Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS vid aktivt samtal

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett störande problem när jag talar i telefon.
Det händer att jag får inkommande sms när jag har ett telefonsamtal.
När ett sms inkommer vid ett aktivt samtal så spelas sms-signalen upp i örat på en & således hör man ej personen man talar med, när sms signalen körs igång under ett pågående samtal.

Är det någon mer som har detta problem?
Kanske även vet av hur man kan lösa detta så att det ej är någon sms-signal när man har ett aktivt samtal igång.

Mvh, Muffins85

Tror inte det går att lösa, åtminstone inte utan jailbreak. Välj en kortare SMS-signal.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-29 21:16

Provat att ta bort Förhandsvisning?
Vet inte om det blir skillnad men kanske värt att prova.

Yes!!

Signalen får man ändå...

Sätt telefonen på ljudlös när du pratar, är det enda jag kan komma på. Kom bara ihåg att sätta på ljudet igen när du har pratat klart.

Tack för alla svar!
Tråkigt att det inte går att lösa. Att ha en galen finne som skriker en i örat under ett samtal gör att stubinen blir kort hos mig.
Får leta en kortare sms-signal som nödutväg för detta problem.

Ursprungligen av Muffins85:

Tack för alla svar!
Tråkigt att det inte går att lösa. Att ha en galen finne som skriker en i örat under ett samtal gör att stubinen blir kort hos mig.
Får leta en kortare sms-signal som nödutväg för detta problem.

Jag får ofta SMS medans jag pratar men jag har för mig att de är lägre och rätt diskreta?
Nu har jag iofs en rätt kort signal också.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag får ofta SMS medans jag pratar men jag har för mig att de är lägre och rätt diskreta?
Nu har jag iofs en rätt kort signal också.

Du har rätt på den punkten, att de är lägre.
De är i ungefär samma ton som man själv hör den andre personen i.

Lite synd att det inte finns någon fix för detta (inkl. cydia tweak).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-30 22:32
Ursprungligen av Muffins85:

Du har rätt på den punkten, att de är lägre.
De är i ungefär samma ton som man själv hör den andre personen i.

Lite synd att det inte finns någon fix för detta (inkl. cydia tweak).

BiteSMS löser problemet, finns i Cydia...

Ursprungligen av Cokey:

BiteSMS löser problemet, finns i Cydia...

Använder BiteSMS som primär SMS-klient i dagsläget, men har ej sett något alternativ däri som kan hjälpa mig.

Med risk för att låta som en besserwisser så skulle jag aldrig välja en lång och högljudd smssignal. De ska vara lagomt opåträngade

Fast jag har iofs problemet med att vara hörselskadad så det finns ingen garanti att det som jag upplever som diskret uppfattas på samma sätt av omgivningen:)

Jag tror att det är en ganska generell egenskap. Så vitt som jag minns så har alla mina telefoner gjort på detta sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-31 00:16

Gå in i BiteSMS, tryck på inställningar, Ringtones, tryck på Default, längst ner finner du Play During Call, välj None.. Klart!!

Ursprungligen av Cokey:

Gå in i BiteSMS, tryck på inställningar, Ringtones, tryck på Default, längst ner finner du Play During Call, välj None.. Klart!!

Har nu testat att sätta som "None" och även som "Vibrera", men fortfarande så tjuter det till i örat när man talar i telefonen och ett sms inkommer :/.
Kör senaste BiteSMS versionen och är lagligt inköpt även.

Kan det kanske vara som så att applikationen meddelande inte spelar så bra ihop med BiteSMS och det kan vara genom default-applikationen för sms som spökar?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-31 09:53

Har precis prövat här och för mig så fungerar det precis som tänkt, så där kan jag nog inte hjälpa dig mer tyvärr..

Kan det vara så att omgivnings-sensorn (eller vad den heter) är kass??
för det är väl inte standard när man pratar och har luren i örat så den ger ifrån sig sms/mail/notifierings signalen....
Allt sånt skall väl försvinna när den känner av att man har den vid huvudet?
annars skulle de garanterat bli stämda i USA

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Kan det vara så att omgivnings-sensorn (eller vad den heter) är kass??
för det är väl inte standard när man pratar och har luren i örat så den ger ifrån sig sms/mail/notifierings signalen....
Allt sånt skall väl försvinna när den känner av att man har den vid huvudet?
annars skulle de garanterat bli stämda i USA

Jo det är standard och har varit så sedan iOS 1.0. Varför i hela världen skulle de bli stämda för det?!

Ursprungligen av Capeman:

Jo det är standard och har varit så sedan iOS 1.0. Varför i hela världen skulle de bli stämda för det?!

Därför att du säker skulle hitta någon i USA som kör bil, talar i telefon samtidigt, får ett SMS, blir rädd, kör av vägen och stämmer mobiltillverkaren och nätoperatören för att han kraschade sin bil och numera sitter med nackkrage...

Ursprungligen av BlackSmp:

Därför att du säker skulle hitta någon i USA som kör bil, talar i telefon samtidigt, får ett SMS, blir rädd, kör av vägen och stämmer mobiltillverkaren och nätoperatören för att han kraschade sin bil och numera sitter med nackkrage...

Nja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-01 00:36
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Kan det vara så att omgivnings-sensorn (eller vad den heter) är kass??
för det är väl inte standard när man pratar och har luren i örat så den ger ifrån sig sms/mail/notifierings signalen....
Allt sånt skall väl försvinna när den känner av att man har den vid huvudet?
annars skulle de garanterat bli stämda i USA

Alla mobiler jag har ägt har gett ifrån sig en ljudsignal om jag fått sms under pågående samtal. Inget konstigt.

Nu har jag äntligen fått det att fungera.

Och om det är fler som har/får samma "problem" som jag hade så gjorde jag följande:

Fick gå in i Inställningar > Ljud och sätta sms-signal som tyst där inne.
Sedan in i BiteSMS > Inställningar > Ringtones och välja en sms-signal och sedan aktivera att den ska vibrera vid inkommande sms under pågående samtal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 14:03

iPhone's sms-funktion har så många nackdelar att jag tappat räkningen...

Ett "tvärtomproblem" jämfört med denna tråd är att när headsetet är isatt så hörs inte sms:signalen i högtalaren alls.
Idiotiskt!
Ska man inte kunna ha iPhonen liggandes hemma med headsetet i??

1
Bevaka tråden