Jag undrar vad fördelarna är med Sun-maskiner som kör solaris jämfört med andra Unix-varianter och Linux på vanliga X86-maskiner. Vad kan man göra på en Sun-maskin som man inte kan göra på en Linux-burk?
Jag kan tänka mig att det kanske är lättare att administrera ett Sun/Solaris nätverk än ett Linux-nätverk på grund av bättre/mognare administrationsverktyg men ur en användaresynpunkt, vad finns det för fördelar där?
De gånger jag har stött på Solaris har det alltid inneburit problem. Långsamt, uselt gränssnitt (CDE), inkompatibelt med standardprogramvara som enkelt går att kompilera på vilken Linux-burk som helst och mystiska konfigurationer av datorerna (tex. att kommandon/program som ping inte är installerade).
Om det jag beskriver ovan stämmde förstår jag inte att Sun fortfarande finns så något måste jag ju ha missat, någon som kan beskriva vad?
Jag försöker inte på något sätt racka ner på Sun/Solaris utan är uppriktigt intresserad av varför folk väljer dessa system och de fördelar de erbjuder.