Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klistra in "inuti" i Illustrator?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Freehand finns kommandot "klistra in inuti". Finns nåt liknande i Illustrator? Hittar bara klistra in, klistra in framför och bakanför.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-31 16:46

Använd Pathfinder under fönster-menyn (har jag för mig...).
Det är en liten palett som har ett antal knappar med olika funktioner. Lägg bilden du vill beskära längst bak, och objektet du vill fylla med bilden ovanpå.

Prova vilken knapp som får önskat resultat (har inte Illu framför mig just nu).

Testade lite med pathfinder men texen jag vill "klistra in" består av en text omgjord till banor och resultat uteblir. Hmm, hmm....

• Medlem
  • 2003-08-31 17:04

Jag har i princip aldrig använt Freehand, så jag förstår inte riktigt vad du vill göra...

Du vill beskära en text, omgjord till banor, med hjälp av något annat objekt? Pathfindern borde kunna göra det. Jag försöker visualisera det, men jag vet inte om jag är hundra på vad du ska göra.

• Oregistrerad
  • 2003-08-31 17:05

Lägg masken överst. Markera alla objekt som skall maskas av och välj "Urklippsmask/Skapa" under "Objekt".
Objekten som nu är "klistrade inuti" kan flyttas omkring separat med ihåliga pilen, men är alltid inspärrade i masken. Flyttar du objekt helt utanför masken syns de alltså inte.
Masken tappar också sina attribut, så vill du ha tokfyllningar och annat kan det vara läge att ta en kopia på maskobjektet först och sedan gruppera med den aktiva masken.

Vill du ha flera objekt som samma mask, måste du först göra en stans av maskobjekt. Exvis ett gäng cirklar görs först till "Stansad bana" och används sedan som mask enligt ovan.

Pathfinder går också att använda, men den grundläggande funktionen är den jag har beskrivit.

• Medlem
  • 2003-08-31 17:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Kanske detta?

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=28626

Jag skulle kunna ha fel, men jag tror inte att clipping path kan hantera annat än enkla objekt.

EDIT: Ovanstående inlägg gör gällande att jag faktiskt har fel.

He he...thanks Schuckert...:-)

1
Bevaka tråden