Satte du rätt subnet mask också som nätet kör på?
Hehe - japp!
Varför skulle det vara osannolikt…?
Byt kabel & fortsätt dina tester…
Vi är på rätt väg...
Logga in med gästkontot. Om den kopplar upp sig då är det inget hårdvarufel.
Testade som sagt med två olika OS på samma burk - i princip samma test. Fungerade inte.
Hur gick det Herr Björnström?!
Löste du problemet?
Det är inte löst men jag förstår nu vad som KAN ha hänt!!
Grunden till mysteriet är alltså att allt fungerade när jag gick på semester. Rummet har varit låst och ingen kan ha rört grejerna under tiden. När jag startade upp första gången efter semestern så fanns problemet. Det är liksom grunden för min felsökning.
Idag har jag gjort följande:
1. Jag testade koppla in min MacBook Pro på samma ställe som min Mac Pro suttit och den fick inte heller IP.
2. Jag testar min MacBook Pro med en annan kabel (kort) och plötsligt får jag IP!
Jag drar slutsatsen att min kabel är trasig...går till en butik och lämnar tillbaka kabeln och köper en ny.
3. Jag kommer tillbaka och ansluter den nya kabeln och...det fungerar INTE!
Nu sitter jag och funderar en stund. Sen kommer jag på att "last known working configuration" var med den korta kabeln och jag testar igen med den och det fungerar...INTE! Nu börjar jag undra om någon busar med mig. Men jag kommer på att jag faktiskt bytt uttag i väggen. Vi har fyra nätverksuttag i rummet: 5,6,7,8.
4. När jag använder uttag 7 så fungerar allt - oavsett kabel!
Med andra ord fungerade nog kabeln jag lämnade tillbaka trots allt.
Min slutsats är att någon måste ha pajat kabeldragningen i samband med att våra nya hyresgäster flyttat in i grannrummet. Där står nu en stor kopiator precis intill nätverkskablarna som går i rännor längs väggen. Återstår att följa kablarna och se om någon har råkat skada dom...