Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder/filmer - hur finna bilddata och geotags

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
i iPad/Bilder kan man ha en drös bilder, filmer och liknande, funkar hyfsat - men hur hittar man info om bild/video - när är bilden tagen, vad är bilden tagen (förutsatt att geotaggning är "på lufta") och annan bildinfo, tex IPTCH-info, copyright, bildtexter, fotobylines och annat som finns med bilden/filmen i andra miljöer typ iPhoto, Photoshop, LightRoom, iMovie med flera?

(Jag har sökt efter info om detta i forumen, men inte hittat något. Om moderatores (läs closers) hittar befintliga tips om detta, please inform on how.)

/bert

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-22 13:27

Hej,

Vet inte om man kan hitta det i paddans "standard" bildalbum. Därimot hittade jag lite info i tredjepartsapp (exempelvis Fotoboard). Geotaggningen iallafall...

Någon annan kanske vet något ännu bättre..

/Johan

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-22 13:33

Photoforge 2 kan visa EXIF, låter dig läsa/skriva ITPC information och se/ändra på geotag på liten kartbild.

Tackar,
det är nog så att man ska undvika att vara för krävande/kräsen i jämförelse mellan funktionalitet i program för Mac och iPad/iPod/iPhone. Det är inte det med pengar, iPad-apps är ju vanligen oförskämt billiga - men jag tycker det är tråkigt att (det jag kallar) grundläggande info - om bilder och annat, inte kan åtkommas med mindre än att haka på en ytterligare app - tummen och pekfingret gnuggas någonstans i AppStore - men det kanske är kärnan av de nya affärsidéerna, vad vet jag.

Men nu kan jag hantera mitt rubricerade önskemål/problem, så tack alla.

/bert

1
Bevaka tråden