Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du installerat Mac OSX 10.7 Lion?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, Korsriddaren, det är så som det känns (byta bank) och Stevie - jag kan inte rekommendera ett byte till Handelsbanken. Jag skickade iofs in en fråga till deras support om när de kommer att stödja Lion men svaret (när det kommer) tar jag i den specifika tråden om Handelsbanken och OSX

  • Medlem
  • 2011-07-21 19:18

Jag använder Bank-ID från Swedbank och för mig funkar det som sagt hur bra som helst i nya Safari och senaste versionen av Personal. Version 4.15.0.15 (73)

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag använder Bank-ID från Swedbank och för mig funkar det som sagt hur bra som helst i nya Safari och senaste versionen av Personal. Version 4.15.0.15 (73)

Jag laddade just ner Personal 4.18.1.10897 (10897) från Handelsbanken. Fungerade inte med sladd för mig i varken Safari eller Chrome.

  • Medlem
  • 2011-07-21 19:24
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag laddade just ner Personal 4.18.1.10897 (10897) från Handelsbanken. Fungerade inte med sladd för mig i varken Safari eller Chrome.

Låter som om att de har olika versioner beroende på vilken bank man har...

Överraskande få problem med Lion hittills. Det handlar mer om att lära in nya handgrepp och funktioner.

Jag har dock ett bestående problem i Finder. Om jag använder ikon-läget så funkar inte dragreglaget i botten. Det som ska ändra storlek på ikonerna alltså. Fingergesterna för förstoring funkar inte i Finder heller men funkar i andra program.

Finns det någon känd lösning?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Överraskande få problem med Lion hittills. Det handlar mer om att lära in nya handgrepp och funktioner.

Jag har dock ett bestående problem i Finder. Om jag använder ikon-läget så funkar inte dragreglaget i botten. Det som ska ändra storlek på ikonerna alltså. Fingergesterna för förstoring funkar inte i Finder heller men funkar i andra program.

Finns det någon känd lösning?

Dragreglaget verkar vara en bugg....har samma problem här.

Ohh jag är så fundersam!! Sitter på en MPB med 10.6 och trivs bra, men man vill ju också ha de senaste och vissa funktioner i Lion ser riktigt lockande ut! Dock ser LaunchPad och missioncontrol lite laggigt ut. Sen är jag rädd att vissa funktioner i 10.6 är borttagna

  • Medlem
  • 2011-07-21 19:33
Ursprungligen av Crash-Symphony:

Ohh jag är så fundersam!! Sitter på en MPB med 10.6 och trivs bra, men man vill ju också ha de senaste och vissa funktioner i Lion ser riktigt lockande ut! Dock ser LaunchPad och missioncontrol lite laggigt ut. Sen är jag rädd att vissa funktioner i 10.6 är borttagna

iSync är borttaget, men du kan läsa min tråd om hur man fixar till det. Launch pad och mission control var det första jag kastade ur dockan. Kommer jag aldrig att använda ändå...

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Ohh jag är så fundersam!! Sitter på en MPB med 10.6 och trivs bra, men man vill ju också ha de senaste och vissa funktioner i Lion ser riktigt lockande ut! Dock ser LaunchPad och missioncontrol lite laggigt ut. Sen är jag rädd att vissa funktioner i 10.6 är borttagna

iSync som Korsriddaren nämner ovan är borta, liksom Front Row. Något annat kommer jag inte på på rak arm. Exposé och Spaces är integrerade i Mission Control, kan man väl säga.

EDIT: Jo det är klart, Rosetta är borta också, så har du gamla PPC-program du måste använda så får du hitta alternativ till dem eller strunta i Lion.

Suck! Bankid via Swedbank funkar med Chrome så det problem har löst sig men tyvärr har det uppdagats fler, större och allvarligare problem!
Efter Lion installationen går det inte att ansluta till företagets Windows server vilket gör att jag måste försöka hitta en lösning eller gå tillbaks till SL. Som "grädde på moset" så krachar Förhandsvisningen så fort jag försöker starta det, så om någon har en lösning så tars det tacksamt emot annars måste jag påbörjar arbetet med att backa systemet!

  • Medlem
  • 2011-07-21 19:44
Ursprungligen av k-e.svensson:

Suck! Bankid via Swedbank funkar med Chrome så det problem har löst sig men tyvärr har det uppdagats fler, större och allvarligare problem!
Efter Lion installationen går det inte att ansluta till företagets Windows server vilket gör att jag måste försöka hitta en lösning eller gå tillbaks till SL. Som "grädde på moset" så krachar Förhandsvisningen så fort jag försöker starta det, så om någon har en lösning så tars det tacksamt emot annars måste jag påbörjar arbetet med att backa systemet!

Dum fråga kanske, men har du reparerat behörigheterna sedan du installerade Lion?

Japp, men ingen hjälp där, det verkar som Apple har tagit bort något som gör att man inte stöder kommunikationen med Windows servern längre. Jag har fått tipps om att man har tagit bort stöd för något som heter "Samba"(?), vet ej om det stämmer men jag får nog kolla vidare...!

Ursprungligen av k-e.svensson:

Japp, men ingen hjälp där, det verkar som Apple har tagit bort något som gör att man inte stöder kommunikationen med Windows servern längre. Jag har fått tipps om att man har tagit bort stöd för något som heter "Samba"(?), vet ej om det stämmer men jag får nog kolla vidare...!

De har inte tagit bort stöd för det, bara gjort en annorlunda tillämpning.

Ursprungligen av Capeman:

De har inte tagit bort stöd för det, bara gjort en annorlunda tillämpning.

möjligt, men denna "tillämpning" gör att det inte går att ansluta till en server som jag måste komma åt dvs Lion just nu oanvändbart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 19:49

Har installerat nu. Funkar perfekt. Bara använt det en stund, har inte hittat något negativt än. Dem nya gesterna är underbara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 20:05

Samba fungerar kanon, iaf gjorde gör det det för mig mot min NAS, dock blev det problem med AFP iom att min NAS inte hade stöd för Netatalk 2.2 som kom med Lion. Uppdatering av NAS'en gjorde susen

Jag gjorde en egen test med Handelsbanken och kom fram till följande:

1. Den inbyggda uppdateringen i Personal tycks vara ur funktion. Jag hade v. 4.15. och programmet sa att det finns ingen nyare version. Men när man laddar ner från deras sajt så får man v. 4.18.

2. Jag testade med det jag hade i datorn först. Funkade inte. Då installerade jag om mjukvaran för kortläsaren samt bytte till nyaste Personal. Jag startade även om. Resultat: Safari startar Personal och jag kan ange koden men sen skiter det sig och ett felmeddelande visas i Safari.

3. Testade sen med Firefox 5 och och det funkade direkt.

Inga större problem egentligen. Bara att köra FF tills det kommer en fix.

  • Medlem
  • 2011-07-21 20:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag gjorde en egen test med Handelsbanken och kom fram till följande:

1. Den inbyggda uppdateringen i Personal tycks vara ur funktion. Jag hade v. 4.15. och programmet sa att det finns ingen nyare version. Men när man laddar ner från deras sajt så får man v. 4.18.

2. Jag testade med det jag hade i datorn först. Funkade inte. Då installerade jag om mjukvaran för kortläsaren samt bytte till nyaste Personal. Jag startade även om. Resultat: Safari startar Personal och jag kan ange koden men sen skiter det sig och ett felmeddelande visas i Safari.

3. Testade sen med Firefox 5 och och det funkade direkt.

Inga större problem egentligen. Bara att köra FF tills det kommer en fix.

Förstår egentligen inte varför du inte kan köra Personal i Safari, men att jag kan det. Förutsättningarna är ju bortsett från bank inte direkt olika?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Förstår egentligen inte varför du inte kan köra Personal i Safari, men att jag kan det. Förutsättningarna är ju bortsett från bank inte direkt olika?!

Safari stannar på adressen https secure.handelsbanken.se/bb/glss/servlet/ssco_auth2 och visar följande. Varför är inte så lätt att svara på.

  • Medlem
  • 2011-07-21 20:27
Ursprungligen av Anders Täpp:

Safari stannar på adressen https secure.handelsbanken.se/bb/glss/servlet/ssco_auth2 och visar följande. Varför är inte så lätt att svara på.

[ATTACH="CONFIG"]29864[/ATTACH]

Min farsa körde Camino mot Swedbank i många år, men ett tu tre så funkade det inte längre. Ibland hittar man ingen symmetri i knasigheterna.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Förstår egentligen inte varför du inte kan köra Personal i Safari, men att jag kan det. Förutsättningarna är ju bortsett från bank inte direkt olika?!

Detta är på gränsen till offtopic men jag kände mig bara tvungen att kommentera. I princip så håller jag med dig men erfarenheten har lärt mig att när det gäller banker och deras säkerhetslösningar så kan det variera från dator till dator.

Jag har till exempel haft problem med två olika datorer med samma operativsystem men där det fungerade på ena datorn men inte på andra. Helt magiskt och fruktansvärt irriterande:(

Ursprungligen av Anders Täpp:

1. Den inbyggda uppdateringen i Personal tycks vara ur funktion. Jag hade v. 4.15. och programmet sa att det finns ingen nyare version. Men när man laddar ner från deras sajt så får man v. 4.18.

Kan bekräfta att den är ur funktion i 4.17 också, så det var inte bara en bugg i 4.15. Dåligt...

Nu testade jag att logga in i Handelsbanken i Safari med kortläsare utan sladd. Det funkade inte heller vilket känns lite konstigare...

*
Det gick inte att logga in. Det kan bero på att du har angett
felaktigt personnummer/Inloggningsnamn, att koden som
kommer från kortläsaren inte är den förväntade eller att du
använt en kontrollkod som är äldre än 4 minuter.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu testade jag att logga in i Handelsbanken i Safari med kortläsare utan sladd. Det funkade inte heller vilket känns lite konstigare...

Ja, det var konstigt, för det fungerar utan problem för mig i Safari. Håller på att dra hem Personal 4.18 nu för att se hur det fungerar med sladd för mig.

  • Medlem
  • 2011-07-21 20:33

Provade att installera senaste versionen 4.18 men då craschade programmet hela tiden. Gick tillbaka till min 4.15 och allt är som det skall igen.

Har installerat 4.18 nu. Fick lite tjall med att jag bara fick upp två "block" i kortläsaren. En ominstallation av drivrutin och en omstart av datorn löste det. Men jag får samma fel som du, Anders Täpp. Vi får nog vänta på SHB här helt enkelt.

Bank-ID från Swedbank, Personal (4.15), Safari och Lion funkar finemang för mig. Kör inte med kortläsare.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-07-21 21:45

Jag kan inte byta bakgrundsbild. Att högerklicka på skrivbordet och välja Ändra skrivbordsbakgrund funkar inte (händer inget), samt att det inte finns någon ikon för det i Systeminställningarna. Märkligt.

Hade även strul med att installera systemet. Berodde dock på att disken hade behov av reparation. En total radering och nyinstallation av SL var nödvändig.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:59
Ursprungligen av Arimos:

Jag kan inte byta bakgrundsbild. Att högerklicka på skrivbordet och välja Ändra skrivbordsbakgrund funkar inte (händer inget), samt att det inte finns någon ikon för det i Systeminställningarna. Märkligt.

Hade även strul med att installera systemet. Berodde dock på att disken hade behov av reparation. En total radering och nyinstallation av SL var nödvändig.

Inga problem här med att byta bakgrundsbild, jag kan göra som du beskriver ovan, och kan hitta inställningarna i Systeminställningarna.

Ursprungligen av Arimos:

Jag kan inte byta bakgrundsbild. Att högerklicka på skrivbordet och välja Ändra skrivbordsbakgrund funkar inte (händer inget), samt att det inte finns någon ikon för det i Systeminställningarna. Märkligt.

Hade även strul med att installera systemet. Berodde dock på att disken hade behov av reparation. En total radering och nyinstallation av SL var nödvändig.

Det finns några nya funktioner i Systeminställning bl a att man kan gömma ikoner. Om du går upp till menyn Innehåll och väljer Anpassa så kanske du kan se om det är det som hänt.

Bevaka tråden