- Anders T
- Medlem ●
- Köping
Jag är inte med i Facebook. Varje gång jag tänker att jag bör nog vara med så dyker det upp något som stör mig så till den milda grad att jag skiter i det.
Jag känner att FB inte borde vara ett företag med behov av intäkter. Funktionen som FB fyller borde ingå fritt i det som kallas... internet. Väldigt naivt kanske men ändå så jag känner.
Jag stör mig otroligt mycket på att diverse företag säljer ut sitt eget varumärke och istället seglar under ett helt annat företags varumärke. Vissa betalar till och med för tv-reklam endast för att flagga med FBs logga för där händer det grejer minsann.
En polare blev nyligen dissad när han mötte en flyktig bekant från skoltiden på stan. "Varför har du inte svarat på det jag skrev på FB?". Alltså inte "Hej är det du!" utan mer eller mindre tråkigt påhopp.
En annan grej som fick mig att fortsätta vara utan FB var börsintroduktionen. Nu blir det helt andra spelregler för företaget FB och troligen inga förändringar som gör mig mer intresserad.
Jag är inte med i Facebook. Varje gång jag tänker att jag bör nog vara med så dyker det upp något som stör mig så till den milda grad att jag skiter i det.
Jag känner att FB inte borde vara ett företag med behov av intäkter. Funktionen som FB fyller borde ingå fritt i det som kallas... internet. Väldigt naivt kanske men ändå så jag känner.
Jag stör mig otroligt mycket på att diverse företag säljer ut sitt eget varumärke och istället seglar under ett helt annat företags varumärke. Vissa betalar till och med för tv-reklam endast för att flagga med FBs logga för där händer det grejer minsann.
En polare blev nyligen dissad när han mötte en flyktig bekant från skoltiden på stan. "Varför har du inte svarat på det jag skrev på FB?". Alltså inte "Hej är det du!" utan mer eller mindre tråkigt påhopp.
En annan grej som fick mig att fortsätta vara utan FB var börsintroduktionen. Nu blir det helt andra spelregler för företaget FB och troligen inga förändringar som gör mig mer intresserad.
Ja, det är såklart FB's fel.
Frågan som tråden ställer finns i rubriken. Det var den frågan jag svarade på.
Vad du svarade på är dock mer höljt i dunkel...
Antagligen på dessa 7 ggr (eller var det fler?) du nämnde Facebook i din post.
Vad Facebook har med TS frågeställning att göra kan man undra..
edit: Jag tycker alltså inte att beteende på sociala medier bör skilja sig mot det verkliga livet, fast kanske det är så att folk uppför sig olika beroende på om det är via sociala medier eller i verkligheten?
Jaha så Facebook är alltså inget socialt nätverk. Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt för mitt inlägg som var helt OT. Jag inleder härmed en månad med fasta för att bestraffa mig själv å det grymmaste.
Jaha så Facebook är alltså inget socialt nätverk. Då får jag be så hemskt mycket om ursäkt för mitt inlägg som var helt OT. Jag inleder härmed en månad med fasta för att bestraffa mig själv å det grymmaste.
Sorry, gjorde en edit på min post tidigare.
Fasta kan vara en bra ide, det är väl ramadan.
edit: Jag tycker alltså inte att beteende på sociala medier bör skilja sig mot det verkliga livet, fast kanske det är så att folk uppför sig olika beroende på om det är via sociala medier eller i verkligheten?
Det som håller mig borta är hur FB funkar, inte hur det borde funka. Det var det jag försökte beskriva och det var det frågan i trådan handlar om.
Du verkar vara ute på ett korståg mot de som tycker "fel". Jag har full respekt för din åsikt om sociala medier men min åsikt är inte fel - det är bara min åsikt.
Det som håller mig borta är hur FB funkar, inte hur det borde funka. Det var det jag försökte beskriva och det var det frågan i trådan handlar om.
Du verkar vara ute på ett korståg mot de som tycker "fel". Jag har full respekt för din åsikt om sociala medier men min åsikt är inte fel - det är bara min åsikt.
Nej då, finns inget fel i ett tyckande enligt mig, man kan tycka att något är fel eller inte. Men, i sociala medier anser jag att individen har ansvaret, t.ex. vad som delas och vad som inte delas.
FB är rätt hemskt ibland tycker jag.
Nej då, finns inget fel i ett tyckande enligt mig, man kan tycka att något är fel eller inte. Men, i sociala medier anser jag att individen har ansvaret, t.ex. vad som delas och vad som inte delas.
FB är rätt hemskt ibland tycker jag.
Eller som jag skulle formulera det: Folk kan vara rätt hemska på FB emellanåt. Då lägger vi ansvaret på individen och inte mediet.
Tja, TS nämner FB i sitt ursprunginlägg.
Sedan så håller jag med dig i ditt edit, lika väl som jag håller med iTiger om sina synpunkter
Ett inlägg i tråden Projektet Google+ ... Flipp eller flopp? fick mig att fundera lite.
Goflorp skrev i sitt inlägg att han var glad att han gick ur Facebook och fick tillbaka sitt eget liv. Jag reagerar alltid med samma nyfikna förvåning jag hör om folk som gjort samma ställningstagande. I min värld är sociala nätverk ett fantastiskt verktyg! Lätt att behålla kontakten med gamla bekanta och lätt att ordna sociala tillställningar (fester, middagar eller filmkvällar).
Jag kan givetvis förstå att man inte vill lägga ut hela sitt liv på nätet. Men varför "gå ur" Facebook? Varför inte bara reducera innehållet på sin användare till en kontaktbild och sen använda Facebook som en mejl-lösning med plusmeny?
Privat: Kan inte säga att jag vänt ryggen till Facebook men jag har aldrig riktigt kommit in i det, även om jag har ett konto så loggar jag bara in någon gång i kvartalet. Däremot följer jag en del på Twitter, det passar mig bra eftersom det är mer i stunden som något händer som det är intressant och sen går det vidare.
Jobb: Här bevakar och följer jag framförallt vissa saker som diskuteras på Twitter men har även koll på vissa Facebookgrupper och jobbets Facebooksidor. Även YouTube "bevakar" jag med ett halvt öga emellanåt men det kanske inte ses ska som ett social nätverk.
Varför är det helt omöjligt att radera ett Facebookkonto. Jag gjorde som alla andra, var nyfiken och loggade in men efter en vecka blev jag förskräckt. Jag ville inte vara bundis med hela världen och blixtsnabbt försökte jag radera mitt facebookkonto. Detta var för 5 år sedan. Likt förbannat får jag meddelanden om att det finns nya medlemmar som vill nå dig.
Jag vill varken få dessa meddelanden eller vara med i Facebook. Är vi livegna.
Varför är det helt omöjligt att radera ett Facebookkonto. Jag gjorde som alla andra, var nyfiken och loggade in men efter en vecka blev jag förskräckt. Jag ville inte vara bundis med hela världen och blixtsnabbt försökte jag radera mitt facebookkonto. Detta var för 5 år sedan. Likt förbannat får jag meddelanden om att det finns nya medlemmar som vill nå dig.
Jag vill varken få dessa meddelanden eller vara med i Facebook. Är vi livegna.
Det är "väl bara" att ändra inställningarna så att du inte får meddelanden och lägga ut ett statusmeddelande som säger att du är inaktiv? Speciellt om det är meddelandena som irriterar dig.
Man behöver inte vara "bundis med hela världen". Var restriktiv med vilka som du accepterar som vänner och ha hårda säkerhetsinställningar.
Det är "väl bara" att ändra inställningarna så att du inte får meddelanden och lägga ut ett statusmeddelande som säger att du är inaktiv? Speciellt om det är meddelandena som irriterar dig.
Man behöver inte vara "bundis med hela världen". Var restriktiv med vilka som du accepterar som vänner och ha hårda säkerhetsinställningar.
Jag hade inte ställt frågan om jag visste att det skulle gå att radera. De 100 gånger jag försökt har jag alltid hamnat i inloggningsrutan. Driver dom mede folk. Jag vill radera skräpet från min iMac.
Jag hade inte ställt frågan om jag visste att det skulle gå att radera. De 100 gånger jag försökt har jag alltid hamnat i inloggningsrutan. Driver dom mede folk. Jag vill radera skräpet från min iMac.
Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att du inte kan ändra dina inställningar på aviseringar (om det är det som irriterar dig)? Eller att du inte kan ta bort ditt konto enligt den länk som Mija skickade?
Där kommer man till en inloggningsruta där de vill att du ska bekräfta ditt lösenord. Detta verkar vettigt eftersom det hindrar folk från att ta bort konton för andra personer om man har kommit åt en oskyddad dator. Jag har dock inte gått vidare från den sidan eftersom jag inte vill ta bort mitt konto. (Ville inte riskera att ta bort mitt konto av misstag)
Vad händer när du går vidare från den rutan?
Det är inte alls omöjligt. https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account
Nu väljer jag att hårdtolka rubriken: Vända ryggen till sociala nätverk? Aldrig, människan är ett socialt djur och sociala nätverk ingår i vårt liv.
Sedan så skapar nya typer av nätverk nya problem. Urbaniseringen innebär öka anonymitet och mindre social kontroll med för och nackdelar. Sociala nätverk på internet förstärker detta ett par magnituder - också på gott och ont.
Facebook är bra rätt använt - exempelvis när det gäller att få öka närvarokänsla för släktingar och vänner på andra orter.
Facebook är bra rätt använt - exempelvis när det gäller att få öka närvarokänsla för släktingar och vänner på andra orter.
Exakt. På det sättet jag använder Facebook har det bara varit en positiv upplevelse.
Det är ju rätt skrattretande när man läser artiklar med folk som beklagar sig att de har 500 vänner som de inte känner och inte är intresserade av.
Man vill bara säga "Hallå, you're holding it wrong..."
2010-03-23 sa jag såhär i den här tråden:
Jag har heller inget FB-konto men det är inte så att jag vägrar...jag ser bara ingen nytta i det för mig...
Det har inte förändrats på snart 2 1/2 år...
Jag har turen att ha de flesta människor jag vill ha social samvaro med så nära mig att jag kan träffa dem IRL. För kontakt med resten använder jag mig av det utomordentliga redskapet telefon...:)
Jag har aldrig reggat mig på FB, men trots det får jag inbjudningar. Hur gick nu det till då?
Och, som tidigare skrivits i tråden; att vara tvungen att registrera sig hos en extern leverantör för att få möjlighet att diskutera det som bekostas av mina skattepengar (SR t.ex. som nämns ovan) är rent ut sagt för j_vligt.
I övrigt tycker jag att forum är en betydligt mer social verksamhet än FB och liknande. På ett forum samlas man runt något som intresserar alla närvarande och ventilerar åsikter och tips. På FB sker ingen egentligt utbyte, det är som satellit-tv med hundratals envägs-kommunicerande kanaler som alla försöker skrika högst för att bli hörda. Min ovilja mot FB är nog mer min egen ovilja att försöka skrika så någon skall lyssna på mig. Jag bryr mig inte, jag är fullt upptagen av mitt eget liv, jag behöver inte att fler personer har insyn/påverkan på mitt liv, det räcker bra som det är.
Det finns ett konsensus där ute hur man förväntas bete sig på "fejjan" vilket är mer eller mindre som en öppen chat. Jag skulle förmodligen dra för hårt i sekretessinställningarna så jag bara trampar folk på tårna.
Det finns ett konsensus där ute hur man förväntas bete sig på "fejjan" vilket är mer eller mindre som en öppen chat. Jag skulle förmodligen dra för hårt i sekretessinställningarna så jag bara trampar folk på tårna.
Det tror jag inte men det kanske är så. Vi gör alla vad vi tycker är bäst för oss och det är ok.
Men någon konsensus har jag svårt att se bland mina vänner, det varierar oerhört
Det tror jag inte.
Och någon konsensus har jag svårt att se bland mina vänner, det varierar oerhört
Håller med. Jag har en extremt låg profil på Facebook, använder den mest som ett sätt att inte missa inbjudningar och andra "events". Ingen är upprörd för att jag inte postar något till min timeline osv...
Håller med. Jag har en extremt låg profil på Facebook, använder den mest som ett sätt att inte missa inbjudningar och andra "events". Ingen är upprörd för att jag inte postar något till min timeline osv...
Det är bra att höra att det funkar men min känsla är inte påhittad. Den kommer av det kompisar berättat.
Samma här, ser inte problemet med det.
Nio inlägg raderade med hänvisning till forumets regler §1.1, §1.5 och §1.6. Var vänlig respektera varandras åsikter. Och har ni åsikter kring hur enskilda medlemmar uttrycker sig i forumet så får ni gärna ta kontakt med moderatorer. Det ska inte diskuteras öppet i berörd tråd.
/ Mod