Han: "Ringer du med Telenor?"
Jag brukar aldrig svara, utan bara gå vidare. Men den här gången svarade jag faktiskt: "Ja"
Han: "Så bra. Vi delar ut gåvor till trogna kunder."
Nyfikenheten (och girigheten, kanske) tar över, och jag stannar till vid deras lilla stånd i köpcentrat.
Först vill han ha mitt telefonnummer. Han ringer då upp kontoret och får alla uppgifter, t.ex familjens övriga abonnemang som jag står som betalare för, våra senaste månadsfakturor osv.
Vi har redan bra abonnemang, som inte kan bli billigare. Vi har noga kollat upp vilka abonnemangstyper som funkar bäst för våra telefoni- och mobilsurf-vanor.
Så han kan inte sälja på oss några nya abonnemang, tror jag.
Men han griper efter ett sista halmstrå.
Vi har "Telenor Fritt Familj" som innebär att vi kan registrera upp till 10 st Telenor-nummer i det paketet, och så ringer och messar vi gratis mellan dessa nummer.
Hans desperata förslag är att vi ska ta bort "Telenor Fritt Familj" (99 kr/månad), och starta två nya abonnemang i stället. För då skulle vi ringa gratis mellan våra abonnemang. Jag vet inte varför det skulle bli gratis att ringa bara för att jag skaffade ett par abonnemang till. Det framgick inte.
Jag: "Och vad kostar de abonnemangen då?"
Han: "49 kr"
Jag: "Du tycker alltså att jag ska ta bort Fritt Familj för 99 kr, och ersätta detta med två abonnemang för 49 kr/st? Då sparar jag alltså 1 kr/månad?"
Han: "Ja, under det första året blir det 1 kr. Men sen när bindningstiden går ut om 12 månader så betalar du ingenting för de två abonnemangen, och då sparar du 99 kr"
Jag: "Men vi har ju fler Telenor-nummer i vårt Fritt Familj-paket. Vi har t.ex min jobbmobil, och svärmors mobil, så att vi ringer gratis till dessa också. Kommer vi fortfarande att kunna ringa gratis till dessa nummer om vi tar bort Fritt Familj?"
Han: "Ja"
Jag: "Det tror jag inte på. Vi kommer inte att spara någonting, utan kommer i stället att få betala för samtal som är gratis idag. Jag är övertygad om att vi kommer att förlora på det här. Nu vill jag veta vad det är för gåva, sen ska jag gå."
Han: "Det är en badboll"
Jag: "Nej, tack. Den kan du behålla"
Jag går därifrån.
Ovanstående konversation är något förenklad och förkortad. I själva verket blev det ganska irriterat på slutet, och jag fick nog tjata tre gånger innan jag fick reda på vad det var för gåva. Och jag frågade flera gånger om han verkligen menade allvar med att föreslå en besparing på 1 kr per månad.