Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS dör trots batterikraft kvar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-04 22:17

Välskött iPhone 3GS, ej jailbreakad, ej vattenskadad, ej krossad. Alltid uppdaterat till senaste softvara. Levererad april 2010.

Sedan i juli drar den ur batteriet snabbare än nånsin. Vilket ju i sig är störande.

Mycket värre är att den dör varje dag helt oförhappandes, särskilt när jag surfar eller laddar upp foton, alltså något som sannolikt drar lite mer batterikraft. Den bara lägger av mitt i någonting, utan varning. Trots att den är nyladdad. När den dör lämnas några fula "släpstreck" på skärmen.

Jag kan då starta om den, strecken försvinner och den går en stund till, men dör snart igen, så kan man hålla på ett par gånger, sedan går det inte att starta den igen, då visar den "anslut-till laddare-symbolen" och måste anslutas till laddare.
Det tar lååång tid innan den fått nog med laddning för att pipa till och gå igång. Då kan den mycket väl visa upp till 80% batteri kvar, trots att den nyss dött av för lite batteri...

Såklart är garantitiden slut, och Telenor tar typ 2.600:- för att byta ut den - om de hittar nåt fel.

Den är helt opålitlig.
Till yttermera visso är det så att min chefs telefon som är exakt lika gammal har exakt samma beteende.

Ja, jag har resetat, installerat om som ny, raderat nätverksinställningar, installerat om och uppdaterat appar...

Någon har sagt att man ska byta batteri...
Det ser pilligt ut. Är det värt besväret?

Har jag hård- eller mjukvaruproblem?
Hjälp!

Låter onekligen som om batteriet är slut.
iFixit har guide (och delar) Installing iPhone 3GS Battery - iFixit
Så kan du avgöra själv om det är värt det.
Det finns ju en lite chans att det går att göra en kalibrering av batteriet. Sök i forumet efter den proceduren...

Eftersom du provat återställa utan att lägga tillbaka en tidigare backup och det inte hjälper så tror jag att det är hårdvarufel.

"När den dör lämnas några fula "släpstreck" på skärmen. "
Det låter inte friskt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-04 22:45

Hmm, faktum är att jag ju har lagt tillbaka appar etc efter att ha rensat allt.
Det är ju så itunes vill göra efter rensning.
Jag testar och rensar allt och kör den helt ren, utan att lägga tillbaka ett skit, så får vi se innan jag ger upp mjukvaruspåret.

Jag hittar en hel del träffar utrikes på detta, men ingen lösning.

Ursprungligen av valier:

Hmm, faktum är att jag ju har lagt tillbaka appar etc efter att ha rensat allt.
Det är ju så itunes vill göra efter rensning.
Jag testar och rensar allt och kör den helt ren, utan att lägga tillbaka ett skit, så får vi se innan jag ger upp mjukvaruspåret.

Jag hittar en hel del träffar utrikes på detta, men ingen lösning.

När du återställt den ska du välja att ställa in den en ny telefon. Inte återställa från en tidigare.
Efter att du valt att ställa in den som en ny telefon så kan du synka in appar osv.

Testa med det, kan lösa problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-05 08:53

Wiiiiii!
Nu kör jag en ren iphone... Det enda jag lade över var min ringsignal, jobbmailen och week calendar så jag klarar dagen.
Inga andra appar. Inte ens mina kontakter.

Om det förbättrar batteritiden märkbart så börjar jag lägga tillbaka prylar.

Ursprungligen av valier:

Wiiiiii!
Nu kör jag en ren iphone... Det enda jag lade över var min ringsignal, jobbmailen och week calendar så jag klarar dagen.
Inga andra appar. Inte ens mina kontakter.

Om det förbättrar batteritiden märkbart så börjar jag lägga tillbaka prylar.

Meddela gärna hur det går.

Lysande.

Ingen fara, du kan lägga in alla appar nu, det kommer inte att påverka batteritiden.

Hade liknande problem med min iPhone 4 för bara någon vecka sedan men löste det via en Restore (återställde från en backup en dag äldre än batteriproblemet) och det löste saken för mig..

Återkom gärna och berätta hur det går för din iPhone. Intressant att veta om någon annan söker efter liknande problem i framtiden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-05 17:30

Nu har den varit igång i 11 timmar. 68% batteri kvar. Några telefonsamtal, några sms. Lite surf.
Ingen fotohantering eller Facebook som suger mycket kraft.
Att redigera bilder med Camera+ och ladda upp dem på Facebook är det som oftast har kraschat den.
Jag testar vidare.
(nu gick den ner två procent medan jag skrev detta)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-05 17:48

Hehe.

Jag surfade precis in på Facebook utan app, och klickade på en youtubelänk därifrån.

Då dog telefonen. Kunde starta den igen och då har den 61% batteri kvar.

Då är det ingen app som orsakar kraschen.

Kan det fortfarande vara ios:et som strular?
Eller är vi säkra på att det är hårdvara?

Vad bör jag testa mer innan jag köper en "ny" för tvåtusennånting? Dvs lämnar in den till Telenor?

Ursprungligen av valier:

Hehe.

Jag surfade precis in på Facebook utan app, och klickade på en youtubelänk därifrån.

Då dog telefonen. Kunde starta den igen och då har den 61% batteri kvar.

Då är det ingen app som orsakar kraschen.

Kan det fortfarande vara ios:et som strular?
Eller är vi säkra på att det är hårdvara?

Vad bör jag testa mer innan jag köper en "ny" för tvåtusennånting? Dvs lämnar in den till Telenor?

Prova att göra sådant du gör när den dör medan laddaren sitter i.. Vore intressant att veta om det är ngt som uppstår även då för att på så vis se om det kan röra sig om ett hårdvarufel eller mjukvarufel som rör batteriet/energiöverföringen..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-18 22:18

Hmm, det verkar vara så att den inte dör eller kraschar om laddsladden sitter i.
I alla fall har den aldrig gjort det.

Men den kan konstra direkt efter att man laddat batteriet fullt och drar ur sladden.

Den har i princip aldrig dött under telefonsamtal eller sms:ande. Det är surf, mail, facebook och bildhantering som knäcker den.

Är det värt att lägga pengar på att byta batteriet?

Finns det något sätt att testa batteriet?

Ursprungligen av valier:

Hmm, det verkar vara så att den inte dör eller kraschar om laddsladden sitter i.
I alla fall har den aldrig gjort det.

Men den kan konstra direkt efter att man laddat batteriet fullt och drar ur sladden.

Den har i princip aldrig dött under telefonsamtal eller sms:ande. Det är surf, mail, facebook och bildhantering som knäcker den.

Är det värt att lägga pengar på att byta batteriet?

Finns det något sätt att testa batteriet?

Låter som att det är något i de processer som körs av dessa sopar som gör att den kraschar.. Vette katten om ett nytt batteri gör susen.. Känns mer som att problemet sitter i kontakterna i så fall där mobilen tar kraft från batteriet.. Det konstiga är att det är just vissa enskilda program/processer som skiter sig..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-19 22:38

Update.

Lät iphonereparationer på Odengatan byta batteri.
Ingen krasch på två veckor sen dess.
400:- minus 5% rabatt om man checkade in på Fejan när man var där.

Verkar funka. Batteriet håller också mycket bättre än innan, fast fortfarande kanske inte riktigt som när luren var ny, tycker jag.
Syns inte att de öppnat telefonen, till och med skyddsfilmen sitter kvar.
Hehe, de kanske bara gav gamla batteriet en chock?

Tyckte i alla händelser att firman gjorde ett bra jobb, och de var trevliga och serviceminded. Prisvärt också.

(jag kollade med ifon.se först men de ville sälja på mig dyr service på ett krängande sätt. Kändes som ett sånt där nasarstånd i gallerior där de stoppar en och frågar vad man har för abonnemang.)

Skönt att det fick ett positivt slut i alla fall!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-02-04 13:49

Har liknande problem dock dör den inte den inte oförhappandes, när jag kommer ner till 31-33% och ringer eller använder strömkrävande app dör den.
Den går att starta och kan gå ner till 4-5% då slocknar den (är väl helt normalt) Spelade Wordfeud ner till den batterinivån.

Jag misstänker att ett batteribyte skull va på sin plats, en 3GS 2år gammal och laddad många många hundra gånger, i princip varje dag

HåJi:
Jag hade EXAKT samma problem med min 3GS, bytte batteri men det blev ingen som helst skillnad.
Jag misstänker trött processor eller något.

1
Bevaka tråden