Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av sekundär HD i iMac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-07-05 13:02

Tjena!
Har googlat endel nu under den senaste veckan kring detta, samt ringt apples egna support men inget svar.

Vad jag vill, är att kunna stänga av den sekundära hd´n i min nya iMac 27" 2011.
Varför? Jo eftersom min primära HD är en ssd disk som är tyst, och sekundära både skapar ljud och värme.
Den sekundära disken lever sitt egna lilla liv och kan dra igång även om filerna på den sekundära disken INTE används. T ex har den sekundära disken startat ett flertal gånger när jag varken rört mus eller tangentbord när jag sitter och läser något på internet. Photoshop har vid något tillfälle varit segt att starta eftersom datorn väntat på att den sekundära disken ska dra igång (Och då öppnas enbart photoshop som ligger på ssd disken utan att jag öppnar tillsammans med någon bildfil).
Min fråga är ju, varför den sekundära får för sig att dra igång samt slöa ner vissa processer när den inte har med processerna att göra?
Nu i efterhand ångrar jag mer än bittert att jag la till en extra disk.

Har du provat att "mata ut" (eject) disken? Det borde funka.

Men det är möjligt att den "vaknar" ändå i vissa lägen.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2011-07-05 23:07

Jag har nu kommit på en lösning på hur man kan göra, som grundar sig på det Jesper sa. Men då krävs det att man gör på ett speciellt sätt.

Jag som vill att skrivbordet ska vara helt tomt har valt att plocka bort hårddiskarna från skrivbordet. Av den anledningen kunde jag inte få alternativet att mata ut diskarna. Varken i finder eller med skivverktyget. Gör jag dock hårddiskarna synliga på skrivbordet igen så kan jag dra den sekundära disken till papperskorgen och mata ut den på det sättet. Det sättet är det enda som fungerar. Alternativet att mata ut via finder eller skivverktyget finns fortfarande inte som alternativ, även om diskarna finns på skrivbordet. För att väcka liv i disken igen så lägger man tillbaka disken på skrivbordet med hjälp av skivverktyget.

Eftersom jag nu bara testade detta lite snabbt så vet jag ännu inte om disken fortfarande lever sitt egna liv med att snurra igång lite då och då. Men det ska testas. Kul att apples egna support inte kunde komma på detta själva

Nu vet vi iaf att det går!

1
Bevaka tråden