Skrevs ursprungligen av David Sinclair
nej det sa jag aldrig tydligen är det en variant som änsålänge hålls väldigt hemlig med beteckningen MPC85xx, xx eftersom det ännu inte är känt vad dom tänker sätta för nummer där. just nu finns ju MPC8540 och det är troligen en snarlik variant av denna som kommer att hamna i PB.
/D
Argh! (eller: nej, det ryktet har jag absolut inte hört tre miljarder gånger )
85xx är annars den benämning som Motorola använder på den serie där nu MPC8540 och MPC8560 ingår. De senaste två åren har mer eller mindre grundlösa rykten om att Apple skulle börja använda sig av den serien som ersättare dykt upp titt som tätt, men det finns några rätt bra skäl till att Apple aldrig skulle använda sig av den:
1. 85xx-serien är uteslutande avsedd för små inbyggda system. Det innebär bl.a. att mycket funktionalitet som annars tillhandahålls av separata komponenter bakats in i chippet. T.ex. har MPC8540 en PCI-X-controller, en DMA-controller och hela tre ethernet-controllers, inbyggda. Det är fullständigt onödigt i en persondatorprocessor.
2. Alla inbakade komponenter i 85xx-serien har ett pris, och det är minskad beräkningskraft. MPC8540 har bara en heltals- och en flyttalsenhet, och de är dessutom ganska strippade. AltiVec-enheten är också riktigt spartansk. Även om MPC8540 klarar upp till 1 GHz presterar den därför rejält mycket sämre än en G3 eller G4 i samma klockfrekvens.
3. Den tillverkas av Motorola. Kan verka lite oseriöst, men Motorola har gjort det ganska tydligt att de bara satsar på embedded-marknaden. Inte för att klandrar dem för det - det är ju där pengarna finns.
Men det behöver ändå inte betyda att MPC85xx-serien är dåliga processorer - jag kan föreställa mig massor av tuffa inbäddade system där de skulle passa helt perfekt! Men till persondatorer är det absolut inte ett vettigt val.