Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag välja hi-res-skärm på MBP?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Efter ett antal års dålig ekonomi och därmed PC-användande, har jag nu möjlighet att återvända till Mac, och det är helt klart en MBP jag vill ha! Jag har riktat in mig på high-end 15", då jag vill ha diskret grafik och 17" är lite för stort för en bärbar dator i min mening.

Detta ger mig två alternativ: Den "vanliga" upplösningen, eller en hi-resversion av skärmen. Det jag undrar är om Snow Leopard eller snarare nyligen släppta Lion klarar av att man ändrar storlek på interface:t för att inte få jättesmå muspekare och menyer? Minns att det gick i Tiger, men man var tvungen att hacka i konsolen och det såg inte snyggt ut.

Och sen en liten orelaterad fråga: Är det enkelt att själv byta RAM-minne i de nya MBP:arna?

EDIT: Lyckades hitta svar på min fråga på något annat forum, det verkar inte som att det går att ändra (på ett smidigt sätt) storleken på interface:t, men å andra sidan verkar det inte vara en så dramatisk skillnad i storlek, så det får nog bli hi-res iaf ^^.

Men Apple, tom Redmond har lyckats med detta nu, och alla era grafiska element (ikoner mm) verkar ju redan finnas högupplösta, så nu får ni fixa detta!

Senast redigerat 2011-07-22 13:59

Skillnaden i läsbarhet/upplevelse av storleken på användargränssnittet är försumbar mellan low/hires MBP 15". Däremot är den extra skärmytan värdefull. Högupplöst är det som gäller alla dagar i veckan åtminstone för mig. Glossy eller matt är en helt annan sak.

Själv har jag en MBP 15" hires med matt skärm.

Ursprungligen av adm_kenshin:

EDIT: Lyckades hitta svar på min fråga på något annat forum, det verkar inte som att det går att ändra (på ett smidigt sätt) storleken på interface:t, men å andra sidan verkar det inte vara en så dramatisk skillnad i storlek, så det får nog bli hi-res iaf ^^.

Men Apple, tom Redmond har lyckats med detta nu, och alla era grafiska element (ikoner mm) verkar ju redan finnas högupplösta, så nu får ni fixa detta!

Det är sannolikt så att vi kommer allt närmare ett upplösningsokänsligt gränssnitt där man kan ställa in den relativa storleken på ikoner och annat genom att justera ett reglage.

Men innan den tiden är här har du många möjligheter i Lion: ikonerna i Findern kan du ändra i tre storlekar (och de stora är rätt stora), Dockan kan du ju ändra som du vill, samt att du kan ställa in ikonstorlek och gridavstånd globalt eller baserat på vilken katalog du befinner dig i.

Sen så är ju 1680x1050 inte på något sätt för mycket för en 15". Det är nog alldeles lagom. Bra pixeltäthet, utan att allt blir för smått.

HiRes är ett GIVET val.

Tack för alla svar, då blir det Hi-res för min del! Sen gillar jag glossy, och min erfarenhet är att en skärm ändå inte är tillräckligt ljusstark för att vara användbar utomhus... Jag är ju inget foto- eller filmproffs, så en bättre svärta för spel och film är mer uppskattat.

1
Bevaka tråden