Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 fungerar inte i Net 1 wlan

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-07-25 18:20

Jag använder en mobil router från Net 1 (fd. Ice), som lägger ut ett trådlöst nätverk här i husvagnen som jag bor i när jag jobbar i Norge.
Den funkar jättebra för min Macbook. Inga problem alls i vare sig Sverige eller Norge.

Men sedan jag skaffade iPhone 4 vill jag förstås koppla upp den ibland också eftersom jag har ett ganska begränsat abonnemang och vill inte nöta på de inkluderade megabyten mer än nödvändigt.

Men det går inte. Den ansluter och säger att det är full mottagning, men sedan hävdar Safari och Mail att de inte har kontakt med Internet. Telefonen fungerar utan problem med andra nätverk. Men inte med mitt eget Net 1. Därmed raseras ju hela tanken med mitt kommunikationssystem. Jag vill helst inte behöva gå upp till ett högvolymsabonnemang på telefonen för att kunna köra allt på 3G. Det är svindyrt här i Norge.

Någon som känner till om detta är ett känt problem?

• Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-07-25 18:21

Förtydligande: Det begränsade abonnemanget är alltså inte det på Net 1. Det är ett högvolymsabonnemang. Det är alltså abonnemanget i iPhonen. Det är norska Telenor "Komplett small" Inbegriper egentligen alldeles för lite datatrafik.

• Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-07-25 18:43

Idè: Kan det möjligen på något sätt fungera att göra en internetdelning via USB-kabeln från Macen till iPhonen och därigenom ansluta luren via internet i stället för via 3G?

Bara en tanke. Aldrig hört om det. Realistiskt?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-26 10:44

Jag kör precis samma setup, har inga problem med iPhone, iPad och MacBook. Har du kryptering på WLAN? Prova öppet först och se om det funkar.
Jag tänkte däremot säga upp mitt Net1, får väldigt dålig hastighet, aldrig ens 1 Mbps.

• Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-08-02 16:04

För övrigt, Kenjon, så går mitt ganska bra. Jag körde Bredbandskollen nyss. Mätaren var upp ett bra tag på 2.15, men slutade på 1,93 på mottagning och 0,74 på sändning.
Det räcker till det mesta. Men det är förstås helt beroende på var man är. Jag har mina grejer i en husvagn i Norge, utanför jobbet. Och där är det bra mottagning på Net1's norska motsvarighet Ice.no

• Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2011-08-02 16:00

Nu har det funkat ett bra tag. På Net1's supports inrådan återställde jag modemet. Sedan har det gått som tåget. Mycket nöjd nu.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-03 20:24

Jag var i Grebbestad förra helgen, hade grön LED på signalstyrkan, men inte ens 1 Mbps

1
Bevaka tråden