FileMaker Pro stödjer SQL, så det finns flera sätt. Dock har jag bara testat mellan FileMaker Pro och MS SQL Server för Windows så beskrivningen nedan gäller hur jag gjorde i den miljön.
OneShot event
Konfigurera datakällor via ODBC-inställningarna på Oracle-maskinen.
Installera PDM SQL plugin:
http://www.profdata.nl/pdm/generic.jsp?taxonomy_id=2;5
Detta är en plugin för FileMaker Pro som skall installeras och aktiveras.
(Jag har inte närmare utforskat om stödet för SQL som är inbyggt i senare versioner av FileMaker Pro "räcker" för att prata med Oracle, eller om man behöver investera i pluginen för ca 900:-. Jag gjorde detta sist med FM 5.0. Den kanske inte behövs i FM 6? En annan sak som jag inte kollade närmare är om jag kan ha FM i en maskin och SQL Server i en annan, placerade databasen i samma maskin och det fungerade för mig).
Skapa beräkningsfält som "bygger upp" dina SQL-statements för ditten och datten (update, select osv). Gör script som öppnar en "connection" till databasen med angivande av datakälla, användarnamn och lösenord. Det finns scriptsteg för att "Utföra SQL" och då kan man välja ett fält som innehåller valfritt SQL-statement. Gör det.
I ReadMe-filen till PDM SQL Plugin finns utmärkta instruktioner hur du matar pluginen och vad du gör av resultatet.
Skapa knappar som kör dina script så har du ett användargränssnitt som är trevligt.
Jag har en databas du kan kolla på om du vill, skicka privat meddelande.
Dubbelriktad kommunikation
Om du behöver ha data som redigeras, skapas och raderas på båda ställena så krävs det någon typ av postlåsning och lite fiffig design av båda databaserna. Men ovanstående metod kan fungera även i detta fall. Men det är mera jobb, men det är möjligt att ha FM som Frontend mot en SQL-databas.
/Ola