Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes över nätverk: Långsamt!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-06-27 21:27

Jag delar ut mappar via NFS från min Linux-server till min Mac. I en av dessa mappar har jag hela mitt iTunes-bibliotek som jag kör på Mac:en. Att starta iTunes går fort, men att spela en låt tar 5-6 sekunder. Samma sak om jag byter låt.
Kör jag det däremot över SMB går det mycket bättre, då märks ingen skillnad mot om filerna hade legat direkt på hårddisken.
Jag skulle helst köra NFS då detta är snabbare än SMB på allt annat än just iTunes.

Någon som har något tips?

Inte en direkt lösning på problemet men ett tips.

Där jag har Mac-klienter och en Linux-server (eller BSD eller Solaris) så installerar jag Netatalk och kan därmed köra AFP. Detta är snabbare än både NFS och SMB i _alla_ sammanhang.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-28 12:28

Har du jämfört standard-inställningarna för SMD och NFS? Jag tror nämligen att du får titta lite närmare på inställningarna *både* på server- och klient-sidan innan du kan döma ut NFS. En liten vända med Wireshark borde också säga lite mer. Och lite echo på /proc/sys/sunrpc/* skulle nog också ge dig lite mer matnyttigt i logfilerna.

ett allternativ är ju att använda ena protocollet till musik och andra till fildelning. omständigt kanske men tycker du det är bäst så kör med dubbla protocol.

/KRS

1
Bevaka tråden