Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ikon på AFP monterad volym från NAS.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Någon som vet ifall det går att ta en egen ikon och låta den bli permanent för en AFP utdelad volym?

När jag kopierar in en ikon på en AFP utdelad volym på min Mac så, finns den kvar så länge jag inte startar om min NAS som delar ut nämnda volym samt så länge ja inte startar om min Mac. Om ja nu avmonterar och monterar samma volym igen så verkar det fungera, antar att det ligger kvar i någon cache.

Hur som, efter omstart så återgår ikonen till apples egna standard.

Känner inte till något enkelt sätt. Men det går säkert att fixa med en kombination av Applescript och Schellscript som körs automatiskt vid omstart. Kolla här för lite inspiration (annat problem men samma ansats kan nog användas).

Annars kan du ju använda vanliga alias för dina afp-volymer. Alias kan ges egna ikoner som inte borde ändras vid omstart.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Känner inte till något enkelt sätt. Men det går säkert att fixa med en kombination av Applescript och Schellscript som körs automatiskt vid omstart. Kolla här för lite inspiration (annat problem men samma ansats kan nog användas).

Annars kan du ju använda vanliga alias för dina afp-volymer. Alias kan ges egna ikoner som inte borde ändras vid omstart.

Tack för ditt svar, men hur menar du med alias?

Jag menar att du skapar alias ("genvägar") till dina monterade servrar och låter dem vara synliga där du vill ha dem istället för originalobjekten.

Högerklicka på en monterad afp-volym på skrivbordet (syns de inte på skrivbordet så ställ in det i Finder-inst.) och välj "Skapa alias". Denna fil, som alltså bara är en pekare mot originalet" kan du ge en egen ikon. Sedan kan du lägga aliaset där du vill ha det. På skrivbordet, i dock, eller i översta fältet i Finder-fönstret (Det verkar dock inte gå att lägga aliasfiler i Finders sidolist).

1
Bevaka tråden