Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Netflix på Apple TV2, i Sverige och UTAN en VPN-tjänst.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-09-05 21:42

För att kunna se Netflix i Sverige måste du lura Netflix att tro att du befinner dig i USA. Detta har man tidigare löst genom att använda sig av VPN-tunnlar från t ex. StrongVPN. Dessvärre har inte ATV2 stöd för VPN och man har därför varit tvungen att dela ut nätet direkt från en dator eller via en "flashad"router. Tyvärr en stundtals alltför krånglig procedur för många vilket resulterar i att de flesta fortsätter med DVD/Blu-ray eller piratbukts-material.

Vad dock inte alla vet, är att du enkelt kan byta DNS-adress till en som befinner sig i landet du önskar att befinna dig i. Det är här unblock-us.com kommer in. Du behöver endast ändra en nätverksinställning på din ATV2, något jailbreakande är det heller inte tal om, så tror Netflix att du befinner dig i USA.

Så gör du:

1. Surfa in påunblock-us.comoch skapa en användare. Det är gratis de första sju dagarna så att du kan testa om det är något för dig. Efter det kostar det $4.99/mnd.

2. Starta din Apple TV2.

3. Gå till Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Ställ in TCP/IP -> Manuellt

4. Tryck bara OK på följande:
    - IP-Adress
    - Delnätsmask
    - Routeradress

5. När du kommer til DNS-adress skriver du in följande:
    - 184.106.242.193
    Tryck OK.

6. Gå tillbaka till huvudmenyn. Välj "Vila nu" under Inställningar.

7. Dra ut strömkontakten och vänta 10 sekunder.

8. Plugga in kontakten och testa.

För att se Netflix behöver du naturligtvis ett konto. Det skapas på netflix.com.

Guiden översatt från norska Mac-forumet Mac1.no.

Har precis följt den här guiden och hittills fungerar det lysande.

Det skall även fungera på iPhone/iPad/AirPort Extreme, kolla unblock-us.com

Tillägg: Just nu får man testa unblock-us.com i 7 dagar och Netflix i en månad.

Senast redigerat 2011-09-07 16:40
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-09-06 07:53

Värt att tillägga är att detta enbart fungerar när du är ansluten till WiFi. Annars fungerar allt bra, Netflix är grymt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-09 11:16
Ursprungligen av kim_sv:

Värt att tillägga är att detta enbart fungerar när du är ansluten till WiFi. Annars fungerar allt bra, Netflix är grymt.

Stort tack för tipset, det ska testas!

Men, varför skulle det endast fungera över WiFi och inte över Ethernet?

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-09-09 11:29

Fungerar säkert över ethernet, jag kör bara WiFi hemma Skulle skrivit att det inte fungerar över 3G.

Mycket bra tips! Kan verkligen rekommendera Netflix, får en att önska att vettiga video on demand-tjänster i Sverige inte vore science fiction.

Tjänsten är lite dyr bara, VPN-tjänsten jag kör kostar $55/år. Ganska enkelt också att ställa in VPN-uppkopplingen på Macen och sedan skapa ett wifi-nätverk via Internetdelning, men jag skulle ändå inte rekommendera det rakt av till alla. Det här verkar smidigare om man bara är intresserad av att komma åt Netflix.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-09-07 16:53

En stor fördel med den här lösningen är att man inte måste stänga av någon VPN-tunnel eller byta nätverk för att använda svenska tjänster fullt ut (t ex. SVTplay). Allt fungerar precis som vanligt med AirPlay osv.

Netflix är grymt, jag gillar verkligen utbudet och att det bara är att byta enhet och fortsättta kolla där du var senast.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-09 21:24

Sådär, testat nu...fungerar hur bra som helst här också.

Vad jag tycker om Netflix? Det var det sämsta skit jag har sett...jag har läst att det höjs till skyarna, att det är så otroligt bra och det slår allt men hur fasen kan folk tycka det?!

Inte någon av de nyare blockbusters finns där, inte någon av de nyare serierna, ingenting! Ta populära serier som Game of thrones, Big Bang theory, Falling Skies, True Blood...glöm dem. Filmer då? Inte ens någon av Harry Potter-filmerna är med! Jeez...

Jag tar gärna emot argument för att behålla Netflix men som det känns nu - djuuuuuuuuuuuuupt ner i soptunnan!

• Medlem
  • Jämtland
  • 2011-09-09 22:41

Kan hålla med om att utbudet är rätt skralt, men jag tycker det finns en del bra serier och filmer ändå (Simpsons, Family Guy, 24 mfl). Iofs mest äldre innehåll, men har man inte sett det tidigare så är det nytt. Det är dock ingen komplett lösning, saknas som sagt mycket. Om man hade engelsktalande barn vore det kanon, utbudet av barn-TV är nästan oändligt..

Ursprungligen av zinned:

Sådär, testat nu...fungerar hur bra som helst här också.

Vad jag tycker om Netflix? Det var det sämsta skit jag har sett...jag har läst att det höjs till skyarna, att det är så otroligt bra och det slår allt men hur fasen kan folk tycka det?!

Inte någon av de nyare blockbusters finns där, inte någon av de nyare serierna, ingenting! Ta populära serier som Game of thrones, Big Bang theory, Falling Skies, True Blood...glöm dem. Filmer då? Inte ens någon av Harry Potter-filmerna är med! Jeez...

Jag tar gärna emot argument för att behålla Netflix men som det känns nu - djuuuuuuuuuuuuupt ner i soptunnan!

Hm, jo, väntar man sig värsta A-listeutbudet så blir man besviken. Skralt med blockbusters och av de (nya) TV-serier som finns saknas i regel de senaste 1-2 säsongerna. Men det är heller inte realistiskt att vänta sig av en obegränsad tjänst för en femtilapp i månaden, blir lite som att sitta på en all you can eat-buffé och klaga på vinutbudet.

Själva grejen är snarare att det är ett jättebibliotek med amerikansk och utländsk film & tv, kopplat till en tjänst som lär sig vad man gillar och presenterar förslag utifrån det. Finns grymt många tv-serier jag upptäckt den vägen, likaså filmer som jag aldrig skulle ha sett annars. Som enda källa till film och serier räcker det inte alls, men det är ändå en höjdartjänst jag inte skulle vilja vara utan.

Jag tror dessutom Netflix kan komma att utvecklas till något ännu intressantare nu när de även producerar eget material - håller tummarna för att det blir mer av det framöver.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-12 12:14

Förutom ovan nämnda saker så har de ju knappt något HD-utbud över huvud taget (!)...gör tjänsten ännu mer meningslös, enligt mig.

* Subscription cancelled *

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-22 22:56

går det inte att göra ngt liknande för att hyra via iTunes på Apple TVn?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-23 07:51
Ursprungligen av martenj:

går det inte att göra ngt liknande för att hyra via iTunes på Apple TVn?

För att hyra film behöver du ingen ip/DNS från USA. Däremot behöver du ett amerikanskt iTuneskonto och till det ett amerikanskt kreditkort, alternativt amerikanska gift cards. Gift cards finns att köpa på e-bay om man inte känner någon som kan köpa dem åt en. Sök på nätet eller 99 så kommer du hitta exakta guider.

Är det jag som är dum i huvudet? För jag kan inte signa upp mig gratis hos Netflix utan att anger betalsätt?
Några tips på det vore trevligt.

• Medlem
  • Jämtland
  • 2012-05-21 16:55

Nu var det tyvärr ett tag sen jag anmälde mig till tjänsten, men jag har för mig att det krävdes kreditkort i vilket fall. Erbjudandet gäller alltså "första månaden gratis", men med rätt att säga upp avtalet efter en månad.

Ursprungligen av kim_sv:

Nu var det tyvärr ett tag sen jag anmälde mig till tjänsten, men jag har för mig att det krävdes kreditkort i vilket fall. Erbjudandet gäller alltså "första månaden gratis", men med rätt att säga upp avtalet efter en månad.

Jo jo första månaden är gratis men jag måste trots detta ange ett kreditkortsnummer och alla guider än så länge underviker denna "lilla" fråga.

Vad för kreditkort ska jag använda för att komma genom till Netflix/Hulu?

• Medlem
  • Jämtland
  • 2012-06-11 08:37
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jo jo första månaden är gratis men jag måste trots detta ange ett kreditkortsnummer och alla guider än så länge underviker denna "lilla" fråga.

Vad för kreditkort ska jag använda för att komma genom till Netflix/Hulu?

Jag använde ett enkelt hederligt VISA från Nordea. Vad är problemet med att ange ditt kortnummer och sedan avveckla kontot efter en månad?

1
Bevaka tråden