- NikEd
- Medlem ●
- Degerfors
Nej, det går inte att boota från cd:n. Den externa enheten läser skivan i början av boot-sekvensen, men sedan går OSX igång.
Jag har bootat mina maskiner från extern läsare. Dock kanske bara via firewire, är osäker där.
Jag vet hur man gör en bootbar usb-pinne för OSX; jag installerade OSX från en eftersom jag inte har en optisk läsare. Men jag hittar ingen hjälp om hur jag ska fixa en som jag kan använda med .iso-filen som firmware uppdateringen kommer inpackad i?
Tydligen ska cd;n som man bränner köra FreeDos. I .iso-filen ligger en .exe-fil.
Jag ska damma av pc-n idag och se om jag kan åstadkomma något därifrån som iMacen kan boota ifrån, jag återkommer.
Det är alltid lika surt när andra teknikföretag än Apple släpper firmware, det borde gå att göra smidigare 2011....
SSD'n sitter väl i en Mac? Och firmwaren ska uppdateras på denna SSD - med en exefil. Det blir svårt :-).
Jag tror att man bara kan uppdatera en SSD med en exefil om man har SSD'n i en maskin som går på Windows.
Kanske är det något jag missar. Kan denna iso starta upp Macen i Windows och därtill installera uppdateringen? Från USB?
Som jag fattar så måste man starta upp Macen i Windows - från en annan dsik än den SSD som ska uppdateras med nytt firmware. Detta eftersom det är en exefil.
Det kanske var därför han skrev att han skulle "damma av pc:n"? Eller missförstod jag dig nu?
Som jag fattar så måste man starta upp Macen i Windows - från en annan dsik än den SSD som ska uppdateras med nytt firmware. Detta eftersom det är en exefil.
Om man har en fungerande CD/DVD-läsare i sin Mac så startar man från den, en DOS laddas in från skivan därifrån kör man uppgraderingen av SSD.
SSD'n sitter väl i en Mac? Och firmwaren ska uppdateras på denna SSD - med en exefil. Det blir svårt :-).
Jag tror att man bara kan uppdatera en SSD med en exefil om man har SSD'n i en maskin som går på Windows.
Kanske är det något jag missar. Kan denna iso starta upp Macen i Windows och därtill installera uppdateringen? Från USB?
Var ligger problemet? Om han (så som jag uppfattar inlägget) stoppar SSD:n i sin gamla PC och uppdaterar firmware där, och sen sätter disken i macen efter uppdateringen?
Tycker att det är dåligt av Intel att inte utveckla en FW update som går att köras från Mac OS X. Nu har ju Apple 13% av marknaden i USA och 6% i världen.
Jo, det är skumt...dom är ju som ler och långhalm i överigt - Intel och Apple. Goda sängkamrater som gör massor tillsammans. Är det Intels SSD's som levereras i nya Macar? Isåfall är det ju helsjukt att dom inte har firmware-update för OSX.
Tycker att det är dåligt av Intel att inte utveckla en FW update som går att köras från Mac OS X. Nu har ju Apple 13% av marknaden i USA och 6% i världen.
Jo, det är skumt...dom är ju som ler och långhalm i överigt - Intel och Apple. Goda sängkamrater som gör massor tillsammans. Är det Intels SSD's som levereras i nya Macar? Isåfall är det ju helsjukt att dom inte har firmware-update för OSX.
Nej, så vitt jag vet har Apple aldrig använt Intel-SSD i sina Macar, bara Toshiba och Samsung (och ev något annat märke?).
Nej, så vitt jag vet har Apple aldrig använt Intel-SSD i sina Macar, bara Toshiba och Samsung (och ev något annat märke?).
Är det Hynix du tänker på?
Denna image borde väl funka att bränna på en USB? Om det nu är en Intel-SSd vill säga...
Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool [ 0911036202M388208850.ISO ] - Bootable ISO image Intel® SATA Solid-State Drive firmware update tool; this is the recommended method to update the firmware on systems running Windows*, Linux* and Mac* operating systems. It requires a blank CD, CD burning software, and a read/writeable CD-ROM drive.
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18363
Intels SSD konkurrent, OWC, har just börjat dela ut native firmware updates för mac!
Till Intel: Nu har ni ingen ursäkt längre… fram med native firmware updates för mac!
Men den stöder ju mac, men man måste använda en CD och sedan boota till freedos (från CDn) där installationen av firmware sker.
Operating Systems:Mac OS*, Mac OSX*, Red Hat Desktop 3 Update 4*, Red Hat Desktop Linux 3*, Red Hat Enterprise Linux 3.0*, Red Hat Enterprise Linux 4.0*, Red Hat Enterprise Linux 5.0*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 3 Update 3*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 3 Update 4*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 3 Update 5*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 4 Update 1*, Red Hat Enterprise Linux Desktop 4*, Red Hat Linux 6.2 SBE2*, Red Hat Linux 6.2*, Red Hat Linux 7.0*, Red Hat Linux 7.1*, Red Hat Linux 7.2*, Red Hat Linux 7.3*, Red Hat Linux 8.0*, Red Hat Linux 9.0*, Red Hat Linux Advanced Server 2.x*, Red Hat Linux Advanced Server 3.x*, Red Hat* Linux, Redhat Desktop 3 Update 5*, Redhat Desktop 3 Update 6*, Redhat Desktop 3 Update 7*, Redhat Desktop 4 Update 2*, Redhat Desktop 4 Update 3*, Redhat Desktop 4 Update 4*, SUSE Linux 7.0*, SUSE Linux 7.1*, SUSE Linux 7.2*, SUSE Linux 7.3*, SUSE Linux 8.0*, SUSE Linux 8.1*, SUSE Linux 8.2*, SUSE Linux 9.1*, SUSE Linux 9.x*, SUSE Linux Enterprise Desktop 10*, SUSE Linux Enterprise Server 10*, SUSE Linux Enterprise Server 8.0*, SUSE Linux Enterprise Server 9.0*, SUSE Linux*, Turbolinux 6.5*, Turbolinux 7 Server*, Turbolinux 7 Workstation*, Turbolinux 8 Server*, Turbolinux 8 Workstation*, Turbolinux*, Windows 7*, Windows Vista*, Windows XP*
Men den stöder ju mac, men man måste använda en CD och sedan boota till freedos (från CDn) där installationen av firmware sker.
Uäääh…
Jag läste inte bra nog… :">
Är det så svårt att få en äkta native firmware update? Går det att exekvera update filer i EFI läget, isåfall är det en bra lösning som passar alla operativsystem:
Ladda ner Firmware update från internet
Dubbelklicka Firmware update ikonen
Datorn startar om och bootar i EFI läget
Eventuellt skriva in ett lösenord
Uppdaterar SSD Firmware (eller något annat, t.ex. grafikkort firmware)
Startar om datorn igen, när uppdateringen är klar
Startar upp med det förinställda operativsystemet
Radera Firmware update
Klart
Tror inte att Apples EFI implementation har en shell, men det gick ju att starta upp i Open Firmware på PPC macar.
Men det kanske går att lösa ändå och på ett smidigare sätt än vad intel gör nu, kan ju bli problem med till exempel mac mini server om man kör en Intel SSD i den.
Jag skickade iväg en förfrågan till Intel om ärendet.
Under tiden testade jag olika varianter men det gick aldrig att boota från usb-minnet. Jag testade i rEFIt och där bekräftades det jag snubblat över lite här och där. Det går inte att boota till dos från usb på Intel-mac.
Fick även ett svar från Intel idag:
The firmware update tool for the Intel SSDs is not available for MAC OS and can only be booted via CD/DVD ROM.
Så var det med den saken... Det blir till att skruva upp chassit igen och antingen montera ssd:n i en pc eller sätta i superdriven.