Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Havererad mov-fil - används av systemet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mov-fil som kommer från en Canon D5 som inte går att öppna. När den "tankades" in blev det strömavbrott så filen är inte komplett. Det finns program för att lösa sådant, t.ex. FCS Maintenance men det hjälper inte för filen är grå och kan inte öppnas. Får ett meddelande om att filen används av Mac OS X och inte kan öppnas.
Är det någon som har en lösning så vore jag tacksam för skyndsamt svar då det är en viktig fil.
Storleken på filen är ca. 3GB och den ligger i en mapp på skrivbordet. Alla "permissions" förefaller vara korrekta.

Går filen att röra om du skapar ett nytt konto och kopierar den dit via brevlådemappen i den nya användarens Delat-mapp?

Har inte testat det men tvivlar på att det går av den enkla anledningen att jag testat att körta hela datorn i "target-mode" mot en annan dator och där dyker filen upp lika grå. Är rätt säker på att den inte används av systemet utan att det är ett resultat av att den inte blev färdigkopierad.
Den första delen av filen är med stor säkerhet intakt så det är nog att den inte hittar sin "slut-bit" eller vad man skall säga

Om filen inte är komplett så är det ju kört. Tanka in den igen om du har kvar den i kameran/kortet. Om denna korrupta fil är det enda du har så är det kört. En datafil är antingen fullständig eller så finns den inte alls kan man säga. Inga snuttar eller delar av filmen finns som i den analoga världen. Allt eller inget.

Det är väl så jag tyvärr ser på det med. Vet däremot att man med QT-repair kan återskapa spår som datorn inte hittar om man bara har en icke korrupt fil från samma källa som man kan använda som referens...antar dock att det gäller kopletta filer :S

Bara att bita i det sura äpplet och göra om den delen

/Tm

Det låter som om en immutable flagga har satts på filen. Flaggor kan man säga är ett sätt för systemet att sätta rättigheter i ett "högre lager", alltså för att exempelvis undanröja möjligheten att fel filer tas bort oavsiktligt.
För att ta väck flaggan får man köra ett Terminalkommando. Gör så här:
1. Starta Terminalen
2. Skriv

chflags nouchg

och dra filen till Terminalfönstret (UNIX-sökvägen fylls i automatiskt då). Slå Enter.
3. Nu borde du kunna ta bort filen.

Kan du inte det så är det lättast att köra kommandot

ls -lO

på filen (dra in den som i 2.) Du ser då vilka flaggor som filen har i 5:e kolumnen (det borde vara ett "-" = inga flaggor).

1
Bevaka tråden