Sedan i fredags är jag och min hustru ägare till en gemensam iMac med Snow Leopard. Vi har dock tyvärr stött på ett problem som jag inte får rätt på och jag ger snart upp.
Det vi vill åstadkomma är att vi ska ha en mapp där vil kan lägga dokument som hör till hushållet som båda våra användare ska kunna komma åt samt ha full access att både kunna läsa och skriva filer och editera filer på denna mapp.
Vi har konfigurerat datorn som så att vi har två olika användarkonton och ligger i en och samma grupp.
Direkt under Macintosh HD har jag skapat en mapp som heter "Efternamn" och lyft in ett antal dokument i denna. Därefter har jag gett vår grupp och våra båda användare fullständig behörighet. Jag har även klickat i "Använd för inkluderade objekt". Problemet som uppstår är följande
1. Jag skapar ett nytt dokument i Pages dår jag skriver lite text. Sedan sparar jag ned detta.
2. Jag loggar in som min hustru och kan öppna dokumentet samt skriva mer text. Men när jag försöker spara dokumentet så vill den inte godkänna och jag får upp att "Behörighet saknas".
3. Dokument som fanns i mappen kan hon dock editera innan jag kryssade i "använd för inkluderade objekt". Men att skapa nya dokument går altså inte.
Finns det något sätt som gör detta helt automatiskt så jag slipper hålla på och joxa med äpple+i varje gång man vill editera i ett befintligt dokument?
Jag har även laddat hem sandbox (För Leopard) och försökt köra detta fast utan resultat
Stort tack på förhand för detta börjar bli riktigt irriterande, framförallt då det hade funkat i Windows utan problem