Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fantasier om nätverk...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur tror ni en PowerBook (OS X), 2 PC´s (Win XP, Win 98/Linux) och en G4 (Gul Hund Linux) trivs med varandra över ett Airport-nätverk? Är det några särskilda tekniska doningar man måste ordna för att det över huvud taget ska fungera?

I mitt nätverk har jag en iMac (min burk..) en maskin med WinXP samt en med WinNT 4.0. Det går som smort!

Alla maskiner är kopplade till en router som gör att alla får tillgång till Internet, sedan har jag delat ut diskarna på windowsdatorerna och jag kommer åt hårddiskarna från macen! Hur smidigt som helst!

Det är bara att montera diskarna i Finder med samba. För att montera diskarna skriver man "smb://datornsnamn".

Jag fick en G4:a med Airport-kort och en Dell laptop med ett wireless-kort från Orinoco att lira ihop med en Airport-basstation utan problem. Bägge maskinerna delar en Internetanslutning via kabelmodem.

Jag sitter hemma i villan med ett Airport nätverk med en stationär G4 samt en bärbar TiBook och det funkar hyfsat.

Problemet är att räckvidden inte är optimal och värre kommer det att bli: vi skall flytta till ett hus med ytterligare 100 kvm (totalt 320 kvm på två våningar plus inredd källare och vind). Dessutom vill min äldsta son ha en PC att spela och surfa på.

Hur skall jag då göra för att få en bra räckvidd? Finns det någon sorts "Airport-speglar" eller måste jag ha flera stationer (dyrt!)?

Mitt arbetsrum är tänkt att vara på vinden, men jag vill samtidigt kunna sitta i köket två våningar ner och vara uppkopplad mot jobbet...

1
Bevaka tråden