Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foto-mappar från PC innehåller olika storlekar - varför?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Vid övergången till Mac så kopierade jag över mina bilder till min Mac och importerade dessa sedan till iPhoto.

Men nu upptäckte jag ett märkligt fenomen

I iPhoto så hade jag fått två kopior av originalet, båda i olika storlek (mycket komprimerade)
Jag trodde då att det var iPhoto som gjorde detta automatiskt, men så var inte fallet.

Jag checkade ursprungsmappen och "valde visa dolda filer" och där fanns de alla.
Varje foto har en extra mapp kallad för sitt rätta namn samt "files"
I denna mapp ligger dessa så kallade "extra foton"

Nu är detta inte en Mac fråga, då detta måste ha hänt i en Windowsmaskin men då jag skall använda mina bilder på min Mac så tänkte jag att det kanske är någon som råkat ut för samma sak.
Man kan tänka sig att det är ett "importprogram" som gjort detta, men då alla foto sen många år tillbaka har fått likadana mappar, har detta hänt av någon för mig ofattbar anledning.

Bilderna har sparats och flyttats mellan diverse HDD genom åren, men det är först nu som jag upptäckt fenomenet och kan därför inte finna ut en anledning till att det har hänt.

Någon här som vet vad detta kan bero på ?

MalcomX

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-04 08:33

Utan att veta, så tror jag att iPhoto dels spar original-bilden, dels skapar en ny version ifall du gjort förändringar (t.ex. konverterat till svart-vitt eller beskurit bilden), och dels skapar mindre så kallade förhandsvisningsversioner för att det ska gå fortare att visa bilderna.

Eftersom han pratar om mycket komprimerade versioner, gissar jag att det handlar om de "tumnaglar"(inom citationstecken då det är bra mycket större än så) som används som förhandsvisning i programmet.

Originalfilerna ska finnas i en mapp som heter Originals, om jag inte minns helt fel. Högerklicka på iPhoto Library i mappen Bilder, och välj att visa innehåll. Där borde det finnas en mapp med originalen.

Sen kan man ju debattera om man ska använda iPhoto alls, men det får bli en annan diskussion.

Jag var nog lite otydlig, men "de komprimerade kopiorna" finns i originalmappen som inte är "infekterad" av iPhoto

Det är windows som skapat detta, men jag förstår inte hur, då dessa bilder aldrig har blivit importerade

Även äldre bilder som bara åkt med i alla överföringar från externa HDD till datorer till allt möjligt har samma
"dolda filer" struktur

Hur har detta uppstått, frågar jag mig

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-04 15:20

Förmodligen har Windows skapat små "tumnagelbilder" eller förhandsvisningsversioner av bilderna för att visa i exempelvis Utforskaren.

Jag har försökt förtydliga trådens rubrik.

/Mod

Windows (Utforskaren) skapar aldrig några thumbnails i form av bilder (ie. .png/.jpg etc..).

Det enda Windows (Utforskaren) skapar är en fil, Thumbs.db om man valt att se thumbnails, inte annars.

Kanske att du kört ACDSee eller liknande som skapar sådana filer för sin förhandsvisning?

Nej inte det heller
Har faktiskt inte kört något fotprogram alls tidigare, annat än det lilla programmet som ligger under Office verktyg.
Det är först nu jag bestämt mig för att ta tag i alla mina 22000 foto ..

Ursprungligen av MalcomX:

Nej inte det heller
Har faktiskt inte kört något fotprogram alls tidigare, annat än det lilla programmet som ligger under Office verktyg.
Det är först nu jag bestämt mig för att ta tag i alla mina 22000 foto ..

Kan det vara Windows självt som gör en thumbnail då?

Sortera dem på storlek då, du torde se de små lätta thumbnailsen som pyttesmå i förhållande till originalfilerna.

Väl inne i macen sedan gäller att ALDRIG gå in "manuellt" och pilla i mappar - som brukar vara standard att göra på en PC.
Använd alltid programmens exportera/importera-funktion.

Nu har jag hittat svaret på detta elände

Jag hade tidigare en Sony Vaio och sony har sina egna små program som hittar på en massa skit

Det skall visst vara något som heter Content Manager som är förinstallerat på Vaio som skapar
en extra mapp och är som dold. Mappen får bildens namn + .jpg.files
I denna mappen ligger det två komprimerade filer av originalbilden.

Alla dessa mappar fick jag med när jag kopierade mina bilder till min Mac och när sedan iPhoto gjorde sin
import, så skilde den inte på synliga och dolda mappar.

Problemet löst

Slutet gott allting gott.

1
Bevaka tråden