Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPhone3: home och wake/sleep & USB/laddning-kontakten funkar inte: HJÄLP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en iPhone3 med 4.3.5 iOS. Det verkar vara helt slut på de mekaniska knapparna dvs Homeknappen, wake/sleep-knappen och USB/Laddningsdockan funkar inte. Däremot funkar touchscreenen, volym-upp/ner- och mute-knappen

- Home & Wake/Sleep-knapparna reagerar inte på tryckningar (dvs kan heller inte göra hård omstart genom att hålla ner dom samtidigt i tio sekudner.

- Telefonen kan inte ladda. Vare sig via datorn (Ja dator USB portar inte på tex tangentord) eller via väggadaptern. Vare sig med orginal sladdar/laddare eller andra varumärken.

- Telefonen dyker inte upp i iTunes inte heller efter att jag har gjort en total omionstallation av iTunes programvaran.

Nu har jag 28% batteri kvar och enda sättet att väcka den är att dra in och ur sim kortet så den vaknar och jag kan knappa in PIN-koden. Problemet är nu att jag inte kommer ur "Systemmenyn" eftersom det är där jag befann mig när problemet dök upp.

Jag har ju backat up den mot iTunes i fredags (tre dagar sedan, hoppas alla bilder backas up...). Så kan ju köpa en ny och föra över allt vilket är ok med mitt abbonneamng. Men bilderna/filmerna jag tog i helgen vill jag verkligen ha kvar.

Har ni något tips. Skall jag plocka isär telefonen ? Lämna in den någonstans?

tackar på förand

/DC

Starta om den
Hard Reset
Återställning via iTunes
Återställning utan att synka in backup
Service

Vill du inte själv laga den så får du besöka valfritt serviceställe. Vill du laga den själv så rekommenderar jag iFixit.com.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Starta om den
Hard Reset

Problemet är att jag itne kan göra en hard reset eftersom "Home" & "Wake/Sleep" knappen inte funkar.

Funderar på att öppna den och kolla kontakterna om de är ok.

Är det svårt ? Riskerar man att pajja mycket ?

Ursprungligen av mrchilla:

Problemet är att jag itne kan göra en hard reset eftersom "Home" & "Wake/Sleep" knappen inte funkar.

Funderar på att öppna den och kolla kontakterna om de är ok.

Är det svårt ? Riskerar man att pajja mycket ?

Du nämner att du har gjort en ominstallation av iTunes, hittar en annan dator med iTunes din telefon?

Sista utgången är att skicka den på service, jag rekommenderar att du testar ovanstående innan du öppnar upp din iPhone ller skickar den på reparation.

Om du nu vill öppna den och fixa det själv så nämnde jag tidigare en bra sida, iFixit.com. Dock så vet du väl inte vad som är fel på den, eller gissar du bara?

Hej Jag har löst problemet!

Tänkte det kunde vara kul för forum att få lite tack och trevliga nyheter

Jag kikade på fixit.com och la in en postning där. Med de svaren som guide tog jag mod till mig och gjorde följande:
- Laddade ur telefonen helt (ingen avstängning funkade u så det var enda sättet att få den att inte ha ström i kretsarna)
- Skruvade ur de två "botten" skruvarna
- Lyfte displayen med en sugkopp
- Kontrollerade alla kontakter (de är märkta med siffror tack apple)
- Kontakt nr 4 (dock connector) satt löst. Försiktigt satte jag fast den.
- Stängde displayen och testade att sätta i laddsladden och det funkade.
- Sedan skruvade jag igen skruvarna.

Tack för tips allihopa!

Ursprungligen av mrchilla:

Hej Jag har löst problemet!

Tänkte det kunde vara kul för forum att få lite tack och trevliga nyheter

Jag kikade på fixit.com och la in en postning där. Med de svaren som guide tog jag mod till mig och gjorde följande:
- Laddade ur telefonen helt (ingen avstängning funkade u så det var enda sättet att få den att inte ha ström i kretsarna)
- Skruvade ur de två "botten" skruvarna
- Lyfte displayen med en sugkopp
- Kontrollerade alla kontakter (de är märkta med siffror tack apple)
- Kontakt nr 4 (dock connector) satt löst. Försiktigt satte jag fast den.
- Stängde displayen och testade att sätta i laddsladden och det funkade.
- Sedan skruvade jag igen skruvarna.

Tack för tips allihopa!

Sidär, nu hade du tur i oturen Kunde varit ngt som var trasigt. Kul att det löste sig!

nu skall jag backa up

KRam alla!

/DC

1
Bevaka tråden