Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX Lion, inte helt nöjd

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tittade igenom de gamla Apple-reklamerna Mac VS PC och känner hur OSX Lion inte riktigt lever upp till sitt eget varumärke. Att installera OSX Lion har ställt till mängder av problem som är av typisk Windows-karaktär. T.ex: (tar gärna emot tips på lösningar)

1. Jag inte längre skriva ut via CS5 (EPSON wifi drivisar), programmet stängs ner och om man inte sparat dokumentet innan man försökt skriva ut så förlorar man arbetet. Typiskt Windows att behöva "jobba extra" med att hela tiden förbereda sig för att mjukvaran ska svika en. Googlade runt lite efter patch/uppdatering men det var ett virrvarr (ungefär som under Windows).

2. Varje gång jag startar OSX Lion så visas inte finder fönstren, om jag scrollar mellan olika skrivbord dyker dom upp medans man rullar mot det nya skrivbordet för att när animationen är över försvinna. Lösningen är att tvångsomstarta Finder.

3. Lion och kanske framförallt Safari äter systemresurser och blir slött det finns inget sätt att inaktivera det eviga sparandet av sessioner. Jag använder en helt ny MBP (4GB ram) och inser att det är i underkant, vilket det inte borde vara. Även att operativsystemet inte verkar frigöra minne på ett bra sätt, när jag stänger ner program för att få loss minne så upplever jag fortfarande datorn som väldigt långsam, brukar få starta om datorn.

4. Flash fungerar sämre än någonsin och hänger sig, slöar ner OSX något enormt. När jag vill maximera flashvideos så förvandlas rutorna till en sur gubbe med texten "insticksfel" under sig.

5. När jag kopplar in min externa hårddisk som jag använder med time machine så förstår inte OSX Lion att det är en time machine-disk utan som två crazy-name-diskar, allt innehåll finns där och i övrigt fungerar den galant.

6. Aperture badbollar enormt mycket, hänger sig och beter sig allmänt odrägligt. Tror det handlar om resurshantering även här, får nu dela upp arbetet så jag gör det jag ska göra i Aperture innan jag startar Photoshop, Safari, Coda och MAMP.

Vad tror ni, kommer det bli bättre med en clean install? körde uppdateringen. Eller har ni någon annan idé eller förslag?

Jag håller med dig, minneshanteringen är dålig, för övrigt tycker jag att det är ovanligt mycket som är ofärdigt, ostrukturerat och ogenomtänkt i allmänhet på Lion. Orkar inte ens rabbla upp allt, finns ju några andra trådar där vi gnäller också:

http://www.99.se/mac-os-x/288424-lion-vilka-buggar-problem-har-ni-stott-pa.html
http://www.99.se/mac-os-x/288366-samlingstrad-over-irritationsmoment-i-os-x-lion-hur-fixar-dem.html
http://www.99.se/notiser/288320-mac-os-x-10-7-lion-ute-nu.html

Det är en beta som de släpper som färdigt OS. Visst brukar det vara buggar i tidigare OS också, men då har det åtminstone känts som om ett färdigt OSX, det gör inte Lion. Bara som exempel, hur kan ett så kvalitetstänkande företag släppa ett program som LaunchPad - det är ju på leksaksstadiet, utan några som helst vettiga sätt att organisera det på. Om man inte vill sitta och dra massor av ikoner mellan fönster manuellt. Nej, man behöver inte använda det, men jag är inte van vid att Apple kastar in grejer som är på leksakstadiet i sina OS.

Jag har bara installerat Lion på min MBA, som jag använder mest till enklare grejer. Visst det finns saker som jag gillar skarpt också, och jag tror det så småningom kommer att bli ett bra OS. Men jag kommer att vänta till 10.7.2-4 att installera på min iMac. Just för att det känns ofärdigt och jag vill undvika barnsjukdomarna.
Hade jag bara en dator som jag var beroende av skulle jag nog vänta. Nu kan jag följa med och se och känna utvecklingen på min MBA innan jag börjar köra Lion på iMacen också.
För säkerhets skull så har jag klonat SL systemet (alltid bra med en ytterligare backup också) redan nu på extern disk och kommer ha kvar det även efter jag har börjat köra Lion, det finns säkert anledningar att boota om på SL ett tag till även efter det, eftersom alla devs inte har uppgraderat allt att funka på Lion. Det har inte gått så lång tid sen Lion kom ännu.

Senast redigerat 2011-09-10 15:47
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-09-10 15:50

Tråkigt att höra med alla fel, det verkar ovanligt mycket buggar i Lion, många som klagar..

Min egen erfarenhet är dock smärtfri, jag kör en 2 år gammal MBP 13" med 4GB och jag har inte haft några problem utöver de med att Safari käkar minne som aldrig förr.. Något som känns helt klart som en rätt stor bugg... Jag hade även problem med Preview och Text Edit men det problemet löste sig med att jag skapade den mapp i Library som de saknade.. Också ett rätt märkligt fel från Apple som flera verkar ha upplevt.. Tillägger också att jag kör systemet på en SSD och filerna på vanlig disk. Jag uppgraderade från SL.

Primärt skulle jag nog testa en refresh-installation, det är förstås ett meck att göra men kan ändå vara lösningen på mycket sådant strul, sedan de vanliga grejerna, se till att ha Flash uppdaterat, etc.

Om du har kan du ju testa att installera OSX på ett Flash-kort/alt extern disk och boota från det, köra lite enklare grejer och testa om problemen kvarstår...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-10 16:04
Ursprungligen av victorsvedberg:

Vad tror ni, kommer det bli bättre med en clean install? körde uppdateringen. Eller har ni någon annan idé eller förslag?

Jag kan inte lova nåt, men för mig blev iaf Lion mindre buggigt efter en clean install, jämfört med uppgradering.

1
Bevaka tråden