Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker bra app för skola/schema

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en bra app för oss som studerar på högskola/universitet och som är anpassad för svenska förhållanden. Har provat ett gäng appar, t ex InClass, iStudiez Pro och Classes, men inga av dem är särskilt väl anpassade för oss som studerar i Sverige.

Är det någon som har några bra tips på program där det är lätt att skriva in scheman/sal/tentamensdagar/lärare o s v?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-17 16:35

Jag använder iCal + Google Calendar. Det fungerar rätt bra.

Jag använder iCal via MobileMe, men jag tycker det är ett lite klumpigt förfarande, jag vill egentligen inte ha alla mina föreläsningar i "samma" kalender som jag skriver in tvättider, jobbtider och fester. Hade hellre sett en anpassad kalender, med fält för salsnummer, lärare, deadlines för hemtentor o s v. Men om jag inte hittar en bra lösning så skapar jag väl också en separat kalender för skolan i iCal. Känns bara som om det blir så rörigt. Nåja, vi får se. Tack för input!

har också testat varianter men inte funnit någon bra än. Nu kör jag på en kalender för skolan och en kalender för flickvännens skola. Men ser ju inte så bra ut

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-17 20:06

Jag tänker mig att du skapar en studiekalender i iCal, skaffar en separat kalender-app som antingen är bättre än den Apples egen kalender-app på att hantera flera kalendrar (jag har hört bra om saker om Calvetica) där du helt enkelt bara gömmer alla kalendrar utom din studiekalender.

Exakt så jag tänker, poseidon84... Inte så vackert. Men vad gör man? Min skola tillhandahåller åtminstone våra kursscheman som .ics-filer, så man kan automatisera det till viss del.

Ursprungligen av jahve:

Jag tänker mig att du skapar en studiekalender i iCal, skaffar en separat kalender-app som antingen är bättre än den Apples egen kalender-app på att hantera flera kalendrar (jag har hört bra om saker om Calvetica) där du helt enkelt bara gömmer alla kalendrar utom din studiekalender.

Så kan man ju självklart göra, det har jag inte tänkt på alls...! Bra! Calvetica har jag testat och det var en fin app. Tack för tipset!

Har nu importerat ics-filen i en ny kalender i iCal, fungerade fint. Trivs faktiskt ganska bra med att ha det i iCal trots allt, så jag behåller det nog så så länge. Däremot visade det sig att salsnummer inte var med i ics-filen, det var en missräkning. Men det är ju inte iCals fel.

Tack för tipsen!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-18 18:05

Idag fick jag en kod från Mecenat för att ladda hem iStudiez Pro gratis från iTunes Store. Har dock inte orkat sätta mig in i det och om det är något jag behöver. Hittills har jag använt mig av en .ics-fil från skolan och importerat den i Google Calendar och Week Calendar.
Iaf, gratis är gott.

Ja, fick den också, men hade redan köpt den sedan tidigare. Den passade inte riktigt mig, men jag har för mig att den var ganska snygg i alla fall.

1
Bevaka tråden