Skrevs ursprungligen av Petter M
Vilka webbläsare är det som struntar i både marginwidth och leftmargin ?
Det är väl om man skall följa XHTML som man inte skall ange detta i body-taggen?
Eh... jag tyvärr inte ge ett hundraprocentigt svar.
Om du kollar här: W3C om <body> så ser du att
All "presentation attributes" of the body element were deprecated in HTML 4.01.
Det är alltså redan 4.01 som ignorerar dom, inte bara XHTML.
Webbläsare som är W3C kompatibla och har föjlt rekommendationen ignorerar alltså marginwidth och leftmargin i <body>. Har inte memorerat vilka det är, men jag har för mig att t.ex. IE6 på Windows gör det.
Själv anänder jag alltid CSS för att definera <body>. Endast när en sajt skall kunna ses i NN4.xx klämmer jag in vidd o bredd i taggen som ett komplement till CSS, eftersom den inte läser bl.a. just det CSS attributet.
Apropos <body>, lärde jag mig nyligen ett brutalt bra, enkelt och självklart knep som jag inte ens har tänkt på:
Jag jobbar i DW som ju har vit bakgrund som default precis som alla (?) webbläsare. Så när man pillar med en sajt som skall ha vit bakgrund, så glömmer man ofta att faktiskt ange det också. Allt är ju vitt ändå. Man kollar i olika webbläsare under jobbets gång, allt ser fin-fint ut, solen skiner och fåglarna sjunger. Och så laddar man upp sajten till servern och sticker till kunden för att demonstrera underverket. Då visar det sig att han - av obegriplig anledning - har ändrat sin webbläsares default bakgrundsfärg till spygrönt och man får hjärtstillestånd innan man fattat vad som hänt.
Lösningen: Att ha åtminstone EN av sina webbläsare konfigurerad med sjuk default bakgrundsfärg. Då ser man misstaget när man testar. Briljant!
Danne