Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner till Advent MP5?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nej, jag använder inte nonamekameror, men jag köpte nyligen en Advent MP5 till min dotter. Utmärkt nybörjarkamera, tar helt OK bilder för den struntsumma jag gav och hon begriper sig på den.

Men kameran monteras inte på vare sig Mac eller PC. Det kanske är optimistiskt att tro att det finns Mac-drivisar, men det vore ju kul om det fanns, och annars kanske det finns PC-drivisar någonstans?

Jag kör annars med kortläsare, det går ju, fast det är lite synd på de bilder som ligger på interna minnet, och det skulle vara lite elegantare om man kunde tanka ut bilder men kabel.

Senast redigerat 2011-08-17 10:06
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-17 09:24

Sist jag googlade på denna kameran slutade min jakt på PRAKTICA.de. Min gissning är att en Netonnet MP5 är det samma som en PRAKTICA luxmedia 5203, drivisar till windows endast. Ska tydligen fungera utan drivrutiner med OS X.

Den fungerar alltså inte med vare sig OSX eller XP utan drivisar. Jag skall testa Practica-drivisarna. Synd att de inte finns till Mac.

Men det här var ju lovande:

http://www.praktica-uk.com/pdf/DCZ%205.8.pdf

"Windows 98SE / 2000 / ME / XP, Mac OS 9.0, 9.1, 9.2 and OS X"

men det är inte samma kamera, bara en ganska lik.

Senast redigerat 2011-08-17 18:37

Jag tror Reboot81 har rätt, Practica-märket är det enda som har support nog att ha drivisar för nedladdning, och det är bara XP. Trist att inte ha Macstöd, men det fanns alls i alla fall.

Rollei da5324 är också samma kamera.

Vi gav plastdottern en Canon 350D att fota med, hon är 12 år. Snåljåp! (skojar bara, Ingemar känner mig sen förr)

Ursprungligen av CyberPet:

Vi gav plastdottern en Canon 350D att fota med, hon är 12 år. Snåljåp! (skojar bara, Ingemar känner mig sen förr)

Min dotter är bara 7 år så det är befogat att hålla budgeten nere. I den åldern kommer saker lätt bort. Men det skojiga är att hon verkligen gillar det, hon lär sig finesser snabbt och lär sig förstå vad en bra bild är. (Än så länge ser hon inte att svettiga blixtbilder är lite B, men det kommer nog.) Så det blir nog finare saker med tiden.

Min tonårsgrabb skulle nog få en DSLR om han tyckte han behövde en. Fast bara på jul eller födelsedag.

(Jodå, vi har gnabbats på nätet förr och är inte osams för det.)

Min första kamera var förvisso inte en systemkamera, men en Rangefinder (Minolta) som jag fick när jag var 8. det var kul att lära sig ansvar, och då min far stoppade in diafilm i kameran, så fick varje bild gälla.

Kan du köra Parallells eller nåt för att ladda ner filerna från kameran?

Kan du köra Parallells eller nåt för att ladda ner filerna från kameran?

Inte ens Windows-drivrutinerna verkar göra nåt vettigt så jag får fortsätta med kortläsaren. Det duger.

Ah, ja kortläsare är bäst, och snabbast!

Ah, ja kortläsare är bäst, och snabbast!

Ja, det är det allt, men det kräver att jag plockar minnet ur kameran. Tur att det inte är CompactFlash, de var förfärliga med alla kontaktpiggar som kunde böjas och brista.

Nu är du nog lite nojjig. Har använt CF-kort sedan 1999 och har aldrig böjt en pigg. Och då fotar jag några GB också varje gång... i snitt 16-17 GB bilder.

Nu är du nog lite nojjig. Har använt CF-kort sedan 1999 och har aldrig böjt en pigg. Och då fotar jag några GB också varje gång... i snitt 16-17 GB bilder.

Jag har böjt piggar, inte många men min kortläsare klarar inte CF på grund av det. Jag har undvikit CF efter mina två första digitalkameror. Sedan dess har allt SD eller xD.

Vad har du för kortläsare? Själv kör jag med Sandisk Firewire 800 och en 8-i-1 för SD-korten då jag även har en Canon G11 förutom mina 5D Mk II.

1
Bevaka tråden