Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känd från tidningar och telefon...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Häromdagen blev jag intervjuad av en före detta elev som nu skriver för Foto för alla.

Detta är kul, för det är sällan jag syns i media som motivet, utan jag bidrar hellre. Så därför skryter jag lite här och länkar till hennes intervju med mig:

Foto För Alla - Intervju: Fotograf Petra Hall

Hoppas detta är okej att posta här? Men tyckte det hörde ihop med foto.

Både intressant och trevlig läsning, grattis får man väll även tillägga

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-08 15:24

Kul och grattis!

Klart den hör hemma här.
Lärde mig både ett och annat
Grattis!

Kul!
Jag fick ta en titt i bokhyllan och kolla om jag hade nån bok som du översatt och minsann! Där var du som översättare på Photoshop Elements 3 för digitalfotografer
Grattis!

Bra där! Jag brukar roa mig med att kolla i hyllorna hos diverse bokhandlare hur många böcker jag har översatt som finns där. Eftersom Scott Kelbys Photoshopböcker uppdateras hela tiden, så är det sällan man ser äldre versioner, så rekordet jag har med antalet titlar är 6, men rent praktiskt borde det kunna finnas 8 samtidigt... men jag tror några har blivit lite för gamla. Totalt är det alltså 13 böcker jag översatt hittills.

Riktigt rolig läsning! Fast just photoshopkompetensen kanske det är läge att tona ner lite i dessa dagar...

Tycker du att djur är svårare än ungar förresten? Jag har nog alltid upplevt det som tvärtom.

Gustaf, varför skulle photoshopkunskaperna behöva tonas ner? Jag är inte naturfotograf och jag är inte nyhetsfotograf. Jag skäms inte att säga att jag tar bort finnar, minskar rynkor osv om mina kunder ber om det. Jag gör det dessutom snyggt.

Ja djur är svårt, för de har mycket mer egen vilja, främst katter... hundar kan man liksom barn muta med godis.

Ursprungligen av CyberPet:

Gustaf, varför skulle photoshopkunskaperna behöva tonas ner? Jag är inte naturfotograf och jag är inte nyhetsfotograf. Jag skäms inte att säga att jag tar bort finnar, minskar rynkor osv om mina kunder ber om det. Jag gör det dessutom snyggt.

Jag skämtar förstås, mot bakgrund av den holmgång beträffande NVV-skandalen som spelas upp på andra forum just nu. Nä, det är klart att efterbehandlingskunskaper är en fantastisk tillgång i de genrer som tillåter uppiffning. Hur omfattande brukar efterbehandling av bröllopsfoton vara? Med tanke på att det är svårare att tänka sig en mer artificiell genre känns det ju spontant som mer är bättre - skala bort kilon och rynkor på brudarna, klona på hår på brudgummarna... får du mycket sådana önskemål, uttalat eller outtalat?

• Medlem
  • International user
  • 2011-09-08 23:08

Kul att läsa. Grattis till dig

Jag är ganska återhållsam när det gäller bröllopsbilder. Folk ska ju kunna känna igen sig själva. Så det kan vara lite påsar under ögonen, någon finne, osv. Brudarna brukar ju vara rätt slitna faktiskt och har sovit dåligt, så då brukar en liten fix av påsar eller mörka ringar under ögonen behövas i vissa fall. Min princip är i alla fall att allt som är permanent ska vara kvar, så allt som normalt inte brukar vara där, eller vara lika uttalat tar jag bort, eller minskar effekten av.

Och nog kan det väl hända att en kraftigare brud (vilket jag inte haft så många av) kan få en liiiiiiten justering, men det mest handlar om att försöka posera folk så de ser bra ut redan i kameran. Dvs att sträcka ut dubbelhakor, osv.

Jag lever faktiskt efter devisen som en klok fotograf sa till mig: "If you can't hide it, crop it. If you can't crop it, don't shot it."

Ursprungligen av CyberPet:

Jag lever faktiskt efter devisen som en klok fotograf sa till mig: "If you can't hide it, crop it. If you can't crop it, don't shot it."

En av anledningarna, till att det finns så få foto av mig !

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-10 10:58

Oj, fröken Hall har många ess i skjortärmen... Coolt!

Intressant.

Ärligt talat vore det rationellaste att stå och posera i typ trikåer framför en blåskärm... efteråt kan fotografen lägga på vad paret vill ha: häftiga dyra klänningar med diamanter, tiaror och annat glitter, amiralsuniform med Illis Quorum och Nordstjärneorden samt Stora Förtjänstbandet och Karl XII:s värja, en bakgrund av jublande folkmassor i någon svådig katedral, Dalai Lama som förrättare leende i bakgrunden o.s.v. Undrar om inte det faktiskt vore en skoj affärsidé. Det finns ju, till skillnad mot t.ex. naturfoto, inga som helst krav på någon autenticitet och jag tror nog folk kommer över "inte ska väl lilla jag"-hämningar rätt fort om man bara kan få någon att börja.

Kul att det finns Spetskompetens på forumet

Förstår att du inte är ensam och att de flesta aldrig får eller vill synas

Bra att du lät dig synas

Gustaf, fast då får de nog leta rätt på en annan fotograf. Det är alldeles för mycket jobb att sitta och pilla på bilder i Photoshop. Det är liksom inte min grej. Hellre så färdigt som det bara går innan jag trycker på knappen.

Tack MalcomX! Och hahahaha... ge mig en chans så ska vi nog få till en bra bild!

1
Bevaka tråden