Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användarfiler (musik, film, m.m.) försvann efter Lion-uppgraderingen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2011-07-21 22:21

Min berättelse, om hur viktigt det är att ta backup, innan uppdatering av MacOS Lion.

I en lång väntan i juli månad år 2011, så kom den äntligen. En onsdag (20/7-11( eftermidag. Den uppdatering av MacOS som skrivits om på näte otarliga gånger. I min iver att göra denna uppdatering fick mig att tänka, att en kopiering/backup av MacOS … inte skulle behövas göras. Det är en uppdatering och knappast att några filer skulle försvinna fanns det inte någon tanke om. Jag menar vid de tidigare uppdateringarna av MacOS, så gick det smärt fritt. Bilder, ljudfiler och och allt annat finns kvar. MacOS står väl för enkelheten, har jag lärt mig.

Men allt blev till en 24 timmars mardröm fyllt av ångest och förhoppning om att, det kan väl inte vara så "dumt" att en uppdatering av MacOS skulle radera och formatera hårddisken. Men det jag fick se var någoting man inte hoppades. Det kom upp rutor om formatering, radering och tidsangivelse om att nu är det klart. Om bootning av min MacMini (2010) gjordes, och endast en inloggningsfönster kom fram. Oavsett vad jag använde för inloggningsnamn eller lösenord fick jag det inte att fungera. Men däremot efter lite strulande och till sist öppnade jag den lilla boken som följde med datorn, och slog upp sidan 51, och följa punkterna vid att "återställa lösenord". Sagt och gjort så fick jag äntligen MacOS Lion att boota. Men däremot så upptäckte jag, till min förskräckelse att "ALLA!" bilder , musikfiler, filmer var spårlöst borta.

Jaha! Det först som slog mig var att man skulle nog tagit en backup. Dock tog jag fram min IPad och började leta efter ett program som kan rädda filer , fast man gjort en formateringf av sin hårddisk. Hittade Disk Doctor som jag testade demoversionen av. Det visade sig att programmet fungerar som det ska och hittade en del filer som jag trodde var helt borta. Klockan började närma sig 21:00 på onsdagskvällen, och valde att lugna ner sig och fundera över natten på en lösning.

Dagen efter jobbet så tog jag och köpte fullversionen av Disc Doctor. Men upptäckte sedan att vid en scaning att det var så mycket sprida filer, som inte får plats i min andra partion " Work". Då avbröt jag det hela.

Men så kom jag ihåg att i och med denna uppdatering tll Lion, så var en av grejerna att hemkatalogen var dold. Man kan inte se eller röra i filerna på något sätt. "Men då kanske det fanns en möjlighet att min gamla användare finns kvar" tänkte jag. Ha! Nu snabbt att leta fram lite Unix kommandon för att ta fram dessa kataloger. Leta det lite på googel, och hittade lite tips.

Började med "chflags nohidden ~/Library/". Och även diskutil list/dev/disk0. Tyckte mig inte det visade något bra resultat. men skam den som ger sig, och letade vidare. Hittade detta tips på Mac forumet MacWorld av Pocahonta, på följande url: Reparera behörigheter för Hem-mappen - MacWorld - allt om Mac & iPhone.

Därifrån Macfixit till följande tips:
Manage all partitions with Disk Utility in OS X | MacFixIt - CNET Reviews

Yehaa!! NU kännde jag på mig att en lösning var nära.

1. Slog in i "Termina"l följande kommando: "defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnable ".
2. Startade programmet "Skivverktyg", och markerade bootpartioen "MacOSX" med muspilen, och
högerklickar, för att få fram en meny. Där väljer man "Visa "MacOSX" i Finder".
3. Nu kan man välja i Finder sin hårddisk, i detta fall MacOSX, sedan mappen "Användare" och
avslutningsvis mappen med användarnamnsedan före uppdateringen.

Här hittar jag nu alla filer som jag trodde innerligt att de skulle vara helt borta. Så kl 21:00 så kunde jag andas ut, och inse vikten att verkligen ta backup.

Allt löste sig 24 timmar senare med tre enkla steg

chflags nohidden ~/Library/Magnus-Hammarstroms-Mac-mini:~ root# chflags nohidden ~/Library/
Magnus-Hammarstroms-Mac-mini:~ root#
Last login: Thu Jul 21 20:29:13 on ttys000
Magnus-Hammarstroms-Mac-mini:~ root# diskutil list
/dev/disk0
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *500.1 GB disk0
1: EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_HFS MacOSX 399.6 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3
4: Apple_HFS Work 99.5 GB disk0s4
Magnus-Hammarstroms-Mac-mini:~ root# defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnable 1
Magnus-Hammarstroms-Mac-mini:~ root#

Senast redigerat 2011-07-22 18:39

Bra att du löste det, hade du postat det här på 99 så hade du förmodligen haft svaret inom några min.

Summa sumarum, ha alltid backup! Nästa gång kanske den formaterar hela disken, eller disken går sönder av någon anledning, det är bara en tidsfråga.

edit: Lite missvisande namn på tråden kanske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 17:46

Skönt att det funkade till slut men hur radbryter du människa?

Ursprungligen av acke:

...hur radbryter du människa?

Radbrytningarna fixade nu. Snälla, gör inte egna radbrytningar. Låt texten flöda fritt!

Har justerat rubriken lite också.

/Mod

1
Bevaka tråden