Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

irriterad att man inte kan flytta filer som i Windows

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

en sak jag irriterar mig på är att för att FLYTTA en fil från en hårddisk till en annan så måste jag första dra filen till rätt katalog och därefter radera filen/katalogen från var jag drog den ifrån, och det känns väldigt onödigt och krångligt när jag både i linux och i windows kan högerklicka och klistra in i rätt katalog, alt CTRL + X/V för att göra samma sak 100 ggr snabbare än på en mac,

en annan sak jag också blir irriterad på är att på mina andra burkar så högerklickar jag på en katalog och skickar den till vnc eller winamp för att spela upp, men det går ju inte i mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-13 22:40

1. Använd Totalfinder

2. Dra mappen till programmet du har i dockan, ex VLC.

Ursprungligen av 20hz:

1. Använd Totalfinder

2. Dra mappen till programmet du har i dockan, ex VLC.

Men nu skall vi inte ha det så roligt, för jag tar automatiskt bort alla onödiga ikoner från dockan, så för att göra det du föreslår så skall jag dra katalogen till min programmapp på dockan, sedan till audio & video och sedan till vnc

• Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-13 22:42

Håller ner [cmd] när du drar din fil du vill flytta, då flyttas den istället för att kopieras.

Ursprungligen av everdark:

en sak jag irriterar mig på är att för att FLYTTA en fil från en hårddisk till en annan så måste jag första dra filen till rätt katalog och därefter radera filen/katalogen från var jag drog den ifrån, och det känns väldigt onödigt och krångligt när jag både i linux och i windows kan högerklicka och klistra in i rätt katalog, alt CTRL + X/V för att göra samma sak 100 ggr snabbare än på en mac

Om du högerklickar (alternativt Command+C) på en fil/mapp (antar att du menar mapp när du säger "katalog") så kan du kopiera, för att sedan klistra in på samma sätt där du vill. Det enda som Mac OS X inte har är att originalet raderas automatiskt (personligen tycker jag det är bra, men det är en annan sak).

Hur denna manöver kan vara 100 gånger snabbare förstår jag inte, men i vilket fall så finns det likväl där i Mac OS X också.

Personligen skulle jag också vilja tillägga att Mac, Linux och Windows är namn som man i svenskan skriver med stor bokstav.

Jag har justerat trådens rubrik lite. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om!

/Mod

• Medlem
  • 2011-07-14 00:01
Ursprungligen av everdark:

en annan sak jag också blir irriterad på är att på mina andra burkar så högerklickar jag på en katalog och skickar den till vnc eller winamp för att spela upp, men det går ju inte i mac.

Det borde ha mer med programvaran att göra än systemet. Det går att lägga kommandon till Finders kontextmeny, som tex Dropbox har gjort, men VLC tycks inte ha den funktionen på Mac.
Jag vet inte hur Windows fungerar, men i Mac OS "skickar" man inte mycket till något. Olika applikationer läser olika filer, dvs man får tala om för applikationerna att man vill att de ska läsa olika filer eller mappars innehåll (≈filer). Som 20Hz föreslår kan man dra dessa till programikonen om de inte kan hantera det på annat sätt. Man kan tom tvinga olika program att försöka öppna filer öven om det inte ska gå, genom att droppa filen på programikonen med alt+cmd.

• Medlem
  • 2011-07-14 00:28

Om du använder systemstödet för att öppna filer genom att droppa dem i dockan så är ju ikonen inte längre att betrakta som "onödig".

1
Bevaka tråden