Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

redigera i iMovie

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 23:36

Hej!

Jag sitter och redigerar en bröllopsscen i iMovie... Allt väl tills jag sparade materialet och insåg efter det att jag råkat korta ner ett bildklipp så att synkningen med ljudet felade på en sekund. Jag ser att det ligger 186MB i papperskorgen i iMovie. Hur kommer man åt det materialet? Det går inte att ångra bakåt längre än till efter att jag sparade.. med andra ord.... det jag vill komma åt går inte att komma åt...

Kolla i mappen "Media" där filerna sparas. Jag tror att hela originalfilerna ligger där men att iMovie bara håller reda på vilken del av filen du vill ha, fram till dess du tömmer papparskorgen, då tar den optimerar filerna. Tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Markus Johansson
Kolla i mappen "Media" där filerna sparas. Jag tror att hela originalfilerna ligger där men att iMovie bara håller reda på vilken del av filen du vill ha, fram till dess du tömmer papparskorgen, då tar den optimerar filerna. Tror jag.

Du ska kunna backa 10 steg under "ångra".

Det går att markera ett klipp och välja "återgå till original" eller dylikt. Exakt vad menyalternativet heter kommer jag inte ihåg men något vars andemening är "återställ". Om du inte tömt papperskorgen alls borde det inte vara några problem annars kan du ju alltid återimportera just det klippet från kameran för du har väl inte spelat över originalinspelningen?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Det går att markera ett klipp och välja "återgå till original" eller dylikt. Exakt vad menyalternativet heter kommer jag inte ihåg men något vars andemening är "återställ". Om du inte tömt papperskorgen alls borde det inte vara några problem annars kan du ju alltid återimportera just det klippet från kameran för du har väl inte spelat över originalinspelningen?

Nej, jag har kvar allt på DV kameran. Alltså det är ju inga problem att hämta in det igen, men principen att få tillbaka något från papperskorgen måste väl ändå funka?

Sen har jag märkt att högerklicka inte fyller någon funktion i iMovie, vilket är synd.

En annan grej som jag märkt är att jag inte kan dra tillbaka ett klipp från tidslinjen till klipphyllan. (kommer inte på vad det heter, men där alla klippen ligger samlade i väntan på att bli nedragna till tidslinjen). Vad som händer är att den fyller i med svart tomhet när jag försöker dra tillbaka klippet från tidslinjen till "klipphyllan".

Nej, nu vankas det lunch

Simma lugnt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Panaga
Sen har jag märkt att högerklicka inte fyller någon funktion i iMovie, vilket är synd.

Det är dåligt att de inte lagt till kontextmenyer i iMovie. Även om det inte finns så många val kanske, så borde det finnas där ändå.
I Final Cut Express har man kontextmenyer för det mesta.
Och både iPhoto och iTunes har det, så varför iMovie saknar det kan man ju undra...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 23:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Panaga
En annan grej som jag märkt är att jag inte kan dra tillbaka ett klipp från tidslinjen till klipphyllan. (kommer inte på vad det heter, men där alla klippen ligger samlade i väntan på att bli nedragna till tidslinjen). Vad som händer är att den fyller i med svart tomhet när jag försöker dra tillbaka klippet från tidslinjen till "klipphyllan".

Nu kan jag svara på min fråga själv.

Det finns två lägen som man kan editera filmen i, tidslinje och ett annat där man ser klippen som rutor. Bara i rutläge kan man flytta upp klippen till klipphyllan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 09:26

Fortsätt med att svara på dina egna frågor Panaga. Det blir liksom en ovanligt vettig och lärorik tråd. Jag som inte har någon koll alls på det programmet, ser fram mot fortsatt utbildning.

1
Bevaka tråden