, djup 249 mm. IBM gör bra grejor. Men nästa gång blir det en Powerbook G4 15".

Jag tycker IBM gör för övrigt skitfula bärbara datorer. Deras designavdelning verkar vara fast i tidigt nittiotal. Skitfult.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-31 19:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker IBM gör för övrigt skitfula bärbara datorer. Deras designavdelning verkar vara fast i tidigt nittiotal. Skitfult.

Håller med,har de överhuvudtaget en desigavd?Jag skulle aldrig köpa en IBM kvaliten till trots.

Vi fick IBM som hem PC via jobbet.Vilket skit.Tur jag aldrig tog någon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-31 19:39
Citat:

Ja, deras burkar finns väl inte i någon annan färg än svart?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
XP Pro +650:-
online -1000:-
1 års hämservice -3025:-
pentium 1,7 GHz +3800:-
VT 1680x1050 +500:-
512 MB +930:-
80GB HD +2210:-
128MB NVIDIA GeForceFX +1000:-
DVD + RW +1210:-
Blåtand +690:-
802.11 b/g +1290:-
Norton antivirus +629:-

summa 24 399:- + moms

(Kul att Dell Rek. köp av en 15" bildskärm vid köp av en bärbar med 15" bildskärm)

Erbjudandet för FC Express går ut 20 sept, så det är väl då de ny PowerBook modellerna kommer, lagen om alltings......

Nu vet jag inte exakt vilken PB du jämförde med, men jag kan inte se någon på Applestore som ligger i jämförbart pris. Varför ska du till exempel välja 1.7GHz processorn till Dell datorn? Pentium M 1.3 är väl mer likvärdig Och varför ett bättre grafikkort på Dell datorn än på Macen? Exakt vilken konfiguration har du satt ihop med PB? Fasen, jag börjar känna mig som ett PC-troll som tjatar så här... Blir väl snart utslängd härifrån... Ska bara tillägga att jag ifrågasätter inte en sekund att en PB är av betydligt bättre kvalite än Dell Inspiron, och att den därför bör kosta mer. Men tycker att du vinklar det prismässigt till Macens fördel. Men överbevisa mig mer än gärna!!!!

• Oregistrerad
  • 2003-09-01 00:03

Solklar vinkling, gult kort.

Visst är Macarna dyrare men vad gör det. Jag gillar lyxprylar, BMW, Leica, "riktiga" viner, och Mac. och så ser jag till att någon annan betalar för mig.

En sån där "KlumpDELL™" skulle jag aldrig ens snegla på. En så rysligt osexig gråsugga. Ishhh...

Det finns faktiskt snygga och prisvärda PC-laptops (inte DELL), men av någon underlig anledning så säljs dom inte i Sverige. Jag passade på att besöka lite elektronikkedjor under semestern och blev förvånad över det OFANTLIGT större utbudet på laptops med betydligt lägre priser. Sony med flera har många fina modeller. Dell och Compaq står inte högt i kurs hos mig i alla fall.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-01 09:23

Ska man irritera sig på något angående Apples prissättning så är det att burkarna sällan/aldrig uppgraderas.iMac G4 är ett bra exempel.Där har egentligen inget hänt sedan de introducerades.

Att processorn har ökat med 200Mhz räknas inte.eMacen har ialla fall fått ett nytt grafikkort som är bättre än det som har suttit i iMacen 15" sedan ca 2 år tillbaka.Det gör att de blir förhållande vis dyra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Nu vet jag inte exakt vilken PB du jämförde med, men jag kan inte se någon på Applestore som ligger i jämförbart pris. Varför ska du till exempel välja 1.7GHz processorn till Dell datorn? Pentium M 1.3 är väl mer likvärdig Och varför ett bättre grafikkort på Dell datorn än på Macen? Exakt vilken konfiguration har du satt ihop med PB? Fasen, jag börjar känna mig som ett PC-troll som tjatar så här... Blir väl snart utslängd härifrån... Ska bara tillägga att jag ifrågasätter inte en sekund att en PB är av betydligt bättre kvalite än Dell Inspiron, och att den därför bör kosta mer. Men tycker att du vinklar det prismässigt till Macens fördel. Men överbevisa mig mer än gärna!!!!

Det hela var väldigt hypotetiskt ville bara visa på hur listiga/fula Dell är när de anger priset på sina produkter, de ger sken av att vara väldigt billiga men jmf. man så är det uppenbart att så inte är fallet.
Dell 1,7 GHz är den snabbaste, den snabbaste PB 15" är på 1GHz , hur en Dell 1,3 GHz står sig i prestanda har jag ingen susning om, på grafikkortet fläska jag på lite det gjorde +500:- (man måste ha minst 64MB för att använda blåtand). Samt det faktum att Dell väger ett halvkilo mer än än PB 15", och att en ny PB" med största sannolikhet presenteras i veckorna så visar det bara på att Dells nyaste med näppe klarar att konkurrera med den "gamla" PB och då har jag inte ens beaktat OS och design. Än en gång inlägget var bara till för att avliva myten om att Mac är dyra, man kan ju inte bara se till priset man måste ju även se vad man får och rubriken var för att provocera.
Sist bara: Något kan kosta mycket men det är per definition inte samma som dyrt, dyrt är något som inte är värt det man betalar. Alltså kan det vara dyrt att köpa billigt!!! Något för Nisse Nolla att tänka på när han köper PC, samt alla Mac användare som ojjar sig i parti och minut att Mac är dyrt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-09-01 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Ska man irritera sig på något angående Apples prissättning så är det att burkarna sällan/aldrig uppgraderas.iMac G4 är ett bra exempel.Där har egentligen inget hänt sedan de introducerades.

Att processorn har ökat med 200Mhz räknas inte.eMacen har ialla fall fått ett nytt grafikkort som är bättre än det som har suttit i iMacen 15" sedan ca 2 år tillbaka.Det gör att de blir förhållande vis dyra.

17-tumsskärm
DDR266-minne/buss
AirPort Extreme
Bluetooth internt

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-01 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
17-tumsskärm
DDR266-minne/buss
AirPort Extreme
Bluetooth internt

17" skärm var väll ingen uppdatering egentligen.Det var en ny modell kort och gott.Inte heller den har begåvats med några direkt nya snabbare grafikkort,hårddisk eller mer ramminne.Den som köper en iMac idag 15 eller 17",får i princip samma konfig som de som köpte när introducerades.

Iof är det en trygghet.Man vet att det inte kommer en ny,snabbare och bättre modell innom kort.Som fallet är på PC sidan.

Geforce 2mx lever,i nya macar åtminstonde

Tänk, detta pratet om billigt/dyrt... Jag blir bara så trött.

Jag har sett ett antal "billiga" produkter i aktion och är verkligen inte imponerad. Jag köper hellre en kvalitetsprodukt även om den kostar mer i inköp. Omkostnaderna är ändå lägre i slutändan genom lägre driftskostnader etc etc etc etc vilket gör att jag i själva verket handlar billigt.

En dator som fungerar utmärkt i 10 år och som fortfarande är användbar kan jag inte kalla dyr. Däremot, maskinen som håller i två år och sedan måste skrotas eller inte på annat sätt håller måttet är dyr.

Min erfarenhet är att billiga produkter har låg kvalitet, låg prestanda etc etc och att det därför egentligen inte spelar någon roll hur mycket finesser de skryter med.

Men när det gäller datorer verkar det vara någn sorts självändamål att det ska vara så billigt som möjligt. Ni som ständigt klagar på datorpriser: jämför vad man får för pengarna idag jämfört med för 5 år sedan. Är det fortfarande dyrt?

15000-20000 kronor för en dator ger en klart bättre maskin än den för 7000 kronor. Okey, den för 7000 kronor kan ha imponerande specar på pappret men i praktiken så är det skillnad.

Jag kan ta ett exempel: jag provade en Matsui-DVD för 699 kronor. Den ger sämre bild än en bra VHS-maskin. Däremot ger en märkesmaskin som t.ex Sony DVP-S335, Harman/Kardon DVD 25 och DVD 30 betydligt bättre bildkvalitet. Okey, de kostar betydligt mer i jämförelse, men Matsuien är helt enkelt en dålig maskin. Sedan spelar det ingen roll att den på pappret kan spela JPEG-bilder etc, det är nämligen kvaliteten som räknas.

Samma sak gäller för datorer. Ska man köpa en dator med fullutrustning och kvalitetskomponenter kostar den inte 7000 kronor. Först vid 15000 kronor börjar det verkligen hända saker. Jag tycker att gränsen för en dator är omkring 10000 kronor. Ska man ner under det priset bör det i.s.f göras med en kompaktmaskin byggd för låga tillverkningskostnader utan nedprutning av kvaliteten.

Jag tycker att hela debatten om datorpriser är felaktig i många avseenden. Den påminner om en del DVD-debatter: "varför ska jag köpa den här *märkesmaskinen*, den här Uniteden klarar minsann bla och bla" varpå jag frågar: "och hur är den att använda? Prestanda? Kvalitet? Bild och ljud?"

IMHO tycker jag inte att Macen är en dyr dator, har egentligen aldrig tyckt det. Nu när G5orna kommit har Apple istället kommit att släppa mycket prisvärda maskiner. När jag tittar på alla faktorer tycker jag att Apple ger mest för pengarna idag. Att sedan nonamedatorer på pappret i vissa avseenden är bättre är inget som påverkar mig.

Kvalitet lönar sig och därför ska man inte jaga billiga lösningar. Det blir bara dyrt.

Det finns ett hundratal (verkar det som) trådar om detta redan. Sök i forumet. Stänger denna tråd.

1
Bevaka tråden