Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet nätverk G3-G4???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 19:14

Halo, ska göra ett litet nätverk mellan två datorer, en G3 beige och en G4 Powermackar. Behöver jag nån speciell hårdvara förutom en nätverkskabel?

Senast redigerat 2003-09-02 19:27
  • Medlem
  • 2003-09-02 19:47

Ska du bara koppla ihop datorerna och inte ansluta till internet så räcker det med en korsad (crossover) kabel mellan burkarna.;)

• Oregistrerad
  • 2003-09-02 23:29

Lite klantigt att jag inte nämnde att jag ska använda internet, tänkte surfa med G3an och ha min G4 endast till Pro Tools osv men också att kunna flytta filer mellan datorerna, är det fortfarnade bara en kabel jag behöver då?

Givetvis så har jag en uppkoppling och modem(bredband).

• Oregistrerad
  • 2003-09-02 23:37

Då behöver du ju två kontakter på G3:an
I med ett nätverkskort.

Sen tror jag nog G4:an är så ny så den korsar kabeln själv... men kolla för säkerhets skull

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-03 07:32

har du ingen router och vill ha internet på båda får du som sagt köpa ett till nätverkskort (om du inte kör airport, då är ju ethernetporten redan ledig) annars kan du köpa ett kort på clasohlson för 179:- typ.. ta inte det lite billigare för 119:- ska visst funka sämre med mac

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-09-03 09:02

En switch/hub går bra också, då kan du koppla in flera datorer om det skulle behövas senare. En sådan kostar runt 200:-.

Lite bättre än ett extra nätverkskort tycker iaf jag.

Bäst är väl ändå en router, så har du både brandvägg och ett eget nätverk.

Mats

D-link har en liten router för under 500:- Bästa lösningen

F

1
Bevaka tråden