Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämpligaste sättet från Oracle till Filemaker

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan på Er!

Vi har ett Oracle system, där det idag lagras en massa data. Denna data vill vi på lämpligaste sätt föra in i vårt Filemakersystem. Vad är lämpligaste sättet att lösa detta på?

FileMaker Pro stödjer SQL, så det finns flera sätt. Dock har jag bara testat mellan FileMaker Pro och MS SQL Server för Windows så beskrivningen nedan gäller hur jag gjorde i den miljön.

OneShot event
Konfigurera datakällor via ODBC-inställningarna på Oracle-maskinen.

Installera PDM SQL plugin:

http://www.profdata.nl/pdm/generic.jsp?taxonomy_id=2;5

Detta är en plugin för FileMaker Pro som skall installeras och aktiveras.

(Jag har inte närmare utforskat om stödet för SQL som är inbyggt i senare versioner av FileMaker Pro "räcker" för att prata med Oracle, eller om man behöver investera i pluginen för ca 900:-. Jag gjorde detta sist med FM 5.0. Den kanske inte behövs i FM 6? En annan sak som jag inte kollade närmare är om jag kan ha FM i en maskin och SQL Server i en annan, placerade databasen i samma maskin och det fungerade för mig).

Skapa beräkningsfält som "bygger upp" dina SQL-statements för ditten och datten (update, select osv). Gör script som öppnar en "connection" till databasen med angivande av datakälla, användarnamn och lösenord. Det finns scriptsteg för att "Utföra SQL" och då kan man välja ett fält som innehåller valfritt SQL-statement. Gör det.

I ReadMe-filen till PDM SQL Plugin finns utmärkta instruktioner hur du matar pluginen och vad du gör av resultatet.

Skapa knappar som kör dina script så har du ett användargränssnitt som är trevligt.

Jag har en databas du kan kolla på om du vill, skicka privat meddelande.

Dubbelriktad kommunikation
Om du behöver ha data som redigeras, skapas och raderas på båda ställena så krävs det någon typ av postlåsning och lite fiffig design av båda databaserna. Men ovanstående metod kan fungera även i detta fall. Men det är mera jobb, men det är möjligt att ha FM som Frontend mot en SQL-databas.

/Ola

Senast redigerat 2003-09-03 21:43

Tack för det utförliga svaret.

Vi behöver ingen dubbelriktad kommunikation. Från Oracle intill FM. Det är det enda.

Idag har vi en FM-applikation kopplad mot en Unix-burk.
Ett annat system som ligger på Oracle vill vi ska föra in datan i FM, som sedan behandlas där av våra användare och tillslut skjuts in i Unix-backend-systemet.

Jag är lite osäker på hur vi ska lösa detta eftersom det antagligen kommer belasta vårt FM-system som redan idag har 100+ användare per FMserver.

Den alternativa lösningen vore ju att göra en tankning varje natt från Oracle-databasen intill FM, så datan kan bearbetas dagen efteråt. Hmm... Jobbigt då man inte riktigt vet hur mycket den direktkommunikationslösning, som du föreslog, kommer sega ned det redan idag tunga systemet. Också svårt att simulera en 100+ personers-testning...

I Microsoft SQL Server så finns möjligheten att räkna på kostnad för en SQL-förfrågan (i Query Analyzer tror jag det var), gissar att det finns något motsvarande till Oracle. (Jag jämför med MS SQL för det är den jag känner till och har provat saker i...) Så det borde gå att kolla vad det SQL-kommandot du låter FileMaker skicka "kostar" innan du skickar det.

FileMaker fungerar i det här fallet som vilken SQL-klient som helst och ställer sin fråga via SQL. Jag gissar att en fråga av det här slaget motsvarar en Select av nästan allt på en hel tabell, vilket i sin tur inte borde vara märkbart.

Hur många kolumner och rader pratar vi om?

/Ola

Hmm, det är inte så mycket. Den datan som kommer från Oraclen ska parsas ut på lämpligaste sätt i ca 30 fält kan jag tänka mig. De i sin tur påverkar ungefär lika många fält (som är beräkningsfält).

Jag är osäker hur många tabeller i oraclen som är direkt involverade i detta. Har inte tittat på den datan än, detta var första steget för att förstå om och hur det skulle vara möjligt med direktkommunikation.

• Medlem
  • 2003-10-01 01:18

Jag är ingen expert på Filemaker. Har i princip bara lekt runt lite i det. Men av det lilla jag sett är jag imponerad. Stöder inte Filemaker XML importer ? Om så kunde ju detta vara ett alternativ.

Du angav aldrig vilken version av Oracle Ni använder Er utav men om Ni kör 8.1.6 eller högre så kan ju ett alternativ vara att exportera data från Oracle i XML format och sedan importera detta i Filemaker. Du hittar senaste versionen av XDK (9.2.0.5) på OTN där det finns mer information om XML stödet i Oracle.

OTN

Mvh
/Ulf

Information om XML i FileMaker Pro finns här:

http://www.filemaker.com/xml/

/Ola

1
Bevaka tråden