Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är begagnade iPad så dyra?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 22:15

Hej!

Tänkte köpa mig en iPad igen och tänkte jag skulle spara lite pengar och köpa en beg.
Kollar blocket och det är i vissa fall dyrare än ny eller samma pris som ny.
Vad kan det bero på? Folk lättlurade på blocket eller är det dålig tillgång på marknaden?

Vore skoj att höra era reflektioner.

/R

Jag har ändrat trådens rubrik. Rubriken ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Mod

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-06 22:28

Du kan alltid köpa en refurbad i USA, Clearance iPad Accessories - Apple Store (U.S.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 22:29
Ursprungligen av zappee:

Du kan alltid köpa en refurbad i USA, Clearance iPad Accessories - Apple Store (U.S.)

Sen moms och frakt på det så är det helt plötsligt 1000kr till samt en månads vistelse hos tullen
Tack för tipset annars

/R

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-06 23:22
Ursprungligen av robber:

Vad kan det bero på?

Simpelt, extrem efterförfrågan samt bra andrahandsvärde. Fortfarande svårt att få tag i dom i butiker...

Ursprungligen av Cokey:

Simpelt, extrem efterförfrågan samt bra andrahandsvärde. Fortfarande svårt att få tag i dom i butiker...

Kolla prisjakt, finns ju i lager i varenda butik.

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-06 23:29

Arbetar själv i butik och får frågan varje dag om vi har hemma. Svar nej. Finns inte hos grannkonkurrenterna heller.

Många vill inte köpa via nätet. Prisjakt visar internetbutiker.

EDIT: Sålde min iPad gen 1. Fick väldigt bra betalt för den, då var 2:an släppt men fick ändå bra pris: Dvs bra andrahandsvärde..

iPad 2 16GB Wi-Fi + 3G (svart) - Elgiganten

Trycker man lagerstatus så verkar elgiganten ha den i en massa butiker, för att ta ett exempel.

Nu vet jag inte hur folk fungerar, men de som inte vill köpa saker på via nätet, sitter de i så stor utsträckning och handlar på blocket?

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-06 23:43

Kan ju bara prata om mitt närområde...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-09-07 05:47

Förstår inte vad TS vill med denna tråd? Det är väldigt enkelt. Tillgång och efterfrågan styr pris på begagnat. Förstår inte att så många förundras över det när det kommer till Apples produkter, detta gäller ju för allt!

• Medlem
  • 2011-09-07 15:48
Ursprungligen av MatsOlov:

Förstår inte vad TS vill med denna tråd? Det är väldigt enkelt. Tillgång och efterfrågan styr pris på begagnat. Förstår inte att så många förundras över det när det kommer till Apples produkter, detta gäller ju för allt!

Onödig kommentar, jag tror inte frågan handlar om hur marknadsekonomiska incitament fungerar.
Läs frågan så här:
Varför är efterfrågan på begagnade iPad så stor så att andrahandspriserna blir så höga som de är?

• Medlem
  • Hammarö
  • 2011-09-08 22:14
Ursprungligen av Baron:

Onödig kommentar, jag tror inte frågan handlar om hur marknadsekonomiska incitament fungerar.
Läs frågan så här:
Varför är efterfrågan på begagnade iPad så stor så att andrahandspriserna blir så höga som de är?

Varför är efterfrågan stor? Jo, många vill ha den.

Varför är efterfrågan så stor på begagnade? Jo, många vill ha den.

Varför blir andrahandspriset så högt? Jo, för att många vill ha den.

Men så har det ju varit i världen Apple sedan 25 år tillbaka. Minst!

Ursprungligen av Puppet:

Vafan svammlar du om?
Apple var riktigt nära att gå käpprätt åt helvete på 90-talet ända tills Steve återvände. Då var det inga "bristvaror" eller "stor efterfrågan".

Ursprungligen av PeeMaN:

Vafan svammlar du om?
Apple var riktigt nära att gå käpprätt åt helvete på 90-talet ända tills Steve återvände. Då var det inga "bristvaror" eller "stor efterfrågan".

Ja det var en "liten" överdrift av Puppet.

1996 höll Apple på att konka och räddades av Microsoft.

Man gick från att vara ett välmåeende företag 1995 till att vara redo för konkurs på 1 år.

Pris på produkter oavsett vad det är handlar om tillgång och efterfrågan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-09 18:54
Ursprungligen av keptang:

Ja det var en "liten" överdrift av Puppet.

1996 höll Apple på att konka och räddades av Microsoft.

Man gick från att vara ett välmåeende företag 1995 till att vara redo för konkurs på 1 år.

Pris på produkter oavsett vad det är handlar om tillgång och efterfrågan.

Nja, dealen på 150 miljoner var i aug eller sep -97. Jag är tveksam till om det räddade Apple även om det var viktigt att få en fungerande och aktuell version av Office for Mac.

Ursprungligen av acke:

Nja, dealen på 150 miljoner var i aug eller sep -97. Jag är tveksam till om det räddade Apple även om det var viktigt att få en fungerande och aktuell version av Office for Mac.

Mitt minne svek mig med 1 år.

Apple behövde pengarna och Microsoft köpte aktier (utan rösträtt) för $150M samt lovade att supportera Office för Mac i 5 år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 00:17
Ursprungligen av keptang:

Mitt minne svek mig med 1 år.

Apple behövde pengarna och Microsoft köpte aktier (utan rösträtt) för $150M samt lovade att supportera Office för Mac i 5 år.

Tänker att det inte så mycket var att Apple behövde pengarna som att Apple behövde att en stor mjukvarutillverkare ställde sig på deras sida.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-09-09 06:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Vafan svammlar du om?

Andrahandsvärdet var även då högt på Apples produkter. För även om det gick dåligt för Apple som företag var det många som ville ha begagnat, vilket trissade upp priserna. Dessutom höll vi hårdare i våra Macar på den tiden.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2011-09-14 21:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Vafan svammlar du om?

Visst överdrev jag. Jag borde ha skrivit 22-23 år istället. Och visst var det ett par år som det inte alls såg så ljust ut för Apple. Men efterfrågan på begagnat var fortfarande högt då med, lika så priset.

Senast redigerat 2011-09-15 17:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-14 10:16
Ursprungligen av Puppet:

Varför är efterfrågan stor? Jo, många vill ha den.

Varför är efterfrågan så stor på begagnade? Jo, många vill ha den.

Varför blir andrahandspriset så högt? Jo, för att många vill ha den.

Detta kallas med ett ord "efterfrågan"

Tillgången som erbjuds på marknaden styr då prisnivån på begagnat.

Är då efterfrågan större än tillgången ja då hålls priserna uppe, onödigt är inte rätt ord att använda. utan sunt förnuft duger gott.

Vill och vill, han vill väl lätta på trycket som så många av oss.

När det gäller blocket så är jag långt ifrån säker att grejerna faktiskt säljs till "utropspris". Det är lätt att få en överoptimistisk tro på vad man kan få ut på blocket.

Edit: jag gjorde en sökning på blocket och där fanns en ouppackad Ipad2 3G i Västerbotten för 1.300 under butikspris. Jag vet inte om det är en bluff men det tycker jag i alla fall är ett bra pris.

Om det ändå kostar som i butik men butiken inte har, varför inte beställa från Apple Store för leverans inom 24h (3-5 arb. dagar med gravyr)..?

Ursprungligen av robber:

Betyder dock inte att säljaren får den såld för det...

Visst är det så att på priset vid försäljning till slut bestäms av köparen, accepterar man inte säljarens bud blir det inget köp

Visst har Apples produkter ett högt andrahandsvärde om man jämför med annan elektronik. Men jag tror även att vi har en myt här. Som tidigare påpekat är det inget som säger att saker blir sålda till det pris säljaren lägger ut. Nu har jag inte kollat iPad men är i färd att köpa en begagnad iMac och det är intressant att se hur många på Tradera som inte ens får något bud på ett högt utropspris eller kommer upp till reservationspris. På Blocket ligger massor av datorer kvar, en del sätts ner med tiden andra ligger bara kvar och skvalpar långt ner på listan. Kontaktade i går en säljare för att få höra om originalskivorna fanns kvar och i hans svar stod även att om jag var intresserad och tyckte priset var för högt kunde jag komma med ett bud.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-09-15 04:47
Ursprungligen av macwitty:

Visst är det så att på priset vid försäljning till slut bestäms av köparen, accepterar man inte säljarens bud blir det inget köp

Så långt skulle jag inte vilja gå, säljaren har minst lika mycket att säja till om. Accepterar inte köpare säljarens pris blir det heller ingen affär. Så om jag inte får ett bud jag kan acceptera så fortsätter jag att använda min vara.

Bland annat det som höjer ett andrahandsvärde, säljaren är nöjd med sin produkt och kan fortsätta använda den eller vänta tills rätt köpare kommer.

Och tvärt om, önskan att inte vilja använda produkten eller ha den kvar gör att säljaren är beredd att acceptera ett lägre bud. Andrahandsvärdet sjunker.

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-14 11:02

Alla vill ha lågt andrahandsvärde när dom ska köpa.
Men högt andrahandsvärde när dom ska sälja.

Yes!!

Jag har formulerat en egen liten lag ifråga köp/sälj.

Det jag vill ha vill alla andra också ha, därför är det dyrt.
Det jag vill bli av med vill ingen annan ha, därför får jag inget betalt.

Detta har jag bevisat om och om igen.

Ursprungligen av pmarriott:

Det jag vill bli av med vill ingen annan ha, därför får jag inget betalt.

Det kan inte vara så att du vill ha FÖR MYCKET betalt och att det är därför ingen annan vill ha det?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-15 07:48

Det höga andrahandsvärdet för iPads kan mycket väl bero på de flesta inte vet vad de ska ha den till.

De flesta av de som köper en iPad har aldrig haft någon förut. Därför vet de inte om de behöver en innan de faktiskt äger den. I och med att det eventuellt är en onödigt produkt, men som möjligen kan komma att vara väldigt användbar. Så anser köparna att det är dyrt att köpa en ny, och tar då hellre en relativt låg sänkning på priser (rör det sig om 20-30% om vi ska gissa?) för att testa lite.

Var sedan produkten onödig kan man sälja den snabbt och få igen pengarna och var den nu så bra som många säger. Då kör man med denna tills den pajar (eller det kommer en ny) och köper en ny då. Om den nu är oumbärlig så är det ju lite pengar om man jämför med en dator. Många tycker nog också att iPad ettan duger då de inte tänker köra videotelefoni därav dess relativt höga pris.

Ursprungligen av andas:

Det höga andrahandsvärdet för iPads kan mycket väl bero på de flesta inte vet vad de ska ha den till.....

Jag tänker precis tvärtom, men alla är vi såklart olika! Om jag är osäker på en produkt så avstår jag när det är liten prisförändring på beg.marknaden. Om det däremot är väldigt billigt på beg.marknaden för en produkt jag kanske inte behöver, så slår jag nog till för det är ju ändå så "billigt". Samt tvärtom, om jag vet att ja MÅSTE ha en produkt så tar jag en beg. som kanske bara ger mig 20% rabatt för ja ska ju ändå köpa den.

Bevaka tråden