Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höst, höst, höst...

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-12 10:42

Var ute en kort stund igår på förmiddagen för att fånga ögonblicket och datum/tidsfenomenet. Samt sista timmen med dagsljus efter jobb. Här är några i urval...

Du slutar jobba vid 11-tiden på förmiddagen? Skönt liv. Jag gillar retrofärgerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-12 11:03
Ursprungligen av GustafMA:

Du slutar jobba vid 11-tiden på förmiddagen? Skönt liv. Jag gillar retrofärgerna.

Nej, jag gick ifrån jobb en kort stund på fm. Slutade 15-tiden igår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-13 19:28
Ursprungligen av GustafMA:

Du slutar jobba vid 11-tiden på förmiddagen? Skönt liv. Jag gillar retrofärgerna.

Jo noterade också det. Med Reisan strävar väl på och kör old-style med film? Då får man väl det på köpet?

Själv skulle jag aldrig i livet göra mig besväret att hålla på så, även om jag tycker att de gamla analoga kamerorna är sjuukt snygga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-13 21:14
Ursprungligen av dala:

Jo noterade också det. Med Reisan strävar väl på och kör old-style med film? Då får man väl det på köpet?

Själv skulle jag aldrig i livet göra mig besväret att hålla på så, även om jag tycker att de gamla analoga kamerorna är sjuukt snygga.

Jag fotograferar digitalt och analogt parallellt. Senaste bildserien är digitalbilder. Efterredigerade i Lightroom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-13 21:51
Ursprungligen av Reisan:

Jag fotograferar digitalt och analogt parallellt. Senaste bildserien är digitalbilder. Efterredigerade i Lightroom.

Där ser man. Snyggt jobbat.

Härlig serie, Reisan!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-12 22:08
Ursprungligen av CyberPet:

Härlig serie, Reisan!!

Tackar så mycket, fröken Hall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-19 20:18

Några bilder från gårdagens besök i centrala stråk...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-20 14:05
Ursprungligen av Reisan:

Några bilder från gårdagens besök i centrala stråk...

Trevliga bilder. Vet inte om det är för att jag ställt om gamma till 2.2 istället för gamla "macstandarden" på 1.8, men jag tycker de är lite väl mörka. Helt igensotade i de djupaste skuggorna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-20 17:07
Ursprungligen av dala:

Trevliga bilder. Vet inte om det är för att jag ställt om gamma till 2.2 istället för gamla "macstandarden" på 1.8, men jag tycker de är lite väl mörka. Helt igensotade i de djupaste skuggorna.

Din skärm lurar inte dig. Skuggorna är "igensotade" och det var meningen. Är det mörkt ute så ska det vara mörkt i skuggorna också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-26 22:08

Gick en promenad på den centrala och kommersiella gågatan i Malmö. It has begun...

Ps. Fler bilder från dagen kan ses här: Rei Trulsson - Lönehelg defibrerar igång "Julhysteria 2011" i Malmö - Rei Trulsson

Jag fortsätter att gilla dina färger. De är verkligen sköna att vila ögonen på. Får mig nästan att överväga min egen +2 saturation i kameran...

Men julmotiv i en hösttråd? Aja baja!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-27 11:23
Ursprungligen av GustafMA:

Jag fortsätter att gilla dina färger. De är verkligen sköna att vila ögonen på. Får mig nästan att överväga min egen +2 saturation i kameran...

Men julmotiv i en hösttråd? Aja baja!

Fast den röda kanalen (hästkläderna) är det bra tryck i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-27 17:19
Ursprungligen av GustafMA:

Jag fortsätter att gilla dina färger. De är verkligen sköna att vila ögonen på. Får mig nästan att överväga min egen +2 saturation i kameran...

Men julmotiv i en hösttråd? Aja baja!

Tack GustafMA! Jag gillar färgtonen också, så jag kör med den tills jag tröttnar. Nja, det är inte jul än och hästkläderna råkade vara röda med vita detaljer.

Ursprungligen av dala:

Fast den röda kanalen (hästkläderna) är det bra tryck i.

Det var bra tryck i den röda färgen i råfilen också, så den är inte så mycket tillspetsad i efter hand.

Ursprungligen av dala:

Fast den röda kanalen (hästkläderna) är det bra tryck i.

Det har du ju rätt i. Ser man på, nu gick det upp ett ljus. Jag har försökt få till mina egna bilder så de blir lika skönt retro som Reisans genom att dra ner på färgmättnaden, men det har bara blivit livlöst och tråkigt. Tricket är förstås att dra ner vissa färger och låta andra vara kvar eller kanske rentutav mätta dem lite. Det är då man får den där sköna effekten som påminner om tryck från 60- och 70-talen, innan tidningar och tidskrifter var så förbaskat färgkoordinerade och färgerna fortfarande kunde spreta hej vilt. Jag ser att samma trick användes i den tidigare retrofärgade serien också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-27 20:05
Ursprungligen av GustafMA:

Det har du ju rätt i. Ser man på, nu gick det upp ett ljus. Jag har försökt få till mina egna bilder så de blir lika skönt retro som Reisans genom att dra ner på färgmättnaden, men det har bara blivit livlöst och tråkigt. Tricket är förstås att dra ner vissa färger och låta andra vara kvar eller kanske rentutav mätta dem lite. Det är då man får den där sköna effekten som påminner om tryck från 60- och 70-talen, innan tidningar och tidskrifter var så förbaskat färgkoordinerade och färgerna fortfarande kunde spreta hej vilt. Jag ser att samma trick användes i den tidigare retrofärgade serien också.

Jag använder Adobe Lightroom 3 när jag redigerar bilder. Och jag använder ett "Preset" som jag laddat ner, för att få den retro-känsla i bilderna. Om du använder Lightroom, så kan du installera bifogad, zippad, preset-fil. Och få likadan effekt.

Om du vill ha lite roliga redigeringstips, kolla in Sannas Photoshoprecept | En blogg om effekter i Photoshop Finns en del roliga retrotrick där.

Tackar! Jag har inget redigeringsprogram än - förutom en lastgammal pshop som jag ogillar och använder så sällan som möjligt - men har funderat på att bjuda mig själv på lightroom, som verkar väldigt smidigt att batchprocessa med, till jul. Sparar din inställning ifall det blir så.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-11-29 10:16
Ursprungligen av GustafMA:

Tackar! Jag har inget redigeringsprogram än - förutom en lastgammal pshop som jag ogillar och använder så sällan som möjligt - men har funderat på att bjuda mig själv på lightroom, som verkar väldigt smidigt att batchprocessa med, till jul. Sparar din inställning ifall det blir så.

Aperture 3 är också trevligt, till trevligt pris i Mac App Store.

Du skulle ha passat på nu i helgen när Adobe hade rea juh.

  • Avstängd
  • 2011-11-29 11:59

Massor av snygga bilder här

Några av mina:[ATTACH="CONFIG"]31244[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31245[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31246[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31247[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31248[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31249[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31250[/ATTACH]

  • Avstängd
  • 2011-11-29 15:16

2 år och 2 dagar sen:

[ATTACH="CONFIG"]31251[/ATTACH]

Den här bilden var väl egentligen i somras, men tja... sen i bearbetningen.

  • Avstängd
  • 2011-11-29 19:01
Ursprungligen av CyberPet:

Den här bilden var väl egentligen i somras, men tja... sen i bearbetningen.

[ATTACH="CONFIG"]31254[/ATTACH]

Verligen en härlig bild och ypperlig bearbetning.

Har du hört något om familjen du fota...? så sorgligt och nu vet man inte vad som hänt i fortsättningen...

Ursprungligen av LaHe:

Har du hört något om familjen du fota...? så sorgligt och nu vet man inte vad som hänt i fortsättningen...

NU har jag fått svar från Lina (mailade efter jag läste ditt inlägg) och hon skrev att hon fortfarande är på sjukhus (3 veckor) och hon har mått skitdåligt, spytt, haft feber, ont i hela kroppen, blödande munsår *i* munnen, osv. Men nu börjar hon må lite bättre och väntar på att hennes imunförsvar ska bli lite bättre så att hon får åka hem.

  • Avstängd
  • 2011-11-30 17:08
Ursprungligen av CyberPet:

NU har jag fått svar från Lina (mailade efter jag läste ditt inlägg) och hon skrev att hon fortfarande är på sjukhus (3 veckor) och hon har mått skitdåligt, spytt, haft feber, ont i hela kroppen, blödande munsår *i* munnen, osv. Men nu börjar hon må lite bättre och väntar på att hennes imunförsvar ska bli lite bättre så att hon får åka hem.

Usch, stackars Lina och familj. Hoppas allt gått bra så hon hon slipper eländet och kan börja ägna sig åt familjen och sånt snart.

Ja, Photoshop är kul

Vilket fantastiskt ljus!

  • Avstängd
  • 2011-11-29 19:37
Ursprungligen av CyberPet:

Vilket fantastiskt ljus!

Tack, är ju också... tja. lite bearbetning

Gillar egentligen mest vinter med massor av snö och lagom kallt mest, så fuskar lite också med ca 2 år gamla vinterbilder som också är ett test om aGIF:ar funkar...

Edit: Nä, det gjorde dom inte så det får väl bli före och efter...

[ATTACH="CONFIG"]31257[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31258[/ATTACH]
[ATTACH="CONFIG"]31259[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31260[/ATTACH]
.

Cool bearbetning. Det är kul med Photoshop.

Jag har faktiskt inte hört något, jag vet att Lina skulle ligga en månad på sjukhus, så hon är nog inte riktigt hemma ännu och får nog rätt tuffa behandlingar (de slår ut hela hennes imunsystem så de kan göra en benmärgstransplantation). Jag ska maila och se hur hon mår. Lovar att rapportera.

Bevaka tråden