Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar min dator av OS X Lion?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2012-04-02 10:47
Ursprungligen av Capeman:

Jo, alla Mac Pro klarar Lion.

Tack! Då vet jag vad jag ska göra i påskhelgen

Vart börjar man för att få smidigaste övergången till iCloud från Mobileme? Datorerna eller iPhone/iPad?
Något att tänka på, tex att göra en ren installation på MacPro:n som är full av äldre program eller löser det sig ändå?

Ursprungligen av LaHe:

Tack! Då vet jag vad jag ska göra i påskhelgen

Vart börjar man för att få smidigaste övergången till iCloud från Mobileme? Datorerna eller iPhone/iPad?
Något att tänka på, tex att göra en ren installation på MacPro:n som är full av äldre program eller löser det sig ändå?

Jag vet inte om det spelar någon större roll... Jag gjorde det via datorn, kändes enklast och mest naturligt. Tja det du väl bör tänka på är att har du gamla PowerPC-program installerade så kommer de inte längre att fungera med Lion, så det kan väl vara något att se över. Annars brukar uppgraderingar fungera bra.

• Avstängd
  • 2012-04-02 11:45

Jag vet inte om det spelar någon större roll... Jag gjorde det via datorn, kändes enklast och mest naturligt. Tja det du väl bör tänka på är att har du gamla PowerPC-program installerade så kommer de inte längre att fungera med Lion, så det kan väl vara något att se över. Annars brukar uppgraderingar fungera bra.

PowerPC = Rosetta? I så fall finns det några men tror nog dom flesta inte är något jag måste ha.
Tur att man har påskelgen på sig, dvs 4,5 dagar

Ursprungligen av LaHe:

PowerPC = Rosetta? I så fall finns det några men tror nog dom flesta inte är något jag måste ha.
Tur att man har påskelgen på sig, dvs 4,5 dagar

Precis, Rosetta är borta ur Lion. Lycka till!

• Avstängd
  • 2012-04-03 16:24

Precis, Rosetta är borta ur Lion. Lycka till!

Tack

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där står nog mer än bara "Quad Core". Står där inte Xeon?

Visst står det Xeon... Quad-Core Intel Xeon för att vara exakt

Ursprungligen av LaHe:

Din Mac måste ha en Intel Core 2 Duo-, Core i3-, Core i5-, Core i7- eller Xeon-processor

Ursprungligen av LaHe:

På min MacPro 2008 står det Quad core (x 2, dvs 8 kärnor)

• Avstängd
  • 2012-04-02 11:41

Kanske det... är på jobbet, så det var ur minnet bara...

• Avstängd
  • 2012-04-06 20:08

Jahap... nu sitter man här :/

Förberett att installera Lion under flera dagar, gjort extra backupper, kontrollerat hård-diskar, hämtat hem och installerat det senaste av *allt' i programväg, reparerat rättigheter och kollat igen... ok ok.

Köper och får hem Lion filen och startar installationen men så fort den ska göra sin omstart så kommer detta upp:

[ATTACH="CONFIG"]32811[/ATTACH]

Kollat att stänga av datorn mm men fastnar på samma ställe igen... hållit på några timmar nu och sliter i mitt hår

Mac Pro 3.1 Quad-Core Intel Xeon 2x3.2 GHz 2008
Snow Leopard 10.6.8

Vore tacksam om någon vänlig skäl kunde ge mig lite vägledning om hur jag ska lösa det här.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-06 20:30

Provat att formatera om hårddisken med Skivverktyget?

• Avstängd
  • 2012-04-06 20:52

Klarar min dator av OS X Lion?

Hade hoppats slippa att installera allt från början med alla program och inställningar man fått att funka, så det får bli en sista utväg om inget annat hjälper.

Migrationsassistenten!

Du kan installera "från scratch" och ändå ha kvar alla program och inställningar.

• Avstängd
  • 2012-04-07 08:51

Migrationsassistenten!

Du kan installera "från scratch" och ändå ha kvar alla program och inställningar.

Sorry, nu hänger jag inte med riktigt?

• Medlem
  • 2012-04-07 09:37
Ursprungligen av LaHe:

Sorry, nu hänger jag inte med riktigt?

Gör en säkerhetskopia med Time Machine. Radera hårddisken i skivverktyg när du installerar Lion. Gör sedan en ren installation an Lion och importera sedan alla dina gamla program, dokument, bilder etc från din TM-backup med migrationsassistenten i Lion.

• Avstängd
  • 2012-04-07 09:45
Ursprungligen av Dalle:

Gör en säkerhetskopia med Time Machine. Radera hårddisken i skivverktyg när du installerar Lion. Gör sedan en ren installation an Lion och importera sedan alla dina gamla program, dokument, bilder etc från din TM-backup med migrationsassistenten i Lion.

Jo, jag har en TM backup, men "Radera hårddisken i skivverktyg när du installerar Lion"? Antar du menar innan du installerar Lion som ska göras som en ren installation?

• Avstängd
  • 2012-04-07 23:49

Ok, bet i det sura äpplet och gjorde en installations USB-sticka och 'låna en hårdisk' och gjorde en nyinstallation på den samt körde flyttassistenten från den gamla till den nya... lite småpill kvar bara vilket jag nog fixar det mest själv.

Det jag går bet på just nu är hur man får tillbaka spel-listorna i iTunes som man med så stort besvär fått till en gång?

Ursprungligen av LaHe:

...hur man får tillbaka spel-listorna i iTunes som man med så stort besvär fått till en gång?

Kopiera tillbaka hela din gamla iTunes-mapp från backupen.

(Enklast att kopiera hela mappen, men det jag tror du behöver är "itl"-filen och "xml"-filen)

Senast redigerat 2012-04-08 10:42
  • Avstängd
  • 2012-04-08 10:43

Kopiera tillbaka hela din gamla iTunes-mapp från backupen.

(Enklast att kopiera hela mappen, men det jag tror du behöver är "itl"-filen och "xml"-filen)

Åh Tack, helt suveränt, räckte med dom 2 filerna

• Avstängd
  • 2012-04-08 19:38

Så, nu är nästan allt på plats igen på min Mac Pro med ett fräscht Lion och även min iPhone4 och iPad1 har uppgraderats till iOS5.1 utan större åthävor... passa på att rensa bort en massa appar som jag aldrig använder mm.
Bara MBP:n kvar samt uppgradera AT2:n

En svär (verkar det som) sak kvar på MP:en, att få över min Bootcamp WinXP partiation som inte stöds av Lion... vågar man eller går det att köra in den WinClone backup jag gjort eller skiter sig allt då?

Har du redan en winXP installation i bootcamp så fungerar den men Lion.
Du kan dock inte nyinstallera officiellt sätt. Men sätt finns alltid!

• Avstängd
  • 2012-04-08 23:00
Ursprungligen av illerG:

Har du redan en winXP installation i bootcamp så fungerar den men Lion.

Funka inte att uppdatera SL, så det blev en nyinstallation på en annan hårddisk.
Vet du nått sätt som funkar då?

Om man följer Bootcamp assistenten hoppa över sista steget när den vill installera Windows.

Bara boota upp med option nedtryck och välj boota från WinXP-skiva. Sedan installerar man.

Drivrutiner hittar man ändå ute på nätet.

• Avstängd
  • 2012-04-10 17:41
Ursprungligen av illerG:

Om man följer Bootcamp assistenten hoppa över sista steget när den vill installera Windows.

Bara boota upp med option nedtryck och välj boota från WinXP-skiva. Sedan installerar man.

Drivrutiner hittar man ändå ute på nätet.

Hade hoppats på att det skulle gå att överföra den som finns på Snow Leopard hårddisken :-/

Ursprungligen av LaHe:

Hade hoppats på att det skulle gå att överföra den som finns på Snow Leopard hårddisken :-/

Läste du ens tidigare

Ursprungligen av illerG:

Har du redan en winXP installation i bootcamp så fungerar den med Lion.

• Avstängd
  • 2012-04-10 21:38
Ursprungligen av illerG:

Läste du ens tidigare

Jo jag läste me hoppades/hoppas att det ska finnas ett sätt att slippa böket med att installera från början.

Ursprungligen av LaHe:

Jo jag läste me hoppades/hoppas att det ska finnas ett sätt att slippa böket med att installera från början.

Det är ju det jag menar. Du behöver inte installera om.
Har du redan en installation kommer det fungera fint!

• Avstängd
  • 2012-04-11 12:51
Ursprungligen av illerG:

Det är ju det jag menar. Du behöver inte installera om.
Har du redan en installation kommer det fungera fint!

Läste du ens tidigare?
Har ju gjort en nyinstallation av Lion på en ny hårdisk, den gamla SL finns iof kvar så jag vill ta den bootcamp installationen och lägga på Lion disken, men efter att ha letat och sökt på webben verkar det inte gå utan en massa specialtrick och ens då verkar det inte säkert :/

• Avstängd
  • 2012-04-10 18:03

Nu snubblade jag på varför uppgraderingen till Lion inte funka på min MacPro... VMware Fusion låg tydligen och hindrade på något sätt fast det inte var igång... !?!?! :/
På min MBP utan detta, gick det som en dans på rosor

Bevaka tråden