Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera Macintosh HD

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag lånar min gamla tråd. Jag har nu fått tummen ur och ställt in Boot Camp. Allt fungerar fin fint (Mitt gamla problem var pga att skivorna var dåliga (2st!)) förutom att jag måste ha windows-skivan i för att boota upp i windows. Hur kommer jag från det?

Står säkert i manualen men hur ställer jag in så att jag får välja OS när datorn bootar? Nu har jag iaf lyckats få den att boota i antingen win eller OSX.

Du kommer inte undan att du måste ha en äkta licens Windows-skiva för att installera.
Allt annat vore piratkopiering.

Ursprungligen av Goflorp:

Du kommer inte undan att du måste ha en äkta licens Windows-skiva för att installera.

Så det går inte även om jag har licens och har angett min nyckel, måste jag ha just orginaldisken? Låter lite skumt.

Så det går inte även om jag har licens och har angett min nyckel, måste jag ha just orginaldisken? Låter lite skumt.

Funkar med annan CD. Man kan till och med ladda ner ISO-filerna från MS själva utan att ha nyckel..
http://techdows.com/2011/07/download-windows-7-integrated-with-sp1-iso-official-direct-download-links.html

Ursprungligen av Goflorp:

Näää, så är det inte.

Jag kör rEFIt på min trippelbootande maskin för att välja operativ att starta i. Tolkar dig barbapappa_86 att du vill ha en uppstartsmeny…

Ursprungligen av suddgummi:

Jag kör rEFIt på min trippelbootande maskin för att välja operativ att starta i. Tolkar dig barbapappa_86 att du vill ha en uppstartsmeny…

Enligt tidigare post så ska jag bara hålla in alt (Inte testat ännu). Har inget behov av ngn linux-dist i nuläget, men tack för tipset.

Då kvarstår bara problemet med att jag måste boota med skivan i.

EDIT: Fungerar inte genom att hålla in alt. Är det vid ett visst skede man ska börja hålla ner den?

Enligt tidigare post så ska jag bara hålla in alt (Inte testat ännu). Har inget behov av ngn linux-dist i nuläget, men tack för tipset.

Då kvarstår bara problemet med att jag måste boota med skivan i.

EDIT: Fungerar inte genom att hålla in alt. Är det vid ett visst skede man ska börja hålla ner den?

Att min dator är trippelbootande betyder inte att du inte kan använda den med Windows och OS X på samma maskin. Det är det många som gör. Vad jag tycker är smutt med rEFIt är att jag får några sekunder på mig att välja det operativsystem jag vill boota, hålla nere Alt är lätt att glömma.

Men att du inte kan starta annat än med skivan är skumt. Om du startar Windows installationsprogram finns det väl ett alternativ för att laga installationen. Det verkar ju vara ett bekymmer med att installationen inte skrivit ner en boot loader i MBR.

Du håller inne när du hör uppstartsljudet...

Ursprungligen av http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=sv_SE:

Start-kortkommandon
Tryck ned tangenten eller tangentkombinationen tills den önskade funktionen sker/dyker upp, (t.ex. håll ned Alternativ vid start tills Starthanteraren dyker upp, eller Skift tills "Säker start" dyker upp). Tips: Om en startfunktion inte fungerar och du använder ett tangentbord från tredje part kan du ansluta ett Apple-tangentbord och försöka igen.

Tangent eller tangentkombination

Vad gör den?

Alternativ

Visa alla startbara volymer (Starthanteraren)

Skift

Utför Säker start (starta i Säkert läge)

C

Starta från en startskiva (DVD, CD)

T

Starta i FireWire-hårddiskläge

N

Starta från NetBoot-server

X

Framtvinga Mac OS X-start (om det finns startvolymer som inte använder Mac OS X)

Kommando-V

Starta i Verbose-läge

Kommando-S

Starta i enkelanvändarläge

Ursprungligen av suddgummi:

Du håller inne när du hör uppstartsljudet...

Tack nu funkar det. Kan även tillägga att jag lyckades lösa det själv. Var skit bakom spakarna. Jag tyckte det tog för länge innan den bootade upp så jag stoppade in windowsskivan, då startade den. Den skulle ha startat utan skivan också Tålamod är en dygd som man säger..

Bevaka tråden