Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-01 12:58

Går ej att bifoga filer i hotmail. Ständigt står det "Attachment has bad format". I detta fall avser det ett enkelt pdf-dokument. Aldrig några problem med SL.

Dessutom funkar mail värdelöst på följande sätt:
Jag har två hotmail-konton kopplade till varandra. Låt oss kalla den ena A och den andra B. Jag väljer att skicka ett mail i Mail från konto B, i Mails skickat-katalog för konto B återfinns (korrekt) det skickade mailet. Men om jag går in i Hotmail direkt så finns det skickade mailet i skickat-katalog för konto A. Tämligen intressant..

Senast redigerat 2011-09-01 13:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-01 16:25

Fast mitt problem med bilden var ganska extremt "what the hell?!". Jag testade med lite andra bilder och där gick det ska vi säga smidigare men det är ändå väldigt förvirrande att saker automatiskt sparas över utan att jag som användare ber om det. Jag skulle föredra om auto-save sparades virtuellt utan att ersätta orignalfilen tror jag nästan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-20 13:10

Jag tycker att Lion är helt onödigt.

Det är skönt att köra fullskärm om man använder en laptop.

Själv tycker jag att Mission Control är ett skämt i jämförelse med Exposé. Kunde dem inte behållt Snow Leopards finder? Jag tycker inte om den nya.

Det enda som jag direkt gillar är väl AirDrop.

Är det värt tiden och orken att installera om Snow Leopard? Jag tror inte jag kommer komma överens med Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-20 13:17

Det verkar som man ändrat beteendet på funktionstangenter i 10.7. Här är det funktionen som alltid "vinner" (ex. höj volym på F12) även om man håller ner commando, alt eller dyl. I 10.6 fungerade F12 som "höj volym" men höll jag ner commando + F12 i ett program som hade ett kortkommande för detta fungerade kortkommandot... Bugg eller funktionsändring?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 20:01

Ska det inte vara "fn" och F12?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-20 21:46

Vilken tangent är fn"? Hittar den inte på mitt tangentbord.

Utan att lägga några värderingar i funktionen - fn tangenten ligger under F13.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 23:01

På mitt trådlösa och på Macbooken ligger den längst ner till vänster.

Ursprungligen av kenjon:

På mitt trådlösa och på Macbooken ligger den längst ner till vänster.

Det tror jag nog. Men om man har fullstora tangentbordet sitter den tillsammans med delete och page up/down mellan bokstavstangenterna och den numeriska delen.

fn växlar vad som händer när du trycker på en tangent som är både en F-tangent, och en funktionstangent. Vilket som är det vanliga beteendet (utan fn) ställer man in i tangentbordsinställningarna (var annars).

Kommandotangenten har inget med det här att göra vad jag vet, om nu inte ett program har kommando + F-tangent som ett kortkommando.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 13:47

Fn-knappen ska nyttjas om man inte har funktionerna på F-tagenterna som förval. Problemet med Lion är att F-tagenterna helt blir den unika funktionen / kontrollen som även finns på knappen och kan inte alls agera F-tangent likt förut med commando nertryckt för att komma åt ett kort-kommando. Det kanske är så att man i Lion måste hålla ner Fn + cmd + F-tagent. Vore idiotisk då vissa tagentbord saknar Fn-knappen.

Jag är medveten om funktionen "duplicera" i autospar/versioner, men finns det något sätt att få tillbaka gamla hederliga "spara som" i t ex Keynote och Numbers?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-21 08:26

Har inte kollat själv än, men har för mig att jag läst att funktionen numer heter något i stil med "duplicera", eller något liknande det?
Eller snarare, den har samma funktion som "Spara som". Men kan inte säga säkert förrän jag kikat

Ursprungligen av Striberger:

Jag är medveten om funktionen "duplicera" i autospar/versioner, men finns det något sätt att få tillbaka gamla hederliga "spara som" i t ex Keynote och Numbers?

Ursprungligen av Striberger:

Jag är medveten om funktionen "duplicera" i autospar/versioner, men finns det något sätt att få tillbaka gamla hederliga "spara som" i t ex Keynote och Numbers?

Duplicera först, och sen när du ska spara får du upp att välja namn och plats.

Jo, duplicera är alternativet, men jag tycker "spara som" var enklare och smidigare. Väljer jag att duplicera får jag först en dialogruta som snällt meddelar att "dokumentet har ändringar sedan bla bla bla". Därefter kommer en lull-lull-animation som tar fram en kopia, och först därefter kan jag välja att spara kopian. Med "spara som" var det bara att döpa filen och spara.

En annan sak med autospar/versioner som jag inte gillar är just autospar. Av gammal vana brukar jag stänga ner ett dokument om jag inte vill spara det (om jag t ex bara testat runt), och är då van att få frågan om filen ska sparas (med möjlighet att säga nej). Gör jag samma sak idag sparar Lion en version automatiskt, varpå jag måste in i det überbloatade rymdgränssnittet för att rota fram en ostörd version.

Vanesak kanske, men just nu stör detta mig såpass att jag funderar på att gå tillbaka till SL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-21 13:02
Ursprungligen av Striberger:

Jo, duplicera är alternativet, men jag tycker "spara som" var enklare och smidigare. Väljer jag att duplicera får jag först en dialogruta som snällt meddelar att "dokumentet har ändringar sedan bla bla bla". Därefter kommer en lull-lull-animation som tar fram en kopia, och först därefter kan jag välja att spara kopian. Med "spara som" var det bara att döpa filen och spara.

En annan sak med autospar/versioner som jag inte gillar är just autospar. Av gammal vana brukar jag stänga ner ett dokument om jag inte vill spara det (om jag t ex bara testat runt), och är då van att få frågan om filen ska sparas (med möjlighet att säga nej). Gör jag samma sak idag sparar Lion en version automatiskt, varpå jag måste in i det überbloatade rymdgränssnittet för att rota fram en ostörd version.

Vanesak kanske, men just nu stör detta mig såpass att jag funderar på att gå tillbaka till SL.

Håller med till 100%. Versionshantering i all ära men hur man löst det nu är väldigt konstigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-21 23:28

PPC-program stöds ej längre. Tidigare fungerade detta genom Rosetta. Några förslag på hur man kommer runt detta med en en Intel-baserad PPC-fil?

Ursprungligen av iPilot:

PPC-program stöds ej längre. Tidigare fungerade detta genom Rosetta. Några förslag på hur man kommer runt detta med en en Intel-baserad PPC-fil?

Byt operativ.

Det skall jag göra. Så jävla trött på all skit.
Exposé som inte funkar, Jävla Finder som hänger sig om jag lämnar datorn en timma. Massa program som inte klarar "spara som", Scrollandet i t ex LightRoom är helkass. Min Wacombräda som drivrutinen la av på en gång i halvåret under SL lägger av tre ggr i veckan nu.

här blir det SL om inte 10.7.1 kommer alldeles strax.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 19:02
Ursprungligen av Goflorp:

Byt operativ.

Det skall jag göra. Så jävla trött på all skit.
Exposé som inte funkar, Jävla Finder som hänger sig om jag lämnar datorn en timma. Massa program som inte klarar "spara som", Scrollandet i t ex LightRoom är helkass. Min Wacombräda som drivrutinen la av på en gång i halvåret under SL lägger av tre ggr i veckan nu.

här blir det SL om inte 10.7.1 kommer alldeles strax.

Du verkar vara trevlig och kunna mycket
Jag har verkligen lust att ha det som projekt i helgen att installera tillbaks Snöknatten. Jag är så jävla trött på Lion. Findern är så bättre i SL likaså Exposé. Jag menar program som släpps kommer ändå ha stöd för Leopard och Snow Leopard? Iaf det flesta? Hur framtidssäkert är Snow Leopard? Det ända som jag vill som Lion erbjuder är ju Air Drop. Den är ju sjukt smidig när man väl använder den.

Ursprungligen av Album:

Du verkar vara trevlig och kunna mycket
Jag har verkligen lust att ha det som projekt i helgen att installera tillbaks Snöknatten. Jag är så jävla trött på Lion. Findern är så bättre i SL likaså Exposé. Jag menar program som släpps kommer ändå ha stöd för Leopard och Snow Leopard? Iaf det flesta? Hur framtidssäkert är Snow Leopard? Det ända som jag vill som Lion erbjuder är ju Air Drop. Den är ju sjukt smidig när man väl använder den.

Tack för berömmet, ligger hemma och är sjuk. det gör ont när jag ler

Finns inte Airdrop som ngn app/program? Använder det inte själv.

Inga operativ är väl framtidssäkra. Det kommer nytt, det kommer annat.
Men jag ser nog inte mig vara TVUNGEN installera Lion på flera månader än.

Fast HP's WebOS känns ju inte som ngn vinnare...

Det viktiga vid ominstllation är ju att man verkligen har backup på allt.
man blir ju tvinngad in i Skivverktyg och fullständigt radera sin disk (även återställningspartitionen, tror den är på 70GB).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 19:29
Ursprungligen av Goflorp:

Tack för berömmet, ligger hemma och är sjuk. det gör ont när jag ler

Finns inte Airdrop som ngn app/program? Använder det inte själv.

Inga operativ är väl framtidssäkra. Det kommer nytt, det kommer annat.
Men jag ser nog inte mig vara TVUNGEN installera Lion på flera månader än.

Fast HP's WebOS känns ju inte som ngn vinnare...

Det viktiga vid ominstllation är ju att man verkligen har backup på allt.
man blir ju tvinngad in i Skivverktyg och fullständigt radera sin disk (även återställningspartitionen, tror den är på 70GB).

Varsegod
Airdrop kom ju som en ny funktion tillsammans med Lion inbyggd i finder lär inte tro att Apple vill släppa den till SL.
Jag menar visst blev man intresserad utav Lion när man fick veta att det skulle komma men nu tycker jag inte det är så mycket att hänga i granen. Kunde inte Apple spendera sin energi på nåt annat än Lion? Jag gick över till mac för snart 2 årsedan och har jag för mig Snow Leopard hade funnits ett tag. Jag har ingen aning om det var mycket problem när det kom. Jag menar man kommer väl inte bli tvingad att gå över till Lion på ett bra tag?

Det är ju inte så lätt att man bara kunde backa i time machine >.>

Ursprungligen av Goflorp:

Det viktiga vid ominstllation är ju att man verkligen har backup på allt.
man blir ju tvinngad in i Skivverktyg och fullständigt radera sin disk (även återställningspartitionen, tror den är på 70GB).

Pratar du om lions återställningspartition? Har lion istallerad, men använder bar 40 gig av hårddisken ändå.

Ursprungligen av eskimo:

Pratar du om lions återställningspartition? Har lion istallerad, men använder bar 40 gig av hårddisken ändå.

Skrivit mycket om hur knepigt det är att ta bort dessa i tråd brevid.
Verkar som man måste boota från DVD - inte USB-stickor etc - med en retail SL. Använda skivverktyg att radera båda partitionerna och sedan installera SL....
Dessutom är det INTE att rekommendera om maskinen levererats med Lion, då blir det nästan med 100% säkerhet krasch...

Ursprungligen av iPilot:

PPC-program stöds ej längre. Tidigare fungerade detta genom Rosetta. Några förslag på hur man kommer runt detta med en en Intel-baserad PPC-fil?

Du skulle ha haft 10.6 klonad på extern disk innan du gick över till 10.7. Annars kan du ju alltid installera snökatten i efterhand på extern disk. Jag har inte ens gått över till Lejonet på alla mina datorer, men det är så mina förberedelser går. Det kommer ju vara en övergångsperiod, med hänseende till just gamla PPC program/filer etc som gör att jag gärna vill ha tillgång till snökatten lätt även efter det struliga lejonet blir stabilt.

Senast redigerat 2011-09-22 14:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-22 13:39

10.7.1 finns ju, antar du menar 10.7.2?

Är inne på samma spår som Goflorp. Mission Control är totalt värdelöst (saknar Spaces oerhört), Exposé buggar, program som inte funkar eller buggar under lion osv.. Hittills har jag hittat en 20-tal saker som stör mig med Lion, och inte en enda som gör att jag känner "aaah, gud så smidig och praktiskt funktion!". Jag var nästan kär i SL, allt fungerade precis som jag ville, nu funkar allt halvkasst utan att ha förbättrat nånting alls egentligen.. Ibland får man samma känsla som när man försöker göra något vettigt på en windowsburk - det är knöligt och buggigt istället för snabbt och smidigt. Hoppas också innerligt på en ordentlig update snart.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-22 15:13

Den här tråden är verkligen deprimerande... vet inte ens om 10.7.2 kommer kunna fixa allt som inte verkar fungera. Jag skulle gärna uppgradera, men jag ser i dagsläget inte vad jag skulle vinna på det förutom lite fernissa. Och det jag skulle riskera väger så mycket tyngre i nuläget.

Ursprungligen av andas:

Den här tråden är verkligen deprimerande... vet inte ens om 10.7.2 kommer kunna fixa allt som inte verkar fungera. Jag skulle gärna uppgradera, men jag ser i dagsläget inte vad jag skulle vinna på det förutom lite fernissa. Och det jag skulle riskera väger så mycket tyngre i nuläget.

Mitt råd är att vänta med uppgradering om du kan.

Läser du sedan att 10.7.2 löser en MASSA problem, tja, kör då.

Jag sitter i skiten med att behöva spara undan nån halv terabyte med bilder på en extern 250GB disk
Får la köpa ny disk.

EDIT: Solution; eftersom jag inte kan använda Time Machine för att backa slår jag av TM, tar och raderar dess HD och använder sedan dess 1TB-disk som lagringsyta....

Arbetet påbörjat, tar väl över natt kopiera allt bröt.

Senast redigerat 2011-09-22 19:12

Att stänga av kontrollen efter återkallade certifikat är inte så smart. Speciellt inte efter skandalen med Diginotar.

ISC Diary | DigiNotar breach - the story so far

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-22 17:22
Ursprungligen av carpelux:

Att stänga av kontrollen efter återkallade certifikat är inte så smart. Speciellt inte efter skandalen med Diginotar.

ISC Diary | DigiNotar breach - the story so far

Sant. Jag tar bort länken.

Hej

Hur ändrar man att Finder visar Ändringsdatum som tex: för tre dagar sedan 23.55?
Jag vill bara se datum och klockslag, vill inte hålla på o räkna dagar och datum.

Bevaka tråden